Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PE.2NI.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kierunki filozofii
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład – 9h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 9h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,3 ECTS

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Studiowanie literatury – 21h

Łączna liczba godzin niekontaktowych – 21h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,7 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – Zaliczenie pisemne.

W2 – Zaliczenie pisemne.

W3 – Zaliczenie pisemne.

U1 – Zaliczenie pisemne.

U2 – Zaliczenie pisemne.

K1 – Zaliczenie pisemne.

K2 – Zaliczenie pisemne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat kierunków filozofii oraz ich przedstawicieli, od starożytności po czasy współczesne. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane kierunki filozoficzne i ich historyczny rozwój, z uwzględnieniem teorii nawiązujących do kierunku studiów. Dzięki temu przedmiot przyczyni się do lepszego zrozumienia i refleksji nad wpływem myśli filozoficznej na rozwój kluczowych koncepcji pedagogicznych, a także nad etycznymi, społecznymi i kulturowymi podstawami współczesnej pedagogiki.

Literatura:

Ajdukiewicz K., Główne kierunki filozofii, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2010.

Cackowski Z., Główne zagadnienia i kierunki filozofii, Książka i Wiedza, Warszawa 1969.

Hempoliński M., Filozofia współczesna: wprowadzenie do zagadnień i kierunków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.

Mackiewicz W., Filozofia współczesna w zarysie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

Miś A., Problemy i kierunki etyki. Antologia tekstów, WSP TWP, Warszawa 2009.

Palka S., Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R., Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Dom Organizatora, Toruń 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy kultury (w tym filozofii) /K_W04 [B.2.W3. D.1/E.1.W3.]

2. Absolwent ma uporządkowaną wiedzę na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami kultury oraz na temat współczesnych kierunków filozofii /K_W01 [B.2.W3. D.1/E.1.W1.]

3. Absolwent zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji podejmowane w koncepcjach filozoficznych /K_W05 [B.2.W3.]

Umiejętności:

4. Absolwent potrafi formułować i analizować problemy filozoficzne, syntetyzować różne idee i punkty widzenia /K_U01 [B.2.U6. D.1/E.1.U2.]

5. Absolwent potrafi komunikować się z innymi uczestnikami debaty, uwzględniać różne stanowiska filozoficzne na dany temat /K_U04 [B.2.U4. D.1/E.1.U4.]

Kompetencje społeczne:

6. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści filozoficznych oraz do doceniania wiedzy w rozwiązywaniu problemów /K_K01 [B.2.K3. D.1/E.1.K6.]

7. Absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej /K_K03 [B.2.K3. D.1/E.1.K6.]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ostrowski
Prowadzący grup: Andrzej Ostrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Baczewska-Ciupak
Prowadzący grup: Monika Baczewska-Ciupak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)