Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka resocjalizacji w środowisku otwartym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIV.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka resocjalizacji w środowisku otwartym
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość pedagogiki resocjalizacyjnej, diagnozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, metodyki wychowania w warunkach otwartych z uwzględnieniem metody case-worku, współczesnych programów profilaktycznych, prawnych podstaw resocjalizacji. Umiejętność konstruowania zróżnicowanych programów wychowawczych i profilaktycznych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 20

Studiowanie literatury przedmiotu 20

Przygotowanie przez studenta prac zaliczeniowych 10

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, wykład, ćwiczenia – prace zaliczeniowe, test pisemny, aktywność, udział w konsultacjach, analiza zakresów podstawowych terminów opisujących osoby z symptomami demoralizacji i nieprzystosowania społecznego - ćwiczenia pisemne

W2, wykład, ćwiczenia – prace zaliczeniowe, aktywność studentów, test pisemne, referaty, dyskusja na zajęciach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków na podstawie wywiadów środowiskowych

W3, wykład, ćwiczenia - sprawdzian pisemne, prace zaliczeniowe, aktywność studentów, notatka z pierwszej rozmowy kuratora z osobą nadzorowaną

W4, wykład, ćwiczenia - sprawdziany pisemne, prace zaliczeniowe, aktywność studentów, test pisemny, prezentacje multimedialne, metody wychowawcze kuratorów sądowych – arkusz pisemny

U1, ćwiczenia- prace zaliczeniowe aktywność, test pisemny, udział w konsultacjach, kontrakt wychowawczy z podopiecznym kuratora i jego rodziną – praca pisemna

U2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny, prezentacje multimedialne

U3, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, analiza przypadków, indywidualny program i plan resocjalizacji w pracy z osoba nadzorowaną (IPO, IPR) – praca pisemna, aktywność na zajęciach

U4, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny

K1, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium,

K2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, aktywność, udział w konsultacjach, prezentacje multimedialne

K3, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, analiza przypadków na podstawie bazy danych z wywiadów środowiskowych, aktywność na zajęciach

K4, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, umowy wychowawcze z podopiecznymi, test pisemny


Pełny opis:

Moduł obejmuje wiedzę z zakresu strategii oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Poznanie organizacji i metodyki pracy wychowawczej w placówkach resocjalizacji wolnościowej. Rozpoznanie podstawnych cech formalnoprawnych i socjopedagogicznych obiektu oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach wolnościowych. Analizę endo- i egzogennych uwarunkowań demoralizacji i wykolejenia społecznego osób podsądnych (nadzorowanych). Zapoznanie z wybranymi zasadami i metodami caseworku. Zapoznanie z algorytmem, funkcjami, zasadami, metodami i etapami pracy kuratorów sądowych. Opracowanie indywidualnych planów, programów, kontraktów wychowawczych w pracy z osobą nieprzystosowaną społecznie i jego rodziną. Przygotowanie studentów do pracy w charakterze kuratorów sądowych w pionie rodzinnym

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 - Absolwent dokonuje analizy podstawowych pojęć z zakresu: wychowania, socjalizacji, resocjalizacji, środków probacyjnych, metodyki caseworku w wolnościowych instytucjach resocjalizacyjnych.

W2 - Absolwent wykazuje się znajomością modeli, stylów, strategii, funkcji i zasad, metod, form i środków oddziaływań wychowawczych w strategii caseworku pracy z osobą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną wykolejeniem przestępczym w warunkach wolności nadzorowanej.

W3 - Absolwent posiada znajomość cech formalnoprawnych i socjopedagogicznych obiektu oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach wolności nadzorowanej

Umiejętności

U1 - Absolwent korzysta z literatury metodycznej, podręczników probacji oraz podstawowych aktów prawnych z zakresu resocjalizacji w warunkach wolnościowych.

U2 - Absolwent diagnozuje czynniki ryzyka wystąpienia zachowań świadczących o demoralizacji i wykolejeniu społecznym.

U3 - Absolwent potrafi opracować wywiad środowiskowy, notatkę z rozmowy z podopiecznym, indywidualny program i plan pracy z przypadkiem poprzedzony zawartym kontraktem wychowawczym.

U4 - Absolwent dokumentuje czynnościami metodycznymi poszczególne etapy pracy kuratora, wynikające

z obowiązującego algorytmu zadań i czynności resocjalizacyjnych.

Kompetencje

K1 - Absolwent posiada świadomość konieczności poszerzania

i aktualizowania wiedzy z zakresu resocjalizacji oraz metodyki wychowania w warunkach wolności nadzorowanej

K2 - Absolwent jest świadomy korzyści resocjalizacji osób nieprzystosowanych i wykolejonych przestępczo

w środowisku otwartym z udziałem kuratorów sądowych.

K3 - Absolwent charakteryzuje się humanitarną postawą wobec osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym

i demoralizacją.

K4 - Absolwent identyfikuje się z wartościami wychowania resocjalizującego w pracy z nieletnimi sprawcą czynów zabronionych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Węgliński
Prowadzący grup: Katarzyna Korona, Andrzej Węgliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0