Usprawnianie słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.7STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Usprawnianie słuchu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): wykład - 15 Ćwiczenia - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 0 Łączna liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | prace pisemne |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z aktualnymi metodami i programami wychowania słuchowego i językowego oraz wdrożenie we właściwe do potrzeb dziecka z uszkodzonym słuchem ich stosowanie. |
Literatura: |
Csanyi Y.,1994, Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, tłum. B. Szymańska, Warszawa: WSiP. Czyż A., Plutecka K., 2018, Zarys Audiofonologii edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Gleason, J., Ratner, N., 2005. Przyswajanie języka. W: J. Gleason, N. Ratner (red.). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. Hoffmann B., 2001, Surdopedagogika w teorii i praktyce, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. Krakowiak K.,2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin, Wydawnictwo KUL. Krakowiak K., 1995, Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Seria: Komunikacja językowa i Jej Zaburzenia 9, Lublin: Wyd. UMCS. Lowe A., 1983, Rozwijanie słuchu w zabawie, tłum. W. Tłuchowski, Warszawa: PZWL. Lowe A., 1995, Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, tłum. D. Lewandowska, Warszawa: PWN. Śliwińska-Kowalska M., (red.) 2005, Audiologia kliniczna. Łódź: Oficyna Wydawnicza MEDITON. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student zna: medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową; anatomię i fizjologię narządu słuchu; schorzenia narządu słuchu oraz wady słuchu K_W04; K_W06; E.1S.W1. elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej; problematykę badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) oraz profilaktyką zaburzeń rozwoju językowego; lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; zasady i metody programowania języka; K_W04; K_W06; E.1S.W3. UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi: opisywać elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej oraz zastosowanie wyników badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) w programach profilaktyki zaburzeń rozwoju językowego i wychowania językowego dzieci z dysfunkcją słuchową; przeanalizować lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); opisywać zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; opisywać zasady i metody programowania języka; K_U03; K_U07; E.1S.U10. stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową; opisywać rodzaje oraz charakteryzować metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym; stosować wybrane metody i programy terapii słuchu; identyfikować wsparcie techniczne; K_U03; K_U07; E.1S.U7. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student jest gotów do: wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych; K_K05; E.1S.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gulip | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gulip | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.