Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki:„Przedsiębiorczość rodzinna”

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-22-OGN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki:„Przedsiębiorczość rodzinna”
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie na studiach niestacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Znajomość pojęć używanych w ekonomii i finansach,

2. Znajomość cech człowieka jako podmiotu gospodarującego oraz podstawowe mechanizmy oddziałujące na zachowania przedsiębiorcy

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe:

wykład 9h


Godziny niekontaktowe (praca własna

studenta):

studiowanie literatury 10h

przygotowanie się do zaliczenia wykładu 20h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Test zaliczeniowy

Pełny opis:

1. Przedsiębiorczość rodzinna – definicje

2. Przedsiębiorstwo jako system: rodzina, firma, własność

3. Znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych

4. Sukcesja

Literatura:

Literatura podstawowa:

Zajkowski, R. (2018). Transfery władzy, własności i wartości w przedsiębiorstwach rodzinnych: efekt drugiego pokolenia. Wydawnictwo CH Beck.

Żukowska, B. (2021). Profesjonalizacja przedsiębiorstw rodzinnych. Efekty ekonomiczne. Wydawnictwo CH Beck

Żukowska, B. A., Domańska, A., & Zajkowski, R. (2019). Desirable Features of a Successful Entrepreneur: The Perspective of Family and Non-Family Firms. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H–Oeconomia, 52(6), 141-151.

Hernández-Linares, R., Sarkar, S., & Cobo, M. J. (2018). Inspecting the Achilles heel: A quantitative analysis of 50 years of family business definitions. Scientometrics, 115, 929-951.

K. Safin, & R. Zajkowski, Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Stan i perspektywy rozwoju. Warszawa. C.H. Beck.

Popczyk, W. (2013). Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej firm rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnect. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sobiecki, R. (2014). Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej. Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Domańska, A., & Zajkowski, R. (2022). Barriers to gaining support: a prospect of entrepreneurial activity of family and non-family firms in Poland. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 17(1), 191-224.

Domańska, A., Więcek-Janka, E., & Zajkowski, R. (2022). Implementing sustainable development concept: A typology of family firms in poland. Sustainability, 14(7), 4302.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: rozróżnia i charakteryzuje różne formy przedsiębiorczości

W2: posiada podstawową wiedzę o sposobach i technikach finansowania przedsiębiorstw

Umiejętności:

U1: potrafi przeprowadzić analizę konkretnych problemów gospodarczych i zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcia na poziomie operacyjnym

U2: potrafi przygotować prace projektowe (zaliczeniowe) dotyczące szczegółowych zagadnień ekonomicznych i finansowych z wykorzystaniem różnych źródeł

U3: potrafi efektywnie wykorzystywać oddane mu do dyspozycji zasoby w realizacji zadań podmiotu gospodarującego

Kompetencje społeczne:

K1: docenia znaczenie nauk ekonomicznych dla kształtowania relacji ekonomicznych i procesu rozwoju gospodarczego

K2: potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji zadań własnych i grupowych

K3: ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 9 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Domańska
Prowadzący grup: Ada Domańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0