Przygotowanie próbek do analiz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-BA.114 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie próbek do analiz |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład 15 Laboratorium 40 Ćwiczenia terenowe 20 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe (samodzielna praca studenta): Przygotowanie się do laboratorium 30 Przygotowanie się do zaliczenia 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych 50 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: wykład – egzamin (W1, W2, W3, W4, W7, U1, U5, U6, K1-K7) laboratorium – kolokwia śródsemestralne i sprawozdania z ćwiczeń (W1, W2, W6, W7, U1, U2, U4, U6, K1-K7) ćwiczenia terenowe – aktywność na zajęciach (W1, W2, W4, W5, U1, U3, U4, U6, K1-K7) Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: wykład – egzamin (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U5, K1-K5) laboratorium – opracowania ćwiczeń lub kolokwia śródsemestralne (W1-W5, U1-U4, K1-K5) ćwiczenia terenowe – aktywność na zajęciach (W1, W2, W4, W5, U1, U2, U3, U4, K1-K5) |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z: pobieraniem (w warunkach terenowych i laboratoryjnych) i przygotowaniem do dalszych analiz laboratoryjnych próbek powietrza, wody, sedymentów, gleby, materiału roślinnego, zwierzęcego, a także przeznaczonego do badań mikrobiologicznych (uwzględnienie reprezentatywności próbki i liczby powtórzeń w aspekcie analiz statystycznych); izolowaniem i wzbogacaniem próbek w terenie, utrwalaniem, przechowywaniem i transportem; czynnościami i operacjami (wykonywanymi in situ i w laboratorium) na poszczególnych etapach przygotowania próbek środowiskowych do oznaczeń końcowych; aktywnymi i pasywnymi technikami pobierania próbek analitów; przygotowaniem materiału do badań właściwości fizycznych i chemicznych; metodami izolacji i oczyszczania DNA z roślin do analizy PCR, technikami przygotowania próbek roślinnych do pomiaru i wizualizacji fluorescencji chlorofilu a, badaniem żywotności komórek oraz lokalizacją reaktywnych form tlenu, a także przygotowanie studentów do analiz metodą wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC). |
Literatura: |
Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z. 1995. Pobieranie próbek środowiskowych do analizy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z. , Pilarczyk M., Torres L. 2000. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. WNT, Warszawa. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2011. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., 1999. Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków. Arkady, Warszawa. Pawliszyn J. 2002. Sampling and sample preparation for field and laboratory: fundamentals and new directions in sample preparation. Elsevier. Ciecierska H., Dynowska M. (red.). 2003. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom II. Ekosystemy wodne. Podręcznik metodyczny. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Olsztyn. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: W1. Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zasad pobierania i przygotowania próbek do analiz. K_W05 W2. Ma znajomość rozwoju wiedzy i związanego z nim doskonalenia technik badawczych; zna poszczególne etapy pobierania i przygotowania próbek w celu otrzymania prawidłowego wyniku analizy. K_W06 W3. Dostrzega i rozumie możliwości praktycznych zastosowań wiedzy z zakresu analityki w życiu społeczno-gospodarczym. K_W07 W4. Rozumie znaczenie zachowania różnorodności biologicznej jako źródła materiału biologicznego do praktycznych zastosowań i jako warunku zapewnienia równowagi w biosferze. K_W08: W5. Charakteryzuje relacje zachodzące w biosferze w oparciu o pomiary i obserwacje terenowe oraz zalecaną literaturę. K_W12 W6. Zna techniki mineralizacji, ekstrakcji oraz techniki chromatograficzne. K_W17 W7. Ma wiedzę o zagrożeniach w pracy z chemikaliami i materiałem biologicznym oraz o sposobach ich zapobiegania, a także o zasadach udzielania pierwszej pomocy. K_W19 U1. Potrafi zastosować odpowiednie metody oraz sposoby pobierania i przygotowywania próbek do analiz. K_W01 U2. Potrafi wykonać proste analizy materiału biologicznego, dokonuje ocen i diagnoz, potrafi planować proste procedury analityczne . K_U02 U3. Przeprowadza proste pomiary i obserwacje terenowe. K_U03 U4. Wyciąga poprawne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń i obserwacji. K_U07 U5. Korzysta ze zrozumieniem ze wskazanej literatury dotyczącej pobierania i przygotowania próbek do analiz i innych źródeł informacji. K_U08, K_U09, K_U11 U6. Wykorzystuje terminologię biologiczną w dyskusjach naukowych. K_U13 K1. Potrafi ocenić zasób wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz terenowych, rozumiejąc potrzebę pogłębiania wiedzy kierunkowej i poszerzania wiedzy ogólnej. K_K01 K2. Wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu i aktualizowaniu wiedzy dotyczącej pobierania i przygotowywania próbek. K_K02, K_K03 K3. Analizuje i ocenia współczesne problemy i konflikty natury etycznej, związane z pracą z materiałem biologicznym. K_K06 K4. Ma świadomość istnienia wpływów antropogenicznych w środowisku naturalnym i dostrzega je. K_K07 K5. Potrafi pracować w grupie w celu wspólnego rozwiązywania problemów oraz sprawnego wykonania określonych zadań. K_K08 K6. Zlecone do realizacji zadania analizuje pod kątem poprawnego i sprawnego ich wykonania, wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady współdziałania w grupie. K_K09 K7. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i otoczenia w pracy doświadczalnej z aparaturą, chemikaliami i materiałem biologicznym. K_K10 Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: W1. Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące zasad pobierania i przygotowania próbek do analiz. K_W01 W2. Absolwent zna i rozumie podstawowe metody oraz techniki badawcze, laboratoryjne i terenowe, stosowane w zakresie pobierania i przygotowywania próbek. K_W02 W3 Absolwent zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania różnorodności biologicznej jako źródła materiału biologicznego do praktycznych zastosowań K_W05 W4. Absolwent zna i rozumie specyfikę analizy materiału biologicznego oraz możliwości praktycznych zastosowań wiedzy z zakresu analityki w życiu społeczno-gospodarczym. K_W06 W5. Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich podstawowe implikacje w odniesieniu do sposobu wykorzystania i przeznaczenia materiału biologicznego. K_W06 U1. Absolwent potrafi właściwie dobierać i stosować odpowiednie metody analityczne i narzędzia badawcze oraz prezentować wyniki eksperymentów lub obserwacji i wnioski. K_U03 U2. Absolwent potrafi przeprowadzać obserwacje i pomiary stosując odpowiednie narzędzia podczas przygotowywania i analizy materiału badawczego, a także laboratoryjne i/lub terenowe metody badawcze oraz interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o posiadaną wiedzę. K_U04 U3. Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, w celu sprawnego rozwiązywania problemów i wykonywania określonych zadań związanych z pobraniem i przygotowaniem próbek środowiskowych. K_U07 U4. Absolwent potrafi współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych. K_U08 U5. Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, dokonując wyboru zakresu problemów do studiowania pod kątem swoich zainteresowań oraz przyszłej działalności zawodowej i/lub naukowej. K_U09 K1. Absolwent jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy oraz do ponoszenia odpowiedzialności za skutki tych działań. K_K01 K2. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu przygotowania próbek do analiz w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K_K02 K3. Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, w tym do dzielenia się wiedzą z zakresu przygotowania próbek środowiskowych do analizy z innymi oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. K_K03 K4. Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz wymagania tego od innych podczas współdziałania w grupie. K_K05 K5. Absolwent jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu biologa K_K06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.