Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usprawnianie słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVIII.7STP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Usprawnianie słuchu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

wykład - 15

Ćwiczenia - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 0

Łączna liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

prace pisemne

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z aktualnymi metodami i programami wychowania słuchowego i językowego oraz wdrożenie we właściwe do potrzeb dziecka z uszkodzonym słuchem ich stosowanie.

Literatura:

Csanyi Y.,1994, Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, tłum. B. Szymańska, Warszawa: WSiP.

Czyż A., Plutecka K., 2018, Zarys Audiofonologii edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Gleason, J., Ratner, N., 2005. Przyswajanie języka. W: J. Gleason, N. Ratner (red.). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.

Hoffmann B., 2001, Surdopedagogika w teorii i praktyce, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Krakowiak K.,2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin, Wydawnictwo KUL.

Krakowiak K., 1995, Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Seria: Komunikacja językowa i Jej Zaburzenia 9, Lublin: Wyd. UMCS.

Lowe A., 1983, Rozwijanie słuchu w zabawie, tłum. W. Tłuchowski, Warszawa: PZWL.

Lowe A., 1995, Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, tłum. D. Lewandowska, Warszawa: PWN.

Śliwińska-Kowalska M., (red.) 2005, Audiologia kliniczna. Łódź: Oficyna Wydawnicza MEDITON.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Student zna:

medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową; anatomię i fizjologię narządu słuchu; schorzenia narządu słuchu oraz wady słuchu K_W04; K_W06; E.1S.W1.

elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej; problematykę badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) oraz profilaktyką zaburzeń rozwoju językowego; lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; zasady i metody programowania języka; K_W04; K_W06; E.1S.W3.

UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi:

opisywać elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej oraz zastosowanie wyników badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) w programach profilaktyki zaburzeń rozwoju językowego i wychowania językowego dzieci z dysfunkcją słuchową; przeanalizować lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); opisywać zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; opisywać zasady i metody programowania języka; K_U03; K_U07; E.1S.U10.

stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową; opisywać rodzaje oraz charakteryzować metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym; stosować wybrane metody i programy terapii słuchu; identyfikować wsparcie techniczne;

K_U03; K_U07; E.1S.U7.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student jest gotów do:

wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych; K_K05; E.1S.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gulip
Prowadzący grup: Małgorzata Gulip
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0