Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-OP-KUL-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru kulturoznawstwo I stopień 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3 ECTS 30 godzin kontaktowych 30 godzin - zapoznawanie się studentów z zadanymi lekturami filmowymi 10 godzin - czytanie zadanych lektur 10 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach - K_W10, K_U05, K_K01 Praca pisemna lub prezentacja indywidualna - K_W03, K_W10, K_U05, K_U16, K_K01 |
Pełny opis: |
Cykl wykładów rozpocznie przegląd wybranych teorii gatunku filmowego i literackiego (David Bordwell, Alicja Helman, Charles F. Altman, Michaił Bachtin). Dalsze zajęcia zostaną poświęcone intertekstualnym relacjom zachodzącym między trzema parami gatunków filmowych: I. westernem i filmem samurajskim (jidai-geki), II. filmem gangsterskim i filmem yakuza (yakuza-eiga), III. hollywoodzkim i japońskim melodramatem filmowym. Gatunki porównane zostaną w przekroju diachronicznym (zaakcentowane zostaną analogie w przebiegu ich ewolucji, ze szczególnym uwzględnieniem obustronnego przepływu zapożyczeń i inspiracji) oraz synchronicznym (podobieństwa i różnice strukturalne na przykładzie całościowych analiz wybranych utworów). Omówione zostanie społeczno-kulturowe znaczenie poszczególnych gatunków w ich rodzimych tradycjach a także różnice w ich recepcji w zależności od kontekstu kulturowego odbiorców. |
Literatura: |
Charles F. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego. Michaił Bachtin, Problemy Poetyki Dostojewskiego. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/Sztuka filmowa. Wprowadzenie, rozdz. 9 Gatunki filmowe. Tag Gallgher, John Ford. Alicja Helman, Film Gangsterski. Alicja Helman [red.], Kino gatunków. Krzysztof Loska, Poetyka filmu japońskiego. Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu. Stephen Prince, The Warrior’s Camera. The Cinema of Akira Kurosawa. David Richie, Hundred Years of Japanese Cinema. Alain Silver, The Samurai Film. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W03 Student ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną w zakresie kina gatunków, które rozpatruje w płaszczyźnie interdyscyplinarnej, intertekstualnej i interkulturowej. K_W10 Student zna i rozumie dylematy kultury japońskiej i amerykańskiej, jakie odzwierciedlają się w kinie artystycznym i popularnym. UMIEJĘTNOŚCI K_U05 Student potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego. K_U16 Student jest w stanie właściwie dobierać metody i narzędzia badawcze dotyczące dziedziny kulturoznawstwa, szczególnie w kontekstach komparatystyki interkulturowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Student jest zdolny krytycznie i wieloaspektowo wartościować dzieła filmowe i jest gotów do stałego poszerzania swoich kompetencji odbiorczo-interpretacyjnych; jest świadomym odbiorcą dzieł filmowych, które rozpatruje jako teksty odzwierciedlające procesy społeczno-kulturowe oraz dialog intertekstualny w kinie międzynarodowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Bobrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Bobrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.