Semiotyka mediów społecznościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.218 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Semiotyka mediów społecznościowych |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Publicyści oraz badacze społeczni alarmują, że media społecznościowe doprowadziły do rozkładu umiejętności powszechnie uznawanych za niezbędne dla kompetentnego uczestnictwa w kulturze symbolicznej oraz społeczeństwie obywatelskim. Krytyka mediów społecznościowych dotyczy głównie zaniku umiejętności skupienia uwagi, zdolności do zapamiętywania większych porcji informacji oraz zdolności do systematycznego i logicznego prowadzenia argumentacji. Diagnozy te opierają się jednak na niewystarczających przesłankach empirycznych i teoretycznych. Celem zajęć jest wykorzystanie metod i teorii semiotycznych, aby zmierzyć się z pytaniem o wpływ mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram itp.) na jednostki i społeczeństwo. W jaki sposób media społecznościowe tworzą powszechnie podzielane znaczenia? Jak technologia kształtuje znaczenia i interakcje społeczne? Jaką rolę media społecznościowe odgrywają w procesach społecznych? Aby udzielić odpowiedzi na te pytania należy przyjrzeć się współczesnym badaniom medioznawczym oraz historii i antropologii mediów. Ponadto należy zastanowić się nad mechanizmami semiotycznymi, poznawczymi oraz społecznymi decydującymi o skuteczności oraz ograniczeniach mediów społecznościowych. Szczególna uwaga poświęcona zostanie problemom tożsamości i fragmentaryzacji doświadczenia użytkowników mediów społecznościowych, nadmiarowi informacji, depersonalizacji, doświadczeniom immersyjnym oraz interfejsom mediów społecznościowych. Poza przedstawieniem badań empirycznych i ramy teoretycznej służącej krytycznej analizie nowych mediów przedstawione zostaną przykłady analizy semiotycznej w odniesieniu do konkretnych zjawisk w mediach społecznościowych (np. kodom służącym przedstawianiu siebie, obcości, budowaniu relacji, współpracy, edukacji) |
Literatura: |
Aboujaude E., Wirtualna osobowość naszych czasów, Kraków 2012 Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008 Clark A., Natural-born cyborgs, Oxford 2003 Danesi M., The semiotics of emoji, London 2017 Eco U., Teoria semiotyki, Kraków 2009 Eriksen T. H., Tyrania chwili, Warszawa 2003 Lisowska-Magdziarz M., Znaki na uwięzi. Od Semiologii do semiotyki mediów, Kraków 2019 Lister M., Dovey J., Giddings S., Nowe media. Wprowadzenie, Kraków 2009 Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006 McLuhan M., Galaktyka Gutenberga [w:] Wybór tekstów, Poznań 2001 Ong W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011 Reeves B., Nass C., Media i ludzie, Warszawa 2000 Turkle S., Samotni razem, Kraków 2013 Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
* student rozumie poznawcze znaczenie mediów * student rozumie społeczne znaczenie mediów * student rozumie polityczne znaczenie mediów * student rozumie filozoficzne znaczenie mediów * student zna metafory używane do opisu internetu i mediów * student potrafi odróżnić pojęcie nowych mediów nowe od pojęcia mediów społecznosciowych * student potrafi scharakteryzować społeczeństwo informacyjne * student zna podstawowe mechanizmy percepcyjne w zaangazowane proces odbioru komunikatów medialnych * student rozumie specyfikę statusu semiotycznego obiektów wirtualnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Trybulec | |
Prowadzący grup: | Marcin Trybulec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.