Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-OP-KUL-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru kulturoznawstwo I stopień 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

3 ECTS

30 godzin kontaktowych

30 godzin - zapoznawanie się studentów z zadanymi lekturami filmowymi

10 godzin - czytanie zadanych lektur

10 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach - K_W10, K_U05, K_K01

Praca pisemna lub prezentacja indywidualna - K_W03, K_W10, K_U05, K_U16, K_K01

Pełny opis:

Cykl wykładów rozpocznie przegląd wybranych teorii gatunku filmowego i literackiego (David Bordwell, Alicja Helman, Charles F. Altman, Michaił Bachtin).

Dalsze zajęcia zostaną poświęcone intertekstualnym relacjom zachodzącym między trzema parami gatunków filmowych:

I. westernem i filmem samurajskim (jidai-geki),

II. filmem gangsterskim i filmem yakuza (yakuza-eiga),

III. hollywoodzkim i japońskim melodramatem filmowym.

Gatunki porównane zostaną w przekroju diachronicznym (zaakcentowane zostaną analogie w przebiegu ich ewolucji, ze szczególnym uwzględnieniem obustronnego przepływu zapożyczeń i inspiracji) oraz synchronicznym (podobieństwa i różnice strukturalne na przykładzie całościowych analiz wybranych utworów). Omówione zostanie społeczno-kulturowe znaczenie poszczególnych gatunków w ich rodzimych tradycjach a także różnice w ich recepcji w zależności od kontekstu kulturowego odbiorców.

Literatura:

Charles F. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego.

Michaił Bachtin, Problemy Poetyki Dostojewskiego.

David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/Sztuka filmowa. Wprowadzenie, rozdz. 9 Gatunki filmowe.

Tag Gallgher, John Ford.

Alicja Helman, Film Gangsterski.

Alicja Helman [red.], Kino gatunków.

Krzysztof Loska, Poetyka filmu japońskiego.

Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu.

Stephen Prince, The Warrior’s Camera. The Cinema of Akira Kurosawa.

David Richie, Hundred Years of Japanese Cinema.

Alain Silver, The Samurai Film.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W03

Student ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną w zakresie kina gatunków, które rozpatruje w płaszczyźnie interdyscyplinarnej, intertekstualnej i interkulturowej.

K_W10

Student zna i rozumie dylematy kultury japońskiej i amerykańskiej, jakie odzwierciedlają się w kinie artystycznym i popularnym.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U05

Student potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego.

K_U16

Student jest w stanie właściwie dobierać metody i narzędzia badawcze dotyczące dziedziny kulturoznawstwa, szczególnie w kontekstach komparatystyki interkulturowej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01

Student jest zdolny krytycznie i wieloaspektowo wartościować dzieła filmowe i jest gotów do stałego poszerzania swoich kompetencji odbiorczo-interpretacyjnych; jest świadomym odbiorcą dzieł filmowych, które rozpatruje jako teksty odzwierciedlające procesy społeczno-kulturowe oraz dialog intertekstualny w kinie międzynarodowym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Bobrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Bobrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)