Profilaktyka wypalenia zawodowego surdo i tyflopedagogów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSX.8STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka wypalenia zawodowego surdo i tyflopedagogów |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1,W2 - test pisemny U1;U2 - projekt K1. K2 - projekt |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą stresu i wypalenia zawodowego, czynników ryzyka oraz indywidualnych i społecznych konsekwencji wypalenia zawodowego doświadczanego przez pedagoga pracującego z osobami z niepełnosprawnością sensoryczną. Tematyka zajęć obejmować będzie także profilaktykę wypalenia zawodowego nauczycieli pracujących z osobami z niepełnosprawnością sensoryczną. Celem zajęć jest ponadto wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje w zakresie oceny zjawisk niepożądanych w pracy pedagoga specjalnego i planowania czynności zaradczych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe: 1. Fengler J. (2000). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2. Grzegorzewska M. K. (1996). Nauczycielu uważaj bo możesz się wypalić. Hejnał Oświatowy. Kwartalnik Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, Kraków, Vol. 15, s. 5–8. 3. Grzegorzewska M. K. (2006). Stres w zawodzie nauczyciela, wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków. 4. Kliś M., Kossewska J. (1998). Cechy osobowościowe nauczycieli a syndrom wypalenia zawodowego, „Psychologia Wychowawcza”. 5. Korzon, A. (1991). Zjawisko wyczerpywania sił pedagoga specjalnego w pracy zawodowej. W: K. Kuligowska (red.), Z problematyki kształcenia pedagogów specjalnych. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. 6. Majczak, J. (2016). Wypalenie zawodowe nauczycieli, współczesne problemy bezpieczeństwa w ujęciu wieloaspektowym. Zeszyty Naukowe KSW, XLII(1). Włocławek. 7. Maslach, Ch. (2000). Wypalenie w perspektywie wielowymiarowej. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa: PWN. 8. Osękowska, E. (2022). Wypalenie zawodowe nauczycieli w szkołach specjalnych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 18(2), 219–228. 9. Palak Z. (2007). Zespół wypalenia zawodowego w pracy nauczycieli szkół specjalnych i ogólnodostępnych W: Nauczyciel kompetentny- Lublin, UMCS. czniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Medycyna Pracy, 65(2), 239–250. 10. Pyżalski, J. (2010). Skutki oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli. W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Impuls. 11. Sekułowicz, M. (2005). Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym analiza przypadków. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. 12. Sęk, H. (2011). Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa 1. Cox T., Boot N., Cox S., Stress in Schools: An Organisational Perspective, Work and Stress, 1988 2 (4) s. 353–362. 2. Seredyńska A. (2012). Profilaktyka wypalenia zawodowego kandydatów na pedagogów w świetle teorii psychodynamicznej. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM. 3. Westling, D.L. i in. (2006). The teacher support program: A proposed resource for the special education profession and an initial validation. Remedial & Special Education, 27(3), 136–147. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat stresu i wypalenia zawodowego oraz czynników ryzyka jego wystąpienia: K_W10; E.1S.W12; E.1T.W11. 2. Określa indywidualne i społeczne konsekwencje wypalenia zawodowego doświadczanego przez pedagoga pracującego z osobami z niepełnosprawnością sensoryczną: E.1S.W12; E.1T.W11. UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi ocenić czynniki obciążające i konstruktywne w działalności zawodowej pedagoga specjalnego: K_U10; E.1S.U13; E.1T.U11. 2. Potrafi zaprojektować system wsparcia dla potencjalnych współpracowników zagrożonych ryzykiem wypalenia zawodowego, a także skonstruować plan profilaktyki tego zjawiska we własnym rozwoju zawodowym: K_U11; E.1S.U13; E.1T.U11. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Ma świadomość wymogu doskonalenia zawodowego i jego wielopłaszczyznowych konsekwencji: K_K05; E.1S.K1; E.1T.K1. 2. Dokonuje oceny swoich kompetencji i wykazuje gotowość ich podwyższania oraz uzupełniania, kreowania indywidualnego rozwoju zawodowego w kontekście profilaktyki zjawisk niepożądanych: K_K05; E.1S.K1; E.1T.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Chimicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Chimicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.