Prawno-organizacyjne podstawy pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSV.2STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawno-organizacyjne podstawy pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,6 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury - 4 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 14 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1,W2, W3 - Praca pisemna, odpowiedź ustna U1, U2 - Praca na zajęciach, udział w dyskusji K1 - Analiza indywidualnych przypadków, udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą prawnych i organizacyjnych aspektów WWR w kontekście pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną. Tematyka zajęć obejmować będzie także specyfikę funkcjonowania rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną, metody wspierania rodzin w ramach WWR, środki wczesnej pomocy psychopedagogicznej rodzinie dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną oraz instytucjonalne formy pomocy rodzinie. Celem zajęć jest ponadto wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje, które ułatwią im w przyszłości nawiązanie dobrej współpracy z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe: 1. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 2. Kwaśniewska G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. 3. Marcinkowska B., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (w:) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, MENiS, Warszawa 4. Serafin T. (red.) (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 5. Walczak G. (red.) (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017.poz. 1635), http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1635 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz.U. 2017.poz. 1712), ttp://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1712 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada wiedzę o prawnych i organizacyjnych aspektach WWR stanowiących podstawę pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną, - K_W01, K_W05, E.1S.W11, E.1T.W10 2. Student zna sytuację rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną, w tym problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe, rolę wsparcia społecznego, wpływ zaburzeń wzroku i słuchu na funkcjonowanie rodziny i relacje wewnątrzrodzinne - K_W01, K_W05, .1S.W11 E.1T.W10 3. Student zna metody wspierania rodzin w ramach WWR, środki wczesnej pomocy psychopedagogicznej rodzinie dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną oraz instytucjonalne formy pomocy rodzinie - K_W01, K_W05, E.1S.W11, E.1T.W10 Umiejętności: 1. Student potrafi analizować sytuację rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną; określać problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe i wsparcie społeczne; oceniać wpływ zaburzeń wzroku i słuchu na funkcjonowanie rodziny; analizować relacje wewnątrzrodzinne - K_U01, K_U04, E.1.S.U12, E.1.T.U10 2. Student potrafi zaplanować: rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną; środki i metody pracy z rodziną jego rodziną oraz formy zajęć mających znaczenie rehabilitujące praktykowanych z dzieckiem w rodzinie - K_U01, K_U04, E.1.S.U12, E.1.T.U10 Kompetencje społeczne: 1. Student ostrzega potrzebę analizy i wyzwalania potencjału indywidualnego oraz zasobów społecznych uczestników procesu wczesnego wspomagania rozwoju oraz sens i potrzebę podejmowania działań w środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością sensoryczną - K_K05, E.1.S.K1, E.1.S.K2, E.1.T.K1 E.1.T.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Chimicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Chimicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.