Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki:"Skąd się biorą naukowcy - czyli jak obrać tę ścieżkę kariery?"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: Z-10-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki:"Skąd się biorą naukowcy - czyli jak obrać tę ścieżkę kariery?"
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=24792
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Komputer z dostępem do internetu, aktywne konto na Wirtualnym Kampusie UMCS, podstawy języka angielskiego.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

15 godzin, 1 pkt. ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

e-test końcowy zaplanowany na pierwszy dzień sesji (5 lutego 2024) w godzinach 18:00-18:30

Pełny opis:

Cykl wykładów skierowany do studentów zainteresowanych związaniem swojego przyszłego życia zawodowego z nauką. Przybliżone zostaną zagadnienia pracy zawodowej naukowca na poszczególnych etapach kariery - od magistranta po profesora. Omówiona zostanie typologia, stan wiedzy i etapy kształcenia naukowców. Prezentowane ścieżki kariery opierać się będą na przykładach z polskich i zagranicznych środowisk naukowych. W skrótowej formie omówione zostaną różne ścieżki i modele kariery zawodowej. Zalety i wady zawodu naukowca oraz wymagania stawiane naukowcom w różnych ośrodkach naukowych. Wszystko to na tle historii nauki światowej i z uwzględnieniem polskiej specyfiki.

TEMATY E-WYKŁADÓW:

1. Historia nauki i odkrycia: Inspiracje dla młodych naukowców. Przegląd najważniejszych wydarzeń i odkryć w historii nauki jako inspiracja dla młodych ludzi.

2. Naukowcy z pasją: Jak odkrycia zaczynają się od zainteresowań. Jak osobiste zainteresowania mogą stać się punktem wyjścia do kariery naukowej.

3. Edukacyjne wybory: Jak edukacja kształtuje umysł naukowca. Rola edukacji w formowaniu myślenia naukowego i rozwijaniu pasji do odkrywania.

4. Mentorstwo w nauce: Jak mistrzowie wpływają na kształtowanie kariery naukowej. Jak mentorzy wpływają na rozwój młodych naukowców i jak znaleźć właściwego mentora.

5. Wyzwania w nauce: Jak przezwyciężać problemy w drodze do odkryć. Omówienie trudności, z jakimi mogą się spotkać młodzi naukowcy i strategii radzenia sobie z nimi.

6. Etyka naukowa: Wartości i zasady w świecie badań zagadnienia etyczne w nauce i rola etyki w kształtowaniu kariery naukowej.

7. Innowacje technologiczne: Jak nowe technologie wpływają na badania naukowe. Jak postęp technologiczny otwiera nowe możliwości w badaniach naukowych.

8. Interdyscyplinarność: jak łączenie działów nauki wspomaga odkrycia. Rola interdyscyplinarności w nowoczesnych badaniach i jak różne dziedziny nauki współpracują.

9. Finansowanie badań naukowych: Jak uzyskiwać środki na realizację projektów. Omówienie różnych źródeł finansowania badań naukowych i strategii pozyskiwania środków.

10. Globalna współpraca naukowa: Jak międzynarodowe kontakty wspierają odkrycia. Jak współpraca międzynarodowa przyspiesza postęp naukowy.

11. Nauka a społeczeństwo: Jak komunikować wyniki badań i działać na rzecz postępu. Rola naukowców w społeczeństwie i jak skutecznie komunikować wyniki badań.

12. Wpływ technologii cyfrowych: Jak nowe narzędzia wspierają badania naukowe. Jak technologie cyfrowe zmieniają oblicze badań naukowych.

13. Równowaga praca-życie: Jak znaleźć harmonię w karierze naukowej. Strategie utrzymania równowagi między pracą naukową a życiem osobistym.

14. Przyszłość nauki: Jakie wyzwania i możliwości czekają na młodych naukowców. Perspektywy na przyszłość nauki i jakie umiejętności będą kluczowe dla młodych badaczy.

TERMINY WYKŁADÓW

1. Wtorek, 5 grudnia 2023 roku od godz. 18.00 do godz. 19.30 (2 godziny)

2. Wtorek, 12 grudnia 2023 roku od godz. 18.00 do godz. 19.30

3. Wtorek, 19 grudnia 2023 roku od godz. 18.00 do godz. 19.30

4. Wtorek, 9 stycznia 2024 roku od godz. 18.00 do godz. 19.30

5. Wtorek, 16 stycznia 2024 roku od godz. 18.00 do godz. 19.30

6. Wtorek, 23 stycznia 2024 roku od godz. 18.00 do godz. 19.30

7. Wtorek, 30 stycznia 2024 roku od godz. 18.00 do godz. 20.15 (3 godziny)

Literatura:

Kariera współczesnego naukowca. Kompendium wiedzy. IDEAS NCBR, 2023.

Waltoś S., Rozmus A. (red.), 2012. Kariera naukowa w Polsce: warunki prawne, społeczne i ekonomiczne. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Hutchinson I, 2022. Czy naukowiec może wierzyć w cuda?: profesor MIT odpowiada na pytania o Boga i naukę. Fundacja Prodoteo, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Zrozumienie kluczowych momentów w historii nauki jako inspiracji dla własnych aspiracji badawczych.

Rozpoznanie roli osobistych zainteresowań w kształtowaniu ścieżki kariery naukowej.

Rozwinięcie umiejętności analitycznego myślenia i krytycznej oceny informacji.

Zdobycie umiejętności wyboru odpowiedniego mentora i korzystania z mentorstwa.

Opracowanie strategii radzenia sobie z trudnościami i kształtowania odporności na stres.

Zrozumienie podstawowych zasad etyki naukowej i umiejętność ich zastosowania w badaniach.

Rozwinięcie umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi technologicznych w badaniach.

Zdobycie umiejętności współpracy z przedstawicielami różnych dziedzin nauki.

Nabycie umiejętności pisania wniosków grantowych i pozyskiwania finansowania.

Rozwinięcie umiejętności pracy w międzynarodowym środowisku naukowym.

Nabycie umiejętności skutecznego komunikowania wyników badań zarówno dla społeczności naukowej, jak i społeczeństwa.

Zrozumienie roli technologii cyfrowych w przyspieszaniu postępu naukowego.

Opracowanie strategii utrzymania równowagi między pracą a życiem osobistym.

Zidentyfikowanie kluczowych trendów i wyzwań, jakie stoją przed przyszłością nauki, oraz rozwinięcie umiejętności dostosowywania się do zmian.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 15 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Mroczek
Prowadzący grup: Przemysław Mroczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)