Elementy kognitywistyki: reprezentacje (wybieralny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.129 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy kognitywistyki: reprezentacje (wybieralny) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | [K_W01], [K_W02], [K_W05], [K_W09], [K_W10] - sprawdzian pisemny, aktywność na zajęciach [K_U03], [K_U09], [K_U10] - sprawdzian pisemny, aktywność na zajęciach [K_K01] - aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
W czasie kursu student zostanie zapoznany z najważniejszymi, z punktu widzenia badań kognitywistycznych stanowiskami wobec reprezentacji umysłowych. Wśród nich należy wyróżnić między innymi: komputacjonizm, koneksjonizm oraz koncepcje reprezentacji usytuowanych (np. enaktywizm). Studenci poznają różne odmiany tych stanowisk i ich wpływ na praktykę badań kognitywistycznych związanych z modelowaniem procesów poznawczych w sztucznych systemach. Kursanci zapoznają się również z podziałem reprezentacji na rodzaje oraz z ich cechami charakterystycznymi. |
Literatura: |
Dennett D. “Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia” Copernicus Center Press , 2016. Gallagher S. Zahawi D. “Fenomenologiczny umysł”, PWN, Warszawa, 2015. Millikan “Reprezentacje – dwugłowce” Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2014, nr 2 (39) Miłkowski M. "Objections to Computationalism. A Short Survey", 2017. Miłkowski M. "Sztuczna inteligencja i obliczeniowe teorie umysłu", w: M. Miłkowski, R. Poczobut "Przewodnik po filozofii umysłu", 2012. Tomasello M. „Kulturowe źródła ludzkiego poznawania”, rozdz. 4: „Komunikacja językowa a reprezentacja symboliczna” Wilson Andrew D., Golonka Sabrina „Ucieleśnienie poznania to nie to, co myślisz” AVANT, wol. V, nr 1/2014, 21-57. Żegleń U. „System poznawczy jako system reprezentacyjny”, Filozofia Nauki 13/4, 37-57, 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna problemy związane z reprezentacjami umysłowymi i ich wpływ na analizy dotyczące przetwarzania poznawczego [K_W01] 2. Zna i definiuje w języku polskim i – w ograniczonym zakresie – w angielskim, elementarną terminologię związaną z problematyką reprezentacji umysłowych: rozpoznaje rodzaje reprezentacji umysłowych i ich funkcje w przetwarzaniu poznawczym [K_W02] 3. Zna i rozumie różne koncepcje reprezentacji umysłowych. Zna argumenty je wspierające oraz ich krytykę [K_W05] 4. Zna podstawowe stanowiska wobec natury procesów poznawczych i ich stosunek do pojęcia reprezentacji, rozpoznaje ich mocne i słabe strony oraz najważniejsze osiągnięcia ich przedstawicieli [K_W09] 5. Zna relacje problematyki reprezentacji umysłowych z problemami podejmowanymi w ramach innych dyscyplin humanistycznych, społecznych i przyrodniczych [K_W10] 6. Rozumie społeczny kontekst modelowania procesów umysłowych, w tym poznawczych, w sztucznych systemach, oraz dylematy współczesnej cywilizacji z tym związane [K_W11] Umiejętności 1. Potrafi analizować teksty w języku polski i w ograniczonym zakresie w języku angielskim, dotyczące problematyki reprezentacji umysłowych. Rozpoznaje podstawowy problem w nich podejmowany i określa zaproponowane rozwiązania [K_U03], [K_U11] 2. Potrafi sformułować własne stanowisko wobec znaczenia poszczególnych rodzajów reprezentacji umysłowych w przetwarzaniu poznawczym człowieka oraz argumentować na jego rzecz. Potrafi ocenić kontrargumenty przeciwników i dyskutować z nimi. Potrafi zaprezentować swoje stanowisko w formie wystąpienia ustnego [K_U09] 3. Potrafi podjąć dyskusję na temat znaczenia poszczególnych rodzajów reprezentacji umysłowych w języku polskim i – w ograniczonym zakresie – w języku angielskim [K_U10]. Kompetencje społeczne 1. Jest przygotowany do krytycznej oceny własnej oraz powszechnie dostępnej wiedzy na temat znaczenia różnego rodzaju reprezentacji mentalnych w przetwarzaniu poznawczym. W dyskusjach na temat tej problematyki przejawia postawę konstruktywnego krytycyzmu [K_K01] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Barbara Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Barbara Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.