Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biochemical methods in clinical analysis

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BM.082Eng
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biochemical methods in clinical analysis
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

(tylko po angielsku) Contact hours with the teacher implemented as didactic classes (total number of hours per semester): 45


Non-contact hours:

Student's preparation for classes (total number of hours per semester): 15

Students' preparation for credits and/or examination (total number of hours per semester): 15

Students' examination of the literature (total number of hours per semester): 15


Total number of ECTS credits for the module 3.5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

(tylko po angielsku) The method of verifying the educational results of the first-cycle studies approved on the basis of the Resolution of the Senate of Maria Curie-Skłodowska University No. XXII-39.6/12 April 25, 2012, i.e. from the educational cycle 2012/2013:


final paper (U1, U3, K3),

mid-term test (W1-W3, K2, K3),

final test (W1-W3, K1).

evaluation of work while performing the experiments U1-U3, K2-K3


The method of verifying the learning outcomes of the first degree studies approved on the basis of Resolution of the Senate of the Maria Curie-Skłodowska University No.XXIV-27.18/19 of 29 May 2019. (i.e. from the 2019/2020 education cycle):


final paper (U1, U3, K3),

intermediate test (W1-W3, K2, K3),

final test (W1-W3, K1).

evaluation of work while performing the experiments U1-U3, K2-K3




Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami biochemicznymi, które można wykorzystać w analityce medycznej.

Tematy:

1. Organizacja pracy w laboratorium. Etapy procesu analitycznego. Opracowanie wyników.

2. Walidacja metod analitycznych.

3. Rodzaje błędów pomiarowych. Standaryzacja badań.

4. Podstawy metod elektroforetycznych, chromatograficznych i spektroskopowych.

5. Rodzaje detekcji.

Literatura:

1. Szczepanik W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN 2008;

2. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner 2009.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1: Student zna teoretyczne podstawy stosowanych metod (K_W01, K_W02, K_W10, K_W11)

W2: Student rozumie na czym polega walidacja metody analitycznej (K_W07, K_W17)

W3: Student zna zasady postępowania w laboratorium analitycznym (K_W05, K_W17, K_W19)

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Student umie zaplanować poszczególne etapy procesu analitycznego (K_U02)

U2: Student potrafi stosować metody chromatograficzne i elektroforetyczne (K_U01, K_U04)

U3: Student poprawnie opisuje i krytycznie ocenia uzyskane wyniki (K_U07)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy i poznawania nowych metod badawczych (K_K02)

K2: Dostrzega ryzyko i zagrożenia związane z procedurami laboratoryjnymi, specyfiką różnorodnego materiału biologicznego, stosowanymi chemikaliami i aparaturą laboratoryjną (K_K10)

K3: Rozumie reguły postępowania w sytuacji zagrożenia oraz zasad etyki naukowej regulujących współpracę w zespołach badawczych (K_K09, K_K11)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

WIEDZA

W1: Student zna teoretyczne podstawy stosowanych metod (K_W01, K_W04)

W2: Student rozumie na czym polega walidacja metody analitycznej (K_W07)

W3: Student zna zasady postępowania w laboratorium analitycznym (K_W02)

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Student umie zaplanować poszczególne etapy procesu analitycznego (K_U03, K_U07)

U2: Student potrafi stosować metody chromatograficzne i elektroforetyczne (K_U04)

U3: Student poprawnie opisuje i krytycznie ocenia uzyskane wyniki (K_U01, K_U02, K_U03)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Rozumie konieczność przestrzegania przepisów bezpieczeństwa oraz zasad etyki naukowej regulujących współpracę w zespołach badawczych (K_K01)

K2: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy i poznawania nowych metod badawczych (K_K02)

K3: Dostrzega ryzyko i zagrożenia związane z procedurami laboratoryjnymi, specyfiką różnorodnego materiału biologicznego, stosowanymi chemikaliami i aparaturą laboratoryjną (K_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Grąz
Prowadzący grup: Dawid Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0