Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie osób ze spektrum autyzmu w życiu dorosłym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.4NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wsparcie osób ze spektrum autyzmu w życiu dorosłym
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Łączny nakład pracy studenta/ studentki: 30 godzin – 1 pkt ECTS



Godziny w bezpośrednim kontakcie/z udziałem prowadzącego - 15 godzin



Praca własna studenta – 15 godzin: w tym przygotowanie prezentacji - 7 godzin; przygotowanie ulotki - 8 godzin

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2 - prezentacja multimedialna, przygotowanie ulotki/ krótkiej broszury informacyjnej skierowanej do dorosłych osób z ASD lub ich rodziców/ opiekunów, dotyczącej wsparcia osób z ASD w życiu dorosłym

U1 - prezentacja multimedialna, przygotowanie ulotki/ krótkiej broszury informacyjnej skierowanej do dorosłych osób z ASD lub ich rodziców/ opiekunów, dotyczącej wsparcia osób z ASD w życiu dorosłym, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji

U2 - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji

K1, K2 - Obecność i aktywność na zajęciach, udział w dyskusji

Pełny opis:

Przedmiot swoim zakresem obejmuje problematykę funkcjonowania w życiu dorosłym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich potrzeby w zakresie wsparcia. Omówione zostanie wsparcie osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w Polsce i w wybranych krajach świata. Omówione zostaną działania podejmowane przez wybrane organizacje (KTA, MADA, FARMA ŻYCIA, AUTISM TEAM, PRODESTE). Zwrócona zostanie uwaga na kwestie związane z autonomią, samorzecznictwem i ubezwłasnowolnieniem osób dorosłych z ASD.

Literatura:

1. Buława-Halasz J. (2017). Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Kraków: Impuls.

2. Marsh W. W. (2021). Samodzielne życie z autyzmem. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.

3. Morgan H. (2004). Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka.

4. Patyk K., Panasiuk M. (red.) (2023). Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami autyzmu. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

5. Płatos M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych "Mary i Max".

6. Prokopiak A. (2020). Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predyktory psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

7. Prokopiak A. (red.) (2020). Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

8. Grandin T., Moore D. (2017). Kochaj i pomóż dorosnąć. Jk pomóc dziecku ze spektrum autyzmu wejść w dorosłe życie?. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Efekty uczenia się:

W1. Student zna i rozumie główne pojęcia związane z funkcjonowaniem dorosłych osób z ASD (podmiotowość, samostanowienie, autonomia). K_W05; E.1A.W2.

W2. Student zna i rozumie charakterystykę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w życiu dorosłym; zna różne podejścia do edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym modele edukacyjno-terapeutyczne, wybrane metody i formy pracy i terapii z dorosłymi osobami ze spektrum autyzmu; zagadnienia pracy z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wsparcia terapeutycznego i pomocy psychospołecznej rodzinie, wsparcia osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu; problematykę zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. K_W03; K_W05; E.1A.W2.

U1. Student integruje zdobytą dotychczas wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w celu określenia obecnych aktualnie problemów w zakresie edukacji, terapii, rehabilitacji oraz społecznego i zawodowego ich funkcjonowania. K_U01; E.1A.U2

U2. Na podstawie zdobytej wiedzy student wskazuje obszary życia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wymagające wdrażania nowoczesnych rozwiązań. K_U07; E.1A.U2

K1. Student wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne. K_KO2; E.1A.K2.

K2. Student wykazuje pogłębioną refleksję na tematy związane z rozwojem zawodowym oraz etyką zawodu pedagoga specjalnego; jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania. K_K05; E.1A.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kręcisz-Plis
Prowadzący grup: Elżbieta Kręcisz-Plis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0