Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antyczna filozofia osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-AF-25L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antyczna filozofia osobowości
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy: Zajęcia fakultatywne Kreatywność i projektowanie społeczne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Konwersatorium 30 h, 1 ECTS

Konsultacje i zaliczenie 3h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego

1,1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 45

Przygotowanie się do zaliczenia 12

Łączna liczba godzin niekontaktowych 57

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9


Sumaryczna liczba punktów ECTS 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, test zaliczeniowy

W2, test zaliczeniowy

W3, test zaliczeniowy

U1, dyskusja

U2, dyskusja

U3, dyskusja, test zaliczeniowy

K1, dyskusja, test zaliczeniowy

K2, dyskusja, test zaliczeniowy


Pełny opis:

Celem wykładu jest zaprezentowanie antycznej filozofii człowieka wraz z powiązanymi z nią koncepcjami wychowania. Filozofia antyczna bowiem ściśle łączyła badania nad istotą człowieka i próbę jej zdefiniowania z praktyką wychowawczą, czego najlepszym przykładem są dokonania Sokratesa i Platona w tym zakresie. W ramach wykładu studenci zapoznani zostaną z podstawowymi zagadnieniami filozofii człowieka w okresie starożytnym poprzez analizę antycznych koncepcji duszy oraz typologii charakterów. Zaprezentowane zostaną również klasyczne koncepcje wychowania jako formy samokształcenia i samodoskonalenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1) Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-IV, przeł. E.I. Zieliński, Lublin (liczne wznowienia).

2) MacDonald P. S., Psyche. Dociekania o duszy, umyśle i duchu od Homera do Hume'a, przeł. I. Kania, Warszawa 2019.

3)Rohde E. Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, przeł. J. Korfanty, Kęty 2007.

4) Russell, Mądrość Zachodu, przeł. W. Jacórzyński, M. Wichrowski, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca:

1) Guthrie W. K. C., Sokrates, przeł. K. Łapiński, S. Żuławski, Warszawa 2000.

2) Tymura D., Sokrates Ksenofonta, Lublin 2017.

3) Dembińska-Siury D., Plotyn, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.

4) Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, przeł. J. Domański, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie zróżnicowane zjawiska oraz procesy społeczne warunkujące kształtowanie się koncepcji duszy i człowieka w okresie starożytnym K_W01

W2 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię, stanowiska i specyfikę metodologiczną antycznych koncepcji filozoficznych w zakresie psychologii oraz antropologii K_W02

W3 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie antyczne koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywnego działania w zakresie samokształcenia oraz życia publicznego K_W03

Umiejętności:

U1 student potrafi rozpoznawać złożone konteksty problemów i dylematów życia społeczno-kulturowego powiązane z kreowaniem osobowości w okresie antycznym K_U01

U2 student potrafi krytycznie dobierać właściwe źródła informacji, dokonywać ich analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji w odniesieniu do koncepcji duszy i człowieka w okresie starożytnym K_U01

U3 student potrafi samodzielnie planować oraz realizować proces uczenia się i rozwoju osobistego oraz wspierać innych w tym zakresie K_U09

Kompetencje społeczne:

K1 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodoskonalenia się i jej ustawicznego uzupełniania K_K01

K2 student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy filozoficznej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwijania własnej osobowości K_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Tymura
Prowadzący grup: Dorota Tymura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0