Elementy kognitywistyki: język naturalny (wybieralny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.101 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy kognitywistyki: język naturalny (wybieralny) |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. 1 sem. przedmioty rozszerzające do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Mile widziane: aktywność, ciekawość naukowa, brak oporów dyscyplinarnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Studiowanie przez studenta/kę literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność na zajęciach oraz referat lub końcowe kolokwium. |
Skrócony opis: |
Każdy z nas - "użytkowników" języka naturalnego żywi określone przekonania odnośnie języka. Taka "potoczna mądrość" nie zawsze pozostaje w zgodzie z wynikami badań nauk szczegółowych, w szczególności z wynikami badań kognitywistyki. Celem zajęć jest pokazanie języka z rozmaitych perspektyw: filozoficznej,psychologicznej, językoznawczej,badań nad sztuczną inteligencją oraz podejścia integrującego, jakie proponuje kognitywistyka. |
Pełny opis: |
Na zajęciach przedyskutujemy wybrane (z najważniejszych i najciekawszych) badania nad ludzkim językiem naturalnym. Odniesiemy się do ustaleń różnych dyscyplin, które okazały się lub mogą okazać się pomocne dla kognitywistyki. Przyjrzymy się między innymi badaniom nad pochodzeniem i ewolucją języka naturalnego, jego związkom z gestami, uczeniu się mowy w interakcji rodzic–dziecko, złożonej roli języka jako systemu integracji społecznej, płciowemu wymiarowi języka, przetwarzaniu języka naturalnego w badaniach nad sztuczną inteligencją, filozoficznym ujęciom fenomenu języka, a także interdyscyplinarnym badaniom nad mową i komunikacją w kognitywistyce. Jak będą przebiegały zajęcia: Prowadzący wprowadzi do kolejnych badań i tematów. W głównej części każdego spotkania będziemy wspólnie omawiać teksty lub materiały multimedialne. Mile widziane będą referaty studenckie z wybranych fragmentów lektur (szczegóły podane będą na zajęciach). |
Literatura: |
Wstępnie wybrana literatura: ∙ Gut, A. (2009). O relacji między myślą a językiem. Seria Wydawnicza: Umysł. Prace z filozofii i kognitywistyki. Lublin: Wydawnictwo TPKUL. ∙ Konderak, P. (2016). Akwizycja (przyswajanie) języka. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce (s. 525-549). Kraków: Wydawnictwo WAM. ∙ Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN [fragmenty]. ∙ Mykowiecka, A. (2007). Inżynieria lingwistyczna. Komputerowe przetwarzanie tekstów w języku naturalnym. Warszawa: Wydawnictwo PJWSTK [fragmenty]. ∙ Rączaszek-Leonardi, J. (2011). Zjednoczeni w mowie. Względność językowa w ujęciu dynamicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar [fragmenty]. ∙ Stanosz, B. (1977). Lingwistyka a filozofia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ∙ Tabakowska, E. (2016). Językoznawstwo kognitywne – geneza, kierunki i perspektywy. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce (s. 79-119). Kraków: Wydawnictwo WAM. ∙ Żywiczyński, P. i Wacewicz, S. (2015). Ewolucja języka. W stronę hipotez gesturalnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK [fragmenty]. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student/ka zna i rozumie przedmiot badań nad językiem naturalnym (K_W01, K_W10). W2: Student/ka zna i definiuje podstawową terminologię z zakresu badań nad językiem naturalnym (K_W02). W3: Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, badań nad komunikacją, filozofii języka i pokrewnych (K_W03, K_W04). W4: Student/ka języka zna i rozumie rolę języka jako narzędzia i procesu poznawczego, a także jego wpływ na kształtowanie obrazu świata (K_W07). W5: Student/ka zna relacje między badaniami nad językiem naturalnym a kognitywistyką (K_W03, K_W10). Umiejętności: U1: Student/ka potrafi samodzielnie analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U09, K_U10). U2: Student/ka potrafi sformułować problem badawczy oraz wskazać odpowiednie metody i narzędzia badawcze w odniesieniu do tematyki języka naturalnego (K_U02, K_U10). U3: Student/ka potrafi analizować teksty z zakresu wyznaczonego tematyką kursu (K_U03). U4: Student/ka potrafi komunikować się z użyciem podstawowej terminologii z zakresu badań nad językiem naturalnym (K_U02). U5: Student/ka potrafi ogólnie powiązać tematykę badań nad językiem naturalnym z problematyką kognitywistyczną (K_U08, K_U09). Kompetencje społeczne: K1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny posiadanej i dostępnej wiedzy oraz wiarygodności jej źródeł, a także wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04). K2: Student/ka jest wstępnie przygotowany/a do upowszechniania osiągnięć badań nad językiem naturalnym w kontekście kognitywistyki (K_K03, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.