Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wieloprofilowa diagnostyka w terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSV.3STP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wieloprofilowa diagnostyka w terapii pedagogicznej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

wykład stacjonarny i online 15

ćwiczenia 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,0


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć: 30

Przygotowanie się do kolokwium: 30


Łączna liczba godzin niekontaktowych 60


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1-wykład, ćwiczenia: zaliczenie pisemne


W2- wykład: zaliczenie pisemne


W3 - wykład: zaliczenie pisemne


U1- ćwiczenia : praca pisemna


U2-- ćwiczenia: praca pisemna,


K1- ćwiczenia: praca pisemna


K2 - ćwiczenia: praca pisemna

Pełny opis:

Treści przedmiotu służą przedstawieniu teoretycznych i praktycznych aspektów wielospecjalistycznego diagnozowania dziecka w terapii pedagogicznej. Treści przedmiotu obejmują także opis i zastosowanie metod oraz narzędzi diagnostycznych stosowanych w pracy z dziećmi na różnych etapach rozwojowych.

Część praktyczna modułu realizowana na ćwiczeniach obejmuje zasady opisu i interpretacji materiału diagnostycznego zgromadzonego w oparciu o standaryzowane i niestandaryzowane narzędzia diagnostyczne. Analizowane są źródła informacji o osobie niepełnosprawnej, sposoby ich interpretacji oraz ewaluacji. W treściach modułu mieszczą się także umiejętności sporządzania diagnozy dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego na różnych etapach edukacyjnych i we wszystkich typach przedszkoli i szkół w oparciu o aktualne wytyczne.

Literatura:

1. Balejko A., Zińczuk M.(red.)(2006),Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, Białystok.

2. Dąbrowska-Jabłońska (2012), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole.

3. Dąbrowska-Jabłońska I.(2008), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Warszawa.

4. Gruszczyk-Kolczyńska, Moroz H., Łysek J., Wojnowska M. (1985), Diagnoza działalnosci matematycznej dzieci z klas poczatkowych, Katowice

5. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2008) Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, Warszawa

6. Domagała, A., Mirecka, U. (2017). Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG. Gdańsk: PTPiP

7. Piotrowska-Madej, K., Żychowicz, A. (2018). Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Harmonia

8. Rocławska-Daniluk, M. (2009), Czytanie i pisanie, Gdańsk: UG

9.Straburzyńska M., Śliwińska T. (1983), Seria testów czytania i pisania dla kl. I - III szkoły podstawowej. Podręcznik, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student zna psychologiczno-pedagogiczne aspekty terapii pedagogicznej i oddziaływań terapeutycznych, podstawy prawne i teoretyczne, obowiązującą terminologię oraz stosowane narzędzia w dziedzinie wielospecjalistycznego diagnozowania dziecka w terapii pedagogicznej K_W03, K_W10, E.1S.W13., E.1T.W2.

W2: Student zna istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii oraz opisuje normy rozwoju poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka oraz rozróżnia symptomy nieprawidłowości K_W03, E.1S.W4., E.1T.W3.

W3 Student ma wiedzę na temat specyfiki procesu diagnostycznego możliwości diagnostycznych w placówkach oświatowych K_W05, E.1S.W6. E.1T.W5.

Umiejętności:

U1: Student ma umiejętności diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych i rehabilitacyjnych w pracy z dzieckiem oraz analizy trudności rozwojowych uczniów w kontekście ich przyczyn, konsekwencji funkcjonalnych oraz prognoz, K_U04 E.1S.U5.E.1T.U5.

U2: Student analizować psychologiczno-pedagogiczne oddziaływań terapeutycznych, potrafi przeprowadzić samodzielnie diagnozę dziecka oraz przeanalizować i opisać wyniki badań K_U03, E.1S.U5., E.1T.U5.

Kompetencje:

K1: Student wykazuje gotowość do przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka oraz wywiadu z jego rodzicami, ma świadomość wdrażania właściwej procedury postępowania diagnostycznego w oparciu o zdobytą wiedzę, K_K02, K_K07 E.1S.K2.E.1T.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0