Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-SBK.I1-Fiz |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.2
|
Nazwa przedmiotu: | Fizyka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=10432 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu rachunku wektorowego. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | W semestrze zimowym: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): wykład - 15, laboratorium - 30. Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45. Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta): przygotowanie się do laboratorium - 20, przygotowanie się do testu sprawdzającego - 10. Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30. Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5 (wykład 1p., laboratorium 4p.). |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 W1: wykład (aktywność, test pisemny), laboratorium (aktywność na zajęciach, kolokwium wstępne) W2: laboratorium fizyczne (kolokwium wstępne przed wykonaniem ćwiczenia) U1, U3: wykład (aktywność, test pisemny), laboratorium (aktywność na zajęciach, kolokwium wstępne) U2, U4: laboratorium fizyczne (kolokwium wstępne przed wykonaniem ćwiczenia, dyskusja w trakcie wykonywania eksperymentów, raport z wykonanych ćwiczeń). K1, K2: wykład (aktywność, test pisemny), laboratorium (aktywność na zajęciach, kolokwium wstępne, raporty z wykonanych ćwiczeń), konsultacje. Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: W1: wykład (aktywność, test pisemny), laboratorium (aktywność na zajęciach, kolokwium wstępne), laboratorium fizyczne (kolokwium wstępne przed wykonaniem ćwiczenia) U1, U2, U3, U4: wykład (aktywność, test pisemny), laboratorium (aktywność na zajęciach, kolokwium wstępne), laboratorium fizyczne (kolokwium wstępne przed wykonaniem ćwiczenia, dyskusja w trakcie wykonywania eksperymentów, raport z wykonanych ćwiczeń). K1, K2: wykład (aktywność, test pisemny), laboratorium (aktywność na zajęciach, kolokwium wstępne, raporty z wykonanych ćwiczeń), konsultacje. |
Pełny opis: |
Przedmiot "Fizyka" obejmuje 15 godzin wykładu oraz 30 godzin laboratorium fizycznego (I pracownia fizyczna). Na wykładzie realizowane są treści, które są omawione od podstaw (wprowadzane są wszystkie pojęcia fizyczne, definicje i niezbędne wzory). Wykład koncentruje się wokół podstawowych zagadnień fizycznych i obejmuje następujace tematy: elementy historii fizyki, kinematyka - położenie, prędkość, przyspieszenie, tor, droga, układy inercjalne, masa, zasady dynamiki Newtona, pole grawitacyjne, potencjał i linie sił pola, pęd, prawo zachowania pędu, praca, energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii, ruch obrotowy, moment pędu, prawo zachowania momentu pędu. Wykład ilustrowany jest przykładowymi eksperymentami. Ocena z wykładu wpisywana jest na podstawie wyników testu sprawdzającego wiedzę fizyczną. Laboratorium fizyczne (I pracownia) obejmuje 3 pracownie fizyczne, na których znajdują się zestawy eksperymentalne: 18 ćwiczeń z zakresu mechaniki, 13 z zakresu elektryczności i 15 z działu optyka i fizyka współczesna. Student wykonuje po 2 lub 3 ćwiczenia na każdej z pracowni. Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń odbywa się na podstawie kolokwium sprawdzającego, aktywności przy wykonywaniu ćwiczenia oraz przygotowanego przez studenta opracowania (raportu z wykonywanych ćwiczeń). Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z pozytywnych ocen z wykładu i laboratorium. |
Literatura: |
1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, "Podstawy fizyki" t. I-V, Wydawnictwo Naukowe PWN 2014. 2. W. Bulanda, M. Sowa, H. Murlak-Stachura, Ćwiczenia eksperymentalne z fizyki – Mechanika, termodynamika, fizyka molekularna, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003. 3. Z. Wroński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki – Elektryczność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995. 4. J. Sielanko, M. Sowa, Ćwiczenia eksperymentalne z fizyki – Optyka i fizyka współczesna, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002. 5. J. Orear, "Fizyka" t. 1-2, WNT 2008. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: WIEDZA W1: Student zna i rozumie podstawy fizyki na poziomie wyższym konieczne do opisu zjawisk i procesów językiem matematyki w kontekście ich zastosowań w chemii; (K_W02) W2. Student zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. (K_W14) UMIEJĘTNOŚCI U1. Student umie wykorzystać wiedzę związaną z podstawowymi prawami fizyki do zrozumienia różnych zjawisk w otaczającym świecie. (K_U02) U2. Student potrafi utworzyć opracowanie przedstawiające osiągnięte rezultaty w ramach ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania problemów w trakcie innych rodzajów zajęć. (K_U30) U3. Student potrafi uczyć się samodzielnie. (K_U34) U4. Student potrafi planować i wykonywać proste doświadczenia, przygotowywać odpowiednie zestawy przyrządów i aparatury oraz analizować otrzymane wyniki. (K_U35) KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia. (K_K01) K2. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy. (K_K03) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie wybrane zagadnienia z fizyki umożliwiające prawidłową interpretację zachodzących zjawisk i procesów fizycznych (K_W03) UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania różnych problemów typowych dla studiowanej specjalności (K_U01) U2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko w debacie (K_U05) U3. Student potrafi planować i realizować proces samokształcenia (K_U08) U4. Student potrafi planować i organizować pracę własną i w zespole (K_U09) KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia. (K_K01) K2. Absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. (K_K03) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kwapiński | |
Prowadzący grup: | Bożena Jasińska, Tomasz Kwapiński, Monika Zubik-Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.