Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie próbek do analiz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BA.114
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie próbek do analiz
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład 15

Laboratorium 40

Ćwiczenia terenowe 20

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3


Godziny niekontaktowe (samodzielna praca studenta):

Przygotowanie się do laboratorium 30

Przygotowanie się do zaliczenia 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych 50

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

wykład – egzamin (W1, W2, W3, W4, W7, U1, U5, U6, K1-K7)

laboratorium – kolokwia śródsemestralne i sprawozdania z ćwiczeń (W1, W2, W6, W7, U1, U2, U4, U6, K1-K7)

ćwiczenia terenowe – aktywność na zajęciach (W1, W2, W4, W5, U1, U3, U4, U6, K1-K7)


Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

wykład – egzamin (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U5, K1-K5)

laboratorium – opracowania ćwiczeń lub kolokwia śródsemestralne (W1-W5, U1-U4, K1-K5)

ćwiczenia terenowe – aktywność na zajęciach (W1, W2, W4, W5, U1, U2, U3, U4, K1-K5)


Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z: pobieraniem (w warunkach terenowych i laboratoryjnych) i przygotowaniem do dalszych analiz laboratoryjnych próbek powietrza, wody, sedymentów, gleby, materiału roślinnego, zwierzęcego, a także przeznaczonego do badań mikrobiologicznych (uwzględnienie reprezentatywności próbki i liczby powtórzeń w aspekcie analiz statystycznych); izolowaniem i wzbogacaniem próbek w terenie, utrwalaniem, przechowywaniem i transportem; czynnościami i operacjami (wykonywanymi in situ i w laboratorium) na poszczególnych etapach przygotowania próbek środowiskowych do oznaczeń końcowych; aktywnymi i pasywnymi technikami pobierania próbek analitów; przygotowaniem materiału do badań właściwości fizycznych i chemicznych; metodami izolacji i oczyszczania DNA z roślin do analizy PCR, technikami przygotowania próbek roślinnych do pomiaru i wizualizacji fluorescencji chlorofilu a, badaniem żywotności komórek oraz lokalizacją reaktywnych form tlenu, a także przygotowanie studentów do analiz metodą wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC).

Literatura:

Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z. 1995. Pobieranie próbek środowiskowych do analizy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Namieśnik J., Jamrógiewicz Z. , Pilarczyk M., Torres L. 2000. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. WNT, Warszawa.

Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2011. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., 1999. Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków. Arkady, Warszawa.

Pawliszyn J. 2002. Sampling and sample preparation for field and laboratory: fundamentals and new directions in sample preparation. Elsevier.

Ciecierska H., Dynowska M. (red.). 2003. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom II. Ekosystemy wodne. Podręcznik metodyczny. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Olsztyn.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

W1. Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zasad pobierania i przygotowania próbek do analiz. K_W05

W2. Ma znajomość rozwoju wiedzy i związanego z nim doskonalenia technik badawczych; zna poszczególne etapy pobierania i przygotowania próbek w celu otrzymania prawidłowego wyniku analizy. K_W06

W3. Dostrzega i rozumie możliwości praktycznych zastosowań wiedzy z zakresu analityki w życiu społeczno-gospodarczym. K_W07

W4. Rozumie znaczenie zachowania różnorodności biologicznej jako źródła materiału biologicznego do praktycznych zastosowań i jako warunku zapewnienia równowagi w biosferze. K_W08:

W5. Charakteryzuje relacje zachodzące w biosferze w oparciu o pomiary i obserwacje terenowe oraz zalecaną literaturę. K_W12

W6. Zna techniki mineralizacji, ekstrakcji oraz techniki chromatograficzne. K_W17

W7. Ma wiedzę o zagrożeniach w pracy z chemikaliami i materiałem biologicznym oraz o sposobach ich zapobiegania, a także o zasadach udzielania pierwszej pomocy. K_W19

U1. Potrafi zastosować odpowiednie metody oraz sposoby pobierania i przygotowywania próbek do analiz. K_W01

U2. Potrafi wykonać proste analizy materiału biologicznego, dokonuje ocen i diagnoz, potrafi planować proste procedury analityczne . K_U02

U3. Przeprowadza proste pomiary i obserwacje terenowe. K_U03

U4. Wyciąga poprawne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń i obserwacji. K_U07

U5. Korzysta ze zrozumieniem ze wskazanej literatury dotyczącej pobierania i przygotowania próbek do analiz i innych źródeł informacji. K_U08, K_U09, K_U11

U6. Wykorzystuje terminologię biologiczną w dyskusjach naukowych. K_U13

K1. Potrafi ocenić zasób wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz terenowych, rozumiejąc potrzebę pogłębiania wiedzy kierunkowej i poszerzania wiedzy ogólnej. K_K01

K2. Wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu i aktualizowaniu

wiedzy dotyczącej pobierania i przygotowywania próbek. K_K02, K_K03

K3. Analizuje i ocenia współczesne problemy i konflikty natury etycznej, związane z pracą z materiałem biologicznym. K_K06

K4. Ma świadomość istnienia wpływów antropogenicznych w środowisku naturalnym i dostrzega je. K_K07

K5. Potrafi pracować w grupie w celu wspólnego rozwiązywania problemów oraz sprawnego wykonania określonych zadań. K_K08

K6. Zlecone do realizacji zadania analizuje pod kątem poprawnego i sprawnego ich wykonania, wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady współdziałania w grupie. K_K09

K7. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i otoczenia w pracy doświadczalnej z aparaturą, chemikaliami i materiałem biologicznym. K_K10

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

W1. Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące zasad pobierania i przygotowania próbek do analiz. K_W01

W2. Absolwent zna i rozumie podstawowe metody oraz techniki badawcze, laboratoryjne i terenowe, stosowane w zakresie pobierania i przygotowywania próbek. K_W02

W3 Absolwent zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania różnorodności biologicznej jako źródła materiału biologicznego do praktycznych zastosowań K_W05

W4. Absolwent zna i rozumie specyfikę analizy materiału biologicznego oraz możliwości praktycznych zastosowań wiedzy z zakresu analityki w życiu społeczno-gospodarczym. K_W06

W5. Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich podstawowe implikacje w odniesieniu do sposobu wykorzystania i przeznaczenia materiału biologicznego. K_W06

U1. Absolwent potrafi właściwie dobierać i stosować odpowiednie metody analityczne i narzędzia badawcze oraz prezentować wyniki

eksperymentów lub obserwacji i wnioski. K_U03

U2. Absolwent potrafi przeprowadzać obserwacje i pomiary stosując odpowiednie narzędzia podczas przygotowywania i analizy materiału badawczego, a także laboratoryjne i/lub terenowe metody badawcze oraz interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o posiadaną wiedzę. K_U04

U3. Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, w celu sprawnego rozwiązywania problemów i wykonywania określonych zadań związanych z pobraniem i przygotowaniem próbek środowiskowych. K_U07

U4. Absolwent potrafi współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych. K_U08

U5. Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, dokonując wyboru zakresu problemów do studiowania pod kątem swoich zainteresowań oraz przyszłej działalności zawodowej i/lub naukowej. K_U09

K1. Absolwent jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy oraz do ponoszenia odpowiedzialności za skutki tych działań. K_K01

K2. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu przygotowania próbek do analiz w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K_K02

K3. Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, w tym do dzielenia się wiedzą z zakresu przygotowania próbek środowiskowych do analizy z innymi oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. K_K03

K4. Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz wymagania tego od innych podczas współdziałania w grupie. K_K05

K5. Absolwent jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu biologa K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0