Wsparcie osób ze spektrum autyzmu w życiu dorosłym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIX.4NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie osób ze spektrum autyzmu w życiu dorosłym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Łączny nakład pracy studenta/ studentki: 30 godzin – 1 pkt ECTS Godziny w bezpośrednim kontakcie/z udziałem prowadzącego - 15 godzin Praca własna studenta – 15 godzin: w tym przygotowanie prezentacji - 7 godzin; przygotowanie ulotki - 8 godzin |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2 - prezentacja multimedialna, przygotowanie ulotki/ krótkiej broszury informacyjnej skierowanej do dorosłych osób z ASD lub ich rodziców/ opiekunów, dotyczącej wsparcia osób z ASD w życiu dorosłym U1 - prezentacja multimedialna, przygotowanie ulotki/ krótkiej broszury informacyjnej skierowanej do dorosłych osób z ASD lub ich rodziców/ opiekunów, dotyczącej wsparcia osób z ASD w życiu dorosłym, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji U2 - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji K1, K2 - Obecność i aktywność na zajęciach, udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Przedmiot swoim zakresem obejmuje problematykę funkcjonowania w życiu dorosłym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich potrzeby w zakresie wsparcia. Omówione zostanie wsparcie osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w Polsce i w wybranych krajach świata. Omówione zostaną działania podejmowane przez wybrane organizacje (KTA, MADA, FARMA ŻYCIA, AUTISM TEAM, PRODESTE). Zwrócona zostanie uwaga na kwestie związane z autonomią, samorzecznictwem i ubezwłasnowolnieniem osób dorosłych z ASD. |
Literatura: |
1. Buława-Halasz J. (2017). Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Kraków: Impuls. 2. Marsh W. W. (2021). Samodzielne życie z autyzmem. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis. 3. Morgan H. (2004). Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka. 4. Patyk K., Panasiuk M. (red.) (2023). Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami autyzmu. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. 5. Płatos M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych "Mary i Max". 6. Prokopiak A. (2020). Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predyktory psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 7. Prokopiak A. (red.) (2020). Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 8. Grandin T., Moore D. (2017). Kochaj i pomóż dorosnąć. Jk pomóc dziecku ze spektrum autyzmu wejść w dorosłe życie?. Kraków: Wydawnictwo UJ. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student zna i rozumie główne pojęcia związane z funkcjonowaniem dorosłych osób z ASD (podmiotowość, samostanowienie, autonomia). K_W05; E.1A.W2. W2. Student zna i rozumie charakterystykę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w życiu dorosłym; zna różne podejścia do edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym modele edukacyjno-terapeutyczne, wybrane metody i formy pracy i terapii z dorosłymi osobami ze spektrum autyzmu; zagadnienia pracy z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wsparcia terapeutycznego i pomocy psychospołecznej rodzinie, wsparcia osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu; problematykę zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. K_W03; K_W05; E.1A.W2. U1. Student integruje zdobytą dotychczas wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w celu określenia obecnych aktualnie problemów w zakresie edukacji, terapii, rehabilitacji oraz społecznego i zawodowego ich funkcjonowania. K_U01; E.1A.U2 U2. Na podstawie zdobytej wiedzy student wskazuje obszary życia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wymagające wdrażania nowoczesnych rozwiązań. K_U07; E.1A.U2 K1. Student wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne. K_KO2; E.1A.K2. K2. Student wykazuje pogłębioną refleksję na tematy związane z rozwojem zawodowym oraz etyką zawodu pedagoga specjalnego; jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania. K_K05; E.1A.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kręcisz-Plis | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kręcisz-Plis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.