Psychologia biegu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSI.9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia biegu życia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 godz. Ćwiczenia 30 godz. Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 15 Studiowanie literatury 25 Przygotowanie do zaliczenia 20 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | test zaliczeniowy |
Pełny opis: |
Wykład 1. Podstawy psychologii rozwoju człowieka, kształtowanie się naukowej psychologii rozwoju człowieka, natura rozwoju psychicznego. 2. Mechanizmy zmiany rozwojowej, natura czy kultura, geny a środowisko, ogólny model zmian rozwojowych. 3. Ewolucja poglądów na temat roli czynników rozwojowych w ontogenezie, koncepcje tradycyjne: jednostronność i izolacja czynników, współczesne koncepcje wieloczynnikowe: uwarunkowania i wyznaczniki rozwoju, interakcjonizm. 4. Badanie rozwoju psychicznego człowieka, podejścia badawcze, plany badań rozwojowych, problemy etyczne w badaniach nad rozwojem 5. Strategie badawcze, projekty badań: badania podłużne, badania poprzeczne, kombinacja badań podłużnych i poprzecznych, badania porównawcze, badania eksperymentalne. 6. Problemy psychologiczne w badaniach dzieci. 7. Teorie rozwoju poznawczego: teoria J. Piageta. 8. Teorie rozwoju poznawczego: teoria rozwoju moralnego L. Kohlberga, teorie postpiagetowskie. 9. Teorie rozwoju poznawczego: Teoria L. Wygotskiego, teoria Brunera, teorie informacyjne. 10. Teorie rozwoju społeczno-emocjonalnego – Psychoanalityczne teorie rozwoju, neopsychoanaliza wobec zagadnień rozwoju; 10. Teorie rozwoju społeczno-emocjonalnego –Teoria Ericksona, Teoria przywiązania; 11. Teorie rozwoju społeczno-emocjonalnego – behawiorystyczne teorie rozwoju społecznego, teoria społecznego uczenia się A. Bandury 12. Wybrane zagadnienia stosowanej psychologii rozwojowej: wspieranie rozwoju uczniów, wspieranie rozwoju młodzieży, wspomaganie rozwoju osób w okresie dorosłości i starości. Ćwiczenia 1. 2. Okres prenatalny. 3.4. Wczesne dzieciństwo - rozwój psychoruchowy w pierwszych 3 latach życia. Rozwój społeczno-emocjonalny, osobowości i mowy. 5.6. Średnie dzieciństwo - charakterystyka myślenia przedoperacyjnego (silne, słabe strony) oraz podstawowych procesów poznawczych (klasyfikowanie, szeregowanie, uogólnianie); rozwój moralny oraz społeczno-emocjonalny. 7.8. Gotowość szkolna - kryteria pomyślnego startu szkolnego. Sześciolatki do szkół: za czy przeciw. Charakterystyka późnego dzieciństwa. 9.10. Adolescencja - wczesna i późna. Główne zadania rozwojowe i zagrożenia w ich realizacji. Charakterystyka myślenia, procesów emocjonalnych i samooceny osób dorastających. 11. Wczesna dorosłość. 12. Średnia dorosłość. 13. Charakterystyka okresu późnej dorosłości. 14. Kolokwium. |
Literatura: |
1. Brzezińska A. (red.) (2008), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Brzezińska, A. I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. 4. Harwas-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: PWN 5. Harwas-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. 6. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN. 7. Oleś P. K. (2012). Psychologia człowieka dorosłego. PWN 8. Trempała J. (2012) Psychologia rozwoju człowieka. PWN |
Efekty uczenia się: |
K_W03 Absolwent ma wiedzę na temat klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych okresów rozwojowych B.1.W2. K_U02 Absolwent potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, motywów i wzorów ludzkich zachowań, a także innowacyjnie je rozwiązywać przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi B.1.U5. B.2.U6. K_K01 Absolwent wykazuje gotowość do samodzielnego podejmowania decyzji, do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznaje znaczenie posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych B.1.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sara Filipiak | |
Prowadzący grup: | Sara Filipiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.