Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia biegu życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSI.9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia biegu życia
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Wykład 30 godz.

Ćwiczenia 30 godz.


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 15

Studiowanie literatury 25

Przygotowanie do zaliczenia 20

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

test zaliczeniowy


Pełny opis:

Wykład

1. Podstawy psychologii rozwoju człowieka, kształtowanie się naukowej psychologii rozwoju człowieka, natura rozwoju psychicznego.

2. Mechanizmy zmiany rozwojowej, natura czy kultura, geny a środowisko, ogólny model zmian rozwojowych.

3. Ewolucja poglądów na temat roli czynników rozwojowych w ontogenezie, koncepcje tradycyjne: jednostronność i izolacja czynników, współczesne koncepcje wieloczynnikowe: uwarunkowania i wyznaczniki rozwoju, interakcjonizm.

4. Badanie rozwoju psychicznego człowieka, podejścia badawcze, plany badań rozwojowych, problemy etyczne w badaniach nad rozwojem

5. Strategie badawcze, projekty badań: badania podłużne, badania poprzeczne, kombinacja badań podłużnych i poprzecznych, badania porównawcze, badania eksperymentalne.

6. Problemy psychologiczne w badaniach dzieci.

7. Teorie rozwoju poznawczego: teoria J. Piageta.

8. Teorie rozwoju poznawczego: teoria rozwoju moralnego L. Kohlberga, teorie postpiagetowskie.

9. Teorie rozwoju poznawczego: Teoria L. Wygotskiego, teoria Brunera, teorie informacyjne.

10. Teorie rozwoju społeczno-emocjonalnego – Psychoanalityczne teorie rozwoju, neopsychoanaliza wobec zagadnień rozwoju;

10. Teorie rozwoju społeczno-emocjonalnego –Teoria Ericksona, Teoria przywiązania;

11. Teorie rozwoju społeczno-emocjonalnego – behawiorystyczne teorie rozwoju społecznego, teoria społecznego uczenia się A. Bandury

12. Wybrane zagadnienia stosowanej psychologii rozwojowej: wspieranie rozwoju uczniów, wspieranie rozwoju młodzieży, wspomaganie rozwoju osób w okresie dorosłości i starości.

Ćwiczenia

1. 2. Okres prenatalny.

3.4. Wczesne dzieciństwo - rozwój psychoruchowy w pierwszych 3 latach życia. Rozwój społeczno-emocjonalny, osobowości i mowy.

5.6. Średnie dzieciństwo - charakterystyka myślenia przedoperacyjnego (silne, słabe strony) oraz podstawowych procesów poznawczych (klasyfikowanie, szeregowanie, uogólnianie); rozwój moralny oraz społeczno-emocjonalny.

7.8. Gotowość szkolna - kryteria pomyślnego startu szkolnego. Sześciolatki do szkół: za czy przeciw. Charakterystyka późnego dzieciństwa.

9.10. Adolescencja - wczesna i późna. Główne zadania rozwojowe i zagrożenia w ich realizacji. Charakterystyka myślenia, procesów emocjonalnych i samooceny osób dorastających.

11. Wczesna dorosłość.

12. Średnia dorosłość.

13. Charakterystyka okresu późnej dorosłości.

14. Kolokwium.

Literatura:

1. Brzezińska A. (red.) (2008), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Brzezińska, A. I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

4. Harwas-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: PWN

5. Harwas-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

6. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN.

7. Oleś P. K. (2012). Psychologia człowieka dorosłego. PWN

8. Trempała J. (2012) Psychologia rozwoju człowieka. PWN

Efekty uczenia się:

K_W03 Absolwent ma wiedzę na temat klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych okresów rozwojowych B.1.W2.

K_U02 Absolwent potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, motywów i wzorów ludzkich zachowań, a także innowacyjnie je rozwiązywać przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi B.1.U5.

B.2.U6.

K_K01 Absolwent wykazuje gotowość do samodzielnego podejmowania decyzji, do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznaje znaczenie posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych B.1.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sara Filipiak
Prowadzący grup: Sara Filipiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0