Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym H-OP-KUL-1S.1
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach - K_W10, K_U05, K_K01
Praca pisemna lub prezentacja indywidualna - K_W03, K_W10, K_U05, K_U16, K_K01
Literatura:

Charles F. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego.

Michaił Bachtin, Problemy Poetyki Dostojewskiego.

David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/Sztuka filmowa. Wprowadzenie, rozdz. 9 Gatunki filmowe.

Tag Gallgher, John Ford.

Alicja Helman, Film Gangsterski.

Alicja Helman [red.], Kino gatunków.

Krzysztof Loska, Poetyka filmu japońskiego.

Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu.

Stephen Prince, The Warrior’s Camera. The Cinema of Akira Kurosawa.

David Richie, Hundred Years of Japanese Cinema.

Alain Silver, The Samurai Film.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W03

Student ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną w zakresie kina gatunków, które rozpatruje w płaszczyźnie interdyscyplinarnej, intertekstualnej i interkulturowej.

K_W10

Student zna i rozumie dylematy kultury japońskiej i amerykańskiej, jakie odzwierciedlają się w kinie artystycznym i popularnym.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U05

Student potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego.

K_U16

Student jest w stanie właściwie dobierać metody i narzędzia badawcze dotyczące dziedziny kulturoznawstwa, szczególnie w kontekstach komparatystyki interkulturowej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01

Student jest zdolny krytycznie i wieloaspektowo wartościować dzieła filmowe i jest gotów do stałego poszerzania swoich kompetencji odbiorczo-interpretacyjnych; jest świadomym odbiorcą dzieł filmowych, które rozpatruje jako teksty odzwierciedlające procesy społeczno-kulturowe oraz dialog intertekstualny w kinie międzynarodowym.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność i obecność na zajęciach.

Przygotowanie pracy pisemnej lub indywidualnej prezentacji poddającej analizie porównawczej wybrane zjawisko z zakresu kultury filmowej.

Zakres tematów:

Cykl wykładów rozpocznie przegląd wybranych teorii gatunku filmowego i literackiego (David Bordwell, Alicja Helman, Charles F. Altman, Michaił Bachtin).

Dalsze zajęcia zostaną poświęcone intertekstualnym relacjom zachodzącym między trzema parami gatunków filmowych:

I. westernem i filmem samurajskim (jidai-geki),

II. filmem gangsterskim i filmem yakuza (yakuza-eiga),

III. hollywoodzkim i japońskim melodramatem filmowym.

Gatunki porównane zostaną w przekroju diachronicznym (zaakcentowane zostaną analogie w przebiegu ich ewolucji, ze szczególnym uwzględnieniem obustronnego przepływu zapożyczeń i inspiracji) oraz synchronicznym (podobieństwa i różnice strukturalne na przykładzie całościowych analiz wybranych utworów). Omówione zostanie społeczno-kulturowe znaczenie poszczególnych gatunków w ich rodzimych tradycjach a także różnice w ich recepcji w zależności od kontekstu kulturowego odbiorców.

Metody dydaktyczne:

Wykłady problemowe, dyskusja problemowa, metody ekspozycje (prezentacje fragmentów filmowych)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Michał Bobrowski 23/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0