Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bazy danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.119
Kod Erasmus / ISCED: 11.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0612) Database and network design and administration Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bazy danych
Jednostka: Instytut Matematyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy informatyki.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Laboratorium 30

Konsultacje 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego

75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do laboratorium 30

Przygotowanie się do egzaminu 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, praca na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektów, wyniki kursów e-learningowych;

W02, praca na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektów, wyniki kursów e-learningowych;

W03, zaliczenie projektów, kursów e-learningowych i egzamin końcowy;

W04, zaliczenie projektów, kursów e-learningowych i egzamin końcowy;

W05, zaliczenie projektów, kursów e-learningowych i egzamin końcowy;

U01, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych, projektów i kursów e-learningowych;

U02, praca na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektów;

U03, praca na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektów;

U04, praca na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektów;

U05, praca na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektów;

K01, praca na zajęciach, zaliczenie projektów i wyniki kursów e-learningowych;

K02, praca na zajęciach, zaliczenie projektów i wyniki kursów e-learningowych;

K03, praca na zajęciach, zaliczenie projektów i wyniki kursów e-learningowych;

K04, praca na zajęciach, zaliczenie projektów i wyniki kursów e-learningowych;

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką baz danych oraz nabycie umiejętności i opanowanie:

• podstawowych pojęć teorii baz danych;

• podstaw modelowania danych i projektowania relacyjnych baz danych;

• tworzenia i zarządzania systemami baz danych w MS Access i SQL Server;

• podstaw raportowania i analizy danych.

Literatura:

1. W. Dąbrowski, P. Kowalczuk, K. Markowski, ITA-101 Bazy Danych,

2. Ma. Gorawski, Mi. Gorawski, S. Bańkowski, ITA-102 Hurtownie Danych,

3. L. Banachowski, Relacyjne bazy danych, http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/rbd/scb/index.html

4. L. Banachowski, Systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych, http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/szb/scb/;

5. T. Morzy, Bazy danych, http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Bazy_danych;

6. R. Riordan, Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa 2000;

7. S. Allen, Modelowanie danych, Helion, Warszawa 2006;

8. Ben-Gan, L. Kollar, D. Sarka, S. Kass, Microsoft SQL Server 2008 od środka: Zapytania w języku T-SQL, MS Press, Warszawa 2009;

9. Polski podręcznik SQL, http://kicia.ift.uni.wroc.pl/db/sqltutorpl.html

10. M. Szeliga, Kurs Transact-SQL;

11. Kursy e-learningowe i materiały z baz danych Information Technology Academy (ITA) i MVA http://itacademy.microsoft.com, https://mva.microsoft.com/;

12. Udostępnione dla roku materiały z baz danych, DreamSpark i ITA;

13. Biblioteka MSDN http://msdn.microsoft.com/en-us/library/;

14. Biblioteka Technet, http://www.microsoft.com/poland/technet;

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01. Zna idee i podstawowe pojęcia teorii relacyjnych baz danych oraz dostrzega ich matematyczne podstawy; profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K02.

W02 Zna środowisko systemu zarządzania bazami danych MS Access i SQL Server; profil ogólnoakademicki – K_W16, K_K02.

W03. Zna zasady i dobre praktyki projektowania i implementacji wydajnych baz danych i aplikacji bazodanowych dla heterogenicznych środowisk przetwarzania informacji; profil ogólnoakademicki – K_W16, K_K01.

W04. Opanował podstawy języka SQL wraz z implementacją w MS Access; profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K01.

W05. Zna wybrane zagadnienia analizy danych zgromadzonych w relacyjnych bazach danych; profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K01.

UMIEJĘTNOŚCI

U01. Potrafi projektować i tworzyć wydajne bazy danych dla środowiska lokalnego i dla chmury obliczeniowej; profil ogólnoakademicki – K_W16, K_K04.

U02. Potrafi tworzyć złożone kwerendy SQL; profil ogólnoakademicki – K_W16, K_K01.

U03. Potrafi projektować i tworzyć raporty oraz bezpieczne aplikacje bazodanowe; profil ogólnoakademicki – K_W16, K_K04.

U04. Potrafi efektywnie realizować projekty wytwarzania aplikacji bazodanowych dla heterogenicznego środowiska informacyjnego; profil ogólnoakademicki – K_W16, K_K02, K_K01.

U05. Potrafi analizować dane z heterogenicznych źródeł danych wykorzystując wiedzę nabytą na przedmiotach matematycznych; profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K02.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K01. Ma świadomość odpowiedzialności ciążącej na projektancie i programiście baz danych zdając sobie sprawę z ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę permanentnej edukacji zawodowej i rozwoju osobistego; profil ogólnoakademicki – K_K01.

K02. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania; profil ogólnoakademicki – K_K02,

K03. Posiada świadomość zagrożeń bezpieczeństwa danych i potrafi tworzyć względnie bezpieczne rozwiązania; profil ogólnoakademicki – K_K01.

K04. Dostrzega ogromny obszar zagadnień praktycznych analizy danych wymagających stosowania zaawansowanego aparatu matematycznego poznawanego na przedmiotach matematycznych; profil ogólnoakademicki – K_K01.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0