Percepcja wizualna (PiW)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.114 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Percepcja wizualna (PiW) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. prz. wybieralne blok #PIW (sem. 2,6) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest scharakteryzowanie ludzkiej percepcji wzrokowej jako dominującego sposobu poznawania rzeczywistości. Omówione będą fizjologiczne, psychologiczne i ewolucyjne aspekty wzroku oraz jego funkcjonalny związek z percepcją słuchową i dotykową w poznawaniu otoczenia i tworzeniu jego reprezentacji. Analizie poddane będą mechanizmy rejestracji i przetwarzania sygnałów wzrokowych w ramach schematów umysłowych, pamięciowych i wyobrażeniowych. Opisane będą mechanizmy kodowania wzrokowych sygnałów w przedstawieniach umysłowych oraz w znakach ikonicznych i obrazach polisensorycznych. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest scharakteryzowanie ludzkiej percepcji wzrokowej jako dominującego sposobu poznawania rzeczywistości. Omówione będą fizjologiczne, psychologiczne i ewolucyjne aspekty wzroku oraz jego funkcjonalny związek z percepcją słuchową i dotykową w poznawaniu otoczenia, a także tworzeniu jego umysłowych reprezentacji. Analizie poddane będą mechanizmy rejestracji i przetwarzania sygnałów wzrokowych w ramach schematów umysłowych, pamięciowych i wyobrażeniowych. Opisane będą mechanizmy kodowania wzrokowych sygnałów w przedstawieniach umysłowych oraz w znakach ikonicznych i obrazach polisensorycznych. Analizowane będą nie tylko procesy i czynności wzrokowej percepcji ale także ich różnorodne wytwory w postaci obrazów wzrokowo-umysłowych. Scharakteryzowane zostaną wizualne przedstawienia i obrazy w sztuce, głównie w malarstwie, w masowej komunikacji (filmy, kreskówki, gry wideo, komiksy) w reklamie, a także formy wizualne oraz ich doświadczanie, głównie wzrokowe ale i dotykowe, w architekturze i przestrzeni publicznej. Omówione będą teorie tzw. zwrotu ikonicznego i kultury wizualnej na przykładzie takich badaczy jak R. Barthes, M. Jay, P. Berger, W. Mitchell, N. Mirzoeff czy G. Boehm. W praktycznej części analizowane będą konkretne przykłady wizualnych przedstawień i obrazów – przekazy reklamowe, fotografia prasowa, informacyjna szata miasteczka uniwersyteckiego, wybrane strony internetowe. Analizowane będą czynności ich mimowolnego i świadomego odbioru oraz oddziaływania na zachowania indywidualne i społeczne |
Literatura: |
J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Warszawa 1998. R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011. W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, Warszawa 2013. Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, (red.) P. Francuz, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna pojęcie i teorie zwrotu ikonicznego oraz dyskusje w ramach niego się toczące K_W03, K_W14. 2. Charakteryzuje dominującą rolę wzroku, procesy i mechanizmy oraz jego funkcjonalne powiązanie z doświadczeniem haptycznych i słuchowym, K_W06, K_W08. 3. Wie, na czym polega kodowanie sygnałów wzrokowych w przedstawieniach ikonicznych i obrazowych zajęciach, zaliczenie ustne, K_W12 Umiejętności: 1. Student umie rozpoznać rodzaje kodów wizualnych i ich oddziaływanie na odbiorcę K_U10, K_U13, K_U14. 2. Potrafi rozpoznać ukryte treści zakodowane w wielomodalnych, w tym wizualnych przedstawieniach, K_U10, K_U12, K_U08. 3. Umie wykryć, scharakteryzować i ocenić mechanizmy wizualnych przedstawień na wybranych przykładach, K_U08, K_U13 Kompetencje społeczne: 1. Student nabywa kompetencji do krytycznego analizowania spotykanych na co dzień kodów ikonicznych, K_K01, K_K05. 2. Jest wrażliwy na nadmiar informacji w sferze publicznej – mieście, uniwersytecie, w przekazach masowej kultury, K_K05 3. Twórczo i krytycznie potrafi organizować swoje otoczenie od strony używanych ikonicznych kodów, K_K06. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łata | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Hetmański | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.