Formalne i nieformalne grupy młodzieżowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSVI.7st |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Formalne i nieformalne grupy młodzieżowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i pedagogiki społecznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 30 Ćwiczenia - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45 godz. Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie prezentacji multimedialnej 10 godz. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 5 godz. Studiowanie literatury 5 godz. Łączna liczba godzin niekontaktowych 15 godz. Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Kolokwium pisemne - W01 Opracowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej - U01, K01, K04 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonowania grup młodzieżowych oraz uświadomienie ich różnorodności. W trakcie zajęć studenci poznają również mechanizmy tworzenia się oraz potencjalne ryzyka wynikające z uczestniczenia w różnych grupach nieformalnych. W trakcie wykładów przedstawione zostaną teorie zachowań dewiacyjnych (kierunek strukturalny, kulturowy i kontroli społecznej oraz teorie podkultur). W trakcie ćwiczeń student pozna genezę subkultur młodzieżowych (rewolucja młodzieżowa w USA, kontrkultura w Europie), subkultury w Polsce subkultury młodzieżowe w latach 80-ych i 90-ych, współczesne subkultury młodzieżowe. Omówione zostaną dewiacyjne zachowania w placówkach oświatowych praz działalność sekt i nowych ruchów religijnych. W trakcie ćwiczeń student zapozna się z etiologią przestępczości w ujęciu teorii socjologicznych oraz z problematyką funkcjonowania drugiego życia w instytucjach resocjalizacyjnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe Filipiak M. (2001). Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Tyczyn. Siemaszko A. (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. PWN. Warszawa. Literatura dodatkowa Hołyst B. (2001). Kryminologia, Warszawa. Jędrzejewski M. (1999) Subkultury młodzieżowe. Problematyka edukacyjna. Warszawa 1999. Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Kraków. Paleczny T. (1997). Kontestacja: Formy buntu we współczesnym społeczeństwie, Kraków. Przybyliński S. (2006). Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków. Urban B. (2000). Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków. Sokal M., Chudnicki A. (2016). Hip-hop w resocjalizacji czy resocjalizacja hip-hopu? Ogólny zarys perspektyw badań w Polsce i na Ukrainie. In А. В. Лякішева, П. М. Гусак, & І. М. Брушневська (red.), Актуальні проблеми педагогічної освіти: европейський і національний вимір. Łuck. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent w zaawansowanym stopniu zna i rozumie specyfikę różnych środowisk wychowawczych i procesy w nich zachodzące, zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych dewiacje społeczne w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, koncepcje, teorie dewiacji społecznych, współczesne tendencje rozwoju dewiacji społecznych, etiologię, skutki dewiacji społecznych, profilaktykę i zapobieganie dewiacjom społecznym. K_W04 E.1R.W3. kolokwium pisemne UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: analizować dewiacje społeczne w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; interpretować koncepcje i teorie dewiacji społecznych; określać współczesne tendencje rozwoju dewiacji społecznych, przyczyny niedostosowania społecznego i skutki dewiacji społecznych, a także stosować profilaktykę i zapobieganie dewiacjom społecznym; przeprowadzić diagnozę pedagogiczną w wybranym zakresie, traktując jej wyniki jako podstawę własnych działań praktycznych; rozwijać podmiotowość wychowanków oraz motywować do wszechstronnego rozwoju w zakresie: zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, samodzielnego myślenia, kreatywności, świadomego podejmowania decyzji. K_U03 E.1R.U3. opracowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: jest przygotowany do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych, wykazuje gotowość do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; ma przekonanie o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny; dba o klimat wzajemnego zaufania we współpracy ze wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego; przestrzega zasad prawidłowej komunikacji. K_K02 E.1R.K2. opracowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej 04 używa języka specjalistycznego przy opisie zdarzeń edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz komunikuje się w sposób spójny i klarowny na poziomie werbalnym i pozawerbalnym z osobami pochodzącymi z różnych środowisk (podkulturowych), podejmuje określone działania o charakterze diagnostycznym i profilaktycznym K_U06 05 samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności poznawcze i badawcze, z poszanowaniem zasad i norm etycznych, w toku działalności indywidualnej i zespołowej K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, K_K08, K_K10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Chudnicki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Chudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.