Problems of contemporary philosophy
General data
Course ID: | F-BT.028 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Problems of contemporary philosophy |
Name in Polish: | Problemy współczesnej filozofii |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Biotechnology |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a584872ef70fd4aaabcdc084c2fc30b67%40thread.tacv2/conversations?groupId=8bf2681a-12fc-4897-a39c-0d47463c3d4a&tenantId=3e9dc91f-0c0d-4a5a-9f91-2e61c1966078 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Hourly equivalents of ECTS credits: | (in Polish) Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład - 30 g Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do egzaminu - 20 g Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 15 g Łączna liczba godzin niekontaktowych - 35 g Łączna Liczba punktów ECTS za moduł - 2,5 g |
Verification method of learning outcomes: | (in Polish) 1. Aktywność na zajęciach, odpowiedź ustna (W1, U1, K1). 2. Znajomość literatury przedmiotu dostosowana do tematyki wykładów (W1, U1, K1). 3. Egzamin ustny: minimum połowa odpowiedzi poprawnych (W1, U1). |
Full description: |
(in Polish) Wykład dotyczy następujących tematów: 1. Najważniejsze nurty rozwojowe filozofii klasycznej i współczesnej. 2. Obszary refleksji filozoficznej, działy filozofii i rodzaje nauk szczegółowych. 3. Początki europejskiej tradycji filozoficznej oraz jej oddziaływanie na myśl i kulturę nowożytną. 4. Główne koncepcje przyrody w filozofii starożytnej i nowożytnej. 5. Spory o matematyczność przyrody: pitagorejczycy, Platon, uczeni nowożytni. 7. Jak w historii filozofii interpretowano naturę powiązań między czasem, przestrzenią i materią? 8. Wpływ filozofii Kanta na współczesne rozumienia granic ludzkiego poznania. 9. Światopoglądowe i filozoficzne tło kontrowersji ewolucjonizm - kreacjonizm. 10. Przyroda jako przedmiot i punkt wyjścia sporów o etyczny wymiar techniki. |
Bibliography: |
(in Polish) Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków 2015, rozdz. 6-7. Ferry L., Filozofia. Najpiękniejsza historia, Warszawa 2016, rozdz.1-2 Heller M., Pabjan T. - Elementy filozofii przyrody, Tarnów 2007, rozdz.1-2 Höffe O., Mała historia filozofii, Warszawa 2008. Martens E. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa 1995, rozdz.3.11 'Przyroda', rozdz.3.14 'Technika'. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich podstawowe implikacje w odniesieniu do badań naukowych z zakresu biotechnologii- K_W01 UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent analizuje i weryfikuje korzyści i zagrożenia dla środowiska człowieka wynikające z praktycznego zastosowania biotechnologii K_U23 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent jest świadomy znaczenia dyscyplin humanistycznych, w tym etyki i filozofii, jako narzędzi intelektualnego kształtowania postawy naukowej K_K04 Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020 WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich podstawowe implikacje w odniesieniu do badań naukowych z zakresu biotechnologii- K_W08 UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent analizuje i weryfikuje korzyści i zagrożenia dla środowiska człowieka wynikające z praktycznego zastosowania biotechnologii K_U01 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu biotechnologa K_K06 |
Copyright by Maria Curie-Sklodowska University.