Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawno-organizacyjne podstawy pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSV.2STP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawno-organizacyjne podstawy pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,6


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury - 4

Przygotowanie się do zaliczenia - 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 14

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,4

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1,W2, W3 - Praca pisemna, odpowiedź ustna

U1, U2 - Praca na zajęciach, udział w dyskusji

K1 - Analiza indywidualnych przypadków, udział w dyskusji



Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą prawnych i organizacyjnych aspektów WWR w kontekście pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną. Tematyka zajęć obejmować będzie także specyfikę funkcjonowania rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną, metody wspierania rodzin w ramach WWR, środki wczesnej pomocy psychopedagogicznej rodzinie dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną oraz instytucjonalne formy pomocy rodzinie.

Celem zajęć jest ponadto wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje, które ułatwią im w przyszłości nawiązanie dobrej współpracy z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe:

1. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

2. Kwaśniewska G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

3. Marcinkowska B., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (w:) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, MENiS, Warszawa

4. Serafin T. (red.) (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa

5. Walczak G. (red.) (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa

Akty prawne:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017.poz. 1635), http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1635

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz.U. 2017.poz. 1712), ttp://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1712

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student posiada wiedzę o prawnych i organizacyjnych aspektach WWR stanowiących podstawę pracy z rodziną i dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną, - K_W01, K_W05, E.1S.W11, E.1T.W10

2. Student zna sytuację rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną, w tym problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe, rolę wsparcia społecznego, wpływ zaburzeń wzroku i słuchu na funkcjonowanie rodziny i relacje wewnątrzrodzinne - K_W01, K_W05, .1S.W11

E.1T.W10

3. Student zna metody wspierania rodzin w ramach WWR, środki wczesnej pomocy psychopedagogicznej rodzinie dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną oraz instytucjonalne formy pomocy rodzinie - K_W01, K_W05, E.1S.W11, E.1T.W10

Umiejętności:

1. Student potrafi analizować sytuację rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną; określać problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe i wsparcie społeczne; oceniać wpływ zaburzeń wzroku i słuchu na funkcjonowanie rodziny; analizować relacje wewnątrzrodzinne - K_U01, K_U04, E.1.S.U12, E.1.T.U10

2. Student potrafi zaplanować: rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawnością sensoryczną; środki i metody pracy z rodziną jego rodziną oraz formy zajęć mających znaczenie rehabilitujące praktykowanych z dzieckiem w rodzinie - K_U01, K_U04, E.1.S.U12, E.1.T.U10

Kompetencje społeczne:

1. Student ostrzega potrzebę analizy i wyzwalania potencjału indywidualnego oraz zasobów społecznych uczestników procesu wczesnego wspomagania rozwoju oraz sens i potrzebę podejmowania działań w środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością sensoryczną - K_K05, E.1.S.K1, E.1.S.K2, E.1.T.K1

E.1.T.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Chimicz
Prowadzący grup: Dorota Chimicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0