Etyczne dylematy współczesności (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FEDW-Z-1S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyczne dylematy współczesności (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Fakultety IF ogólne sem. zimowy 2018/19 Fakultety ogólne IF I stopień sem. zimowy 2017/18 |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela akademickiego Wykład - 30 Konsultacje - 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 40 Liczba punktów ETCS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,5 Godziny nie kontaktowe, bez udziału nauczyciela akademickiego Studiowanie literatury - 20 Przygotowanie do zaliczenia - 20 Łączna liczba godzin nie kontaktowych (praca własna studenta) - 40 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe - 1,5 Łączna liczba punktów ETCS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin ustny |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje wybrane, najważniejsze zagadnienia etyczne współczesnego świata (neoliberalizm, społeczeństwo multikulturowe, rola religii w XXI wieku), oraz te, które wzbudzają nieustannie kontrowersje natury etycznej (problemy związane z seksualnością człowieka). Zadaniem wykładu jest przedstawienie wybranej problematyki z różnych punktów widzenia, nie uwarunkowanych żadnym, konkretnym systemem filozoficznym. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Podstawowe pojęcia i kategorie etyczne. 2. Absolutystyczne podejście do problematyki etycznej (K. Wojtyła,Miłość i odpowiedzialność) 3. Utylitarystyczne podejście do problematyki etycznej (P. Singer,O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej) 3.Moralność a terytoria z nią styczne w świecie współczesnym. 4. Moralność mieszczańska, jej istota, najwazniejsi przedstawiciele i dominacja we współczesnej rzeczywistości. .5. Skutki zwycięstwa morlaności mieszczańskiej - etyczne aspekty ekonomii neoliberalnej i globalizacji. 6.Idee oświecenia a dominacja ekonomii neoliberalnej 7. Zderzenie róznych systemów aksjologicznych w ramach społeczeństwa wielokulturowego. 8.Wielokulturowość a kategoria tolerancji. 9. Społeczeństwo konsumpcyjne a wartości tradycyjne 10. Fundamentalizm religijny a chrześcijaństwo 11. Fundamentalizm religijny a islam 12 Orientacja homoseksaulana jako wyraz sporu o granice tolerancji. |
Literatura: |
1. Bauman Z.: Etyka ponowoczesna, PWN !996 2. Gellner E.: Postmodernizm, rozum, religia, PIW 1997 3. Hayek F. A.: Konstytucja wolności, PWN, 2007 4. Hostyński L.: Wartości w świecie konsumpcji, Wyd. UMCS, 2006 5. Ossowska M.: Podstawy nauki o moralności , wyd. dowolne. 6. Friedman M. R.: Wolny wybór, Panta, Sosnowiec 1996 7 Lyotard J. F.: Kondycja ponowoczesna, Aletheiia, Warszawa 1997 8. Barber B.: Dżihad kontra McŚwiat, Muza S.A. Warszawa 1994. |
Efekty uczenia się: |
Student 01 umie omówić szczegółowo zagadnienia z zakresu omawianego na zajęciach 02 potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze pojęcia z zakresu poruszanej problematyki 03 potrafi wskazać powiązania problematyki omawianej na zajęciach fakultatywnych z naukami humanistycznymi i społecznymi 04 jest w stanie przeprowadzać rozumowania w zakresie uzyskanej na zajęciach wiedzy 06 przejawia postawę otwartości i ciekawości poznawczej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.