Wieloprofilowa diagnostyka w terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSV.3STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wieloprofilowa diagnostyka w terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) wykład stacjonarny i online 15 ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,0 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć: 30 Przygotowanie się do kolokwium: 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1-wykład, ćwiczenia: zaliczenie pisemne W2- wykład: zaliczenie pisemne W3 - wykład: zaliczenie pisemne U1- ćwiczenia : praca pisemna U2-- ćwiczenia: praca pisemna, K1- ćwiczenia: praca pisemna K2 - ćwiczenia: praca pisemna |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu służą przedstawieniu teoretycznych i praktycznych aspektów wielospecjalistycznego diagnozowania dziecka w terapii pedagogicznej. Treści przedmiotu obejmują także opis i zastosowanie metod oraz narzędzi diagnostycznych stosowanych w pracy z dziećmi na różnych etapach rozwojowych. Część praktyczna modułu realizowana na ćwiczeniach obejmuje zasady opisu i interpretacji materiału diagnostycznego zgromadzonego w oparciu o standaryzowane i niestandaryzowane narzędzia diagnostyczne. Analizowane są źródła informacji o osobie niepełnosprawnej, sposoby ich interpretacji oraz ewaluacji. W treściach modułu mieszczą się także umiejętności sporządzania diagnozy dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego na różnych etapach edukacyjnych i we wszystkich typach przedszkoli i szkół w oparciu o aktualne wytyczne. |
Literatura: |
1. Balejko A., Zińczuk M.(red.)(2006),Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, Białystok. 2. Dąbrowska-Jabłońska (2012), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole. 3. Dąbrowska-Jabłońska I.(2008), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Warszawa. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, Moroz H., Łysek J., Wojnowska M. (1985), Diagnoza działalnosci matematycznej dzieci z klas poczatkowych, Katowice 5. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2008) Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, Warszawa 6. Domagała, A., Mirecka, U. (2017). Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG. Gdańsk: PTPiP 7. Piotrowska-Madej, K., Żychowicz, A. (2018). Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Harmonia 8. Rocławska-Daniluk, M. (2009), Czytanie i pisanie, Gdańsk: UG 9.Straburzyńska M., Śliwińska T. (1983), Seria testów czytania i pisania dla kl. I - III szkoły podstawowej. Podręcznik, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student zna psychologiczno-pedagogiczne aspekty terapii pedagogicznej i oddziaływań terapeutycznych, podstawy prawne i teoretyczne, obowiązującą terminologię oraz stosowane narzędzia w dziedzinie wielospecjalistycznego diagnozowania dziecka w terapii pedagogicznej K_W03, K_W10, E.1S.W13., E.1T.W2. W2: Student zna istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii oraz opisuje normy rozwoju poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka oraz rozróżnia symptomy nieprawidłowości K_W03, E.1S.W4., E.1T.W3. W3 Student ma wiedzę na temat specyfiki procesu diagnostycznego możliwości diagnostycznych w placówkach oświatowych K_W05, E.1S.W6. E.1T.W5. Umiejętności: U1: Student ma umiejętności diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych i rehabilitacyjnych w pracy z dzieckiem oraz analizy trudności rozwojowych uczniów w kontekście ich przyczyn, konsekwencji funkcjonalnych oraz prognoz, K_U04 E.1S.U5.E.1T.U5. U2: Student analizować psychologiczno-pedagogiczne oddziaływań terapeutycznych, potrafi przeprowadzić samodzielnie diagnozę dziecka oraz przeanalizować i opisać wyniki badań K_U03, E.1S.U5., E.1T.U5. Kompetencje: K1: Student wykazuje gotowość do przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka oraz wywiadu z jego rodzicami, ma świadomość wdrażania właściwej procedury postępowania diagnostycznego w oparciu o zdobytą wiedzę, K_K02, K_K07 E.1S.K2.E.1T.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.