Skaning TLS i tachimetria laserowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | Z-GI-IS-FK.TLS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Skaning TLS i tachimetria laserowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Grupa przedmiotów spec., filologia polska, specjalność teatrologiczna, sem.6 |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=23278 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Konto indywidualne typu "student" na Wirtualnym Kampusie WNoZiGP UMCS |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 15 godz. Konsultacje: 5 godz. Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 20 godz. Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 godz. Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godz. Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 20 godz. Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego: 1 pkt. ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 pkt. ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład: e-test końcowy, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; W2, wykład: e-test końcowy; W3, wykład: e-test końcowy; W4, wykład: e-test końcowy; laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; W5, wykład: e-test końcowy; W6, wykład: e-test końcowy; laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; W7, wykład: e-test końcowy; laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; U1, wykład: e-test końcowy; U2, wykład: e-test końcowy; U3, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; U4, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; U5, wykład: e-test końcowy; laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; U6, wykład: e-test końcowy; laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; U7, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; U8, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; K1, wykład: e-test końcowy; K2, wykład: e-test końcowy; K3, wykład: e-test końcowy; laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; K4, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; K5, laboratoria: wykonanie ćwiczeń cząstkowych; |
Pełny opis: |
I rok studiów stacjonarnych; II stopień; kierunek – geoinformatyka; wykład i laboratorium, fakultet Przedmiot realizowany dwudzielnie w oparciu o specjalistyczne instrumenty geodezyjne - głównie są to tachimetry i skanery laserowe. Realizowane tematy: A: TACHIMETRIA LASEROWA 1. Wprowadzenie – analogowe vs. cyfrowe techniki pomiarowe 2. Analogowe techniki pomiarowe (niwelator i teodolit) - zasady pomiarów, wady i zalety oraz przykładowe zastosowania 3. Cyfrowe techniki pomiarowe (tachimetr lustrowy i bezlustrowy, dalmierz): a. teoria pomiarów, b. budowa instrumentów, c. wady i zalety, d. przykładowe zastosowania. 4. Pomiary terenowe: a. inwentaryzacja pomiarowo-rysunkowa w terenie otwartym oraz w pomieszczeniach zamkniętych, b. terenowe pomiary sytuacyjno-wysokościowe szczegółów terenu, c. synergia tachimetru z odbiornikiem precyzyjnego pozycjonowania GNSS. 5. Opracowanie kameralne wyników pomiarów – eksport/import i konwersja danych, konstrukcja bazy i proste obliczenia. B: NAZIEMNY SKANING LASEROWY - zakres tematyczny: 1. LiDAR i jego rodzaje: ALS - lotnicze skanowanie laserowe; TLS -naziemne skanowanie laserowe 2. Opracowanie danych LiDAR pod kątem badań środowiska geograficznego 3. Naziemny skaning laserowy (TLS) w terenie; pomiary jedno i wielostanowiskowe; georeferencja 4. Operacje na chmurach punktów: import/eksport, przetwarzanie, rejestracja, unifikacja, kontrola jakości, klasyfikacja i reklasyfikacja 5. Od chmury do modelu 3D; numeryczne modele wysokościowe |
Literatura: |
Ćwierz, J., Cinal, W., Kampczyk, A., 2016. Pomiar odchyleń ścian elewacji budynku od płaszczyzny pionowej. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Budownictwo, 22 (172), 48-65. Hycner R., Dobrowolska-Wesołowska M., 2008. Geodesy, surveying and professional ethics: a selection of source texts with translation for students, lecturers and surveyors. Wyd. Gall, 232 s. Klimkowska H., Wrobel A., 2006. Uwagi o wykorzystaniu tachimetrów bezlustrowych w inwentaryzacji architektonicznej. Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji, vol. 16, 297-303. Kurczyński Z., 2014. Fotogrametria. PWN, Warszawa. Lenda G., 2003. Badanie zasięgu i dokładności dalmierzy bezzwierciadlanych - Examination of range and accuracy of reflectorless distancers, Geodezja: półrocznik Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, 9, 1, 77-87. Vosselman G., Mass H-G., 2010. Airborne and Terrestrial Laser Scanning, Whittles Publishing, UK. Warchoł A., 2014. Integracja danych z naziemnego, lotniczego i mobilnego skaningu laserowego do budowy Numerycznego Modelu Terenu dla potrzeb tworzenia map zagrożenia powodziowego, rozprawa doktorska niepublikowana, AGH Kraków. Wężyk P., 2006. Wprowadzenie do technologii skaningu laserowego w leśnictwie (Introduction to laser scanning technology in forestry), Roczniki Geomatyki 4 (4), 119-132. Wężyk P., 2014. Wykłady do przedmiotu „Geomatyka w zarządzaniu środowiskiem przyrodniczym”. UR Kraków. Wężyk P. (Ed.), 2014. Podręcznik dla uczestników szkoleń z wykorzystania produktów LiDAR. Warszawa. Wiśniewski J., Dąbrowska E., Milkowska-Sidor M., 2017, Wykorzystanie sprzętu geodezyjnego do profilowania i kartowania geologicznego na przykładzie KWB Turów. Górnictwo Odkrywkowe, nr 3/2017, 13-19. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1: K_W08 Ma podstawową wiedzę w zakresie formatów danych używanych przy obsłudze instrumentów geodezyjnych (skaner, tachimetr) i eksporcie/imporcie surowych danych pomiarowych T1A_W02 (Wykład, Laboratorium) W2: K_W09 Ma uporządkowana wiedzę w zakresie tworzenia i korzystania z baz danych pomiarowychT1A_W04 (Wykład) W3: K_W12 Zna i rozumie procesy przetwarzania informacji cyfrowej ze szczególnych uwzględnieniem przetwarzania chmur punktów T1A_W04 T1A_W07 (Wykład) W4: K_W13 Ma wiedzę na temat zastosowań wyników cyfrowych pomiarów geodezyjnych w badaniach procesów przyrodniczych P1A_W07 (Wykład, Laboratorium) W5: K_W14 Ma wiedzę na temat globalnych trendów w nowoczesnych technikach pomiarowych P1A_W08 (Wykład) W6: K_W16 Zna metody, techniki oraz narzędzia badawcze stosowane w poznawaniu i gromadzeniu danych pomiarowych ze szczególnym uwzględnieniem reliefu, szaty roślinnej i form użytkowania terenu P1A_W07 (Wykład, Laboratorium) W7: K_W17 Zna aparat pojęciowy związany z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizowaniem danych pomiarowych (skaner, tachimetr), ze szczególnym uwzględnieniem terminologii wykorzystywanej w praktyce P1A_W05 (Wykład, Laboratorium) UMIEJĘTNOŚCI” U1: K_U01 Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych T1A_U05 (Wykład) U2: K_U03 Wykorzystuje literaturę naukową w zakresie skaningu i tachimetrii w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku obcym (angielskim) P1A_U02, P1A_U12 (Wykład) U3: K_U06 Wykonuje pomiary i obserwacje wybranych elementów środowiska geograficznego z wykorzystaniem skanerów i tachimetrów P1A_U06 (Laboratorium) U4: K_U07 Korzysta z pomiarowych danych analogowych (teodolit, niwelator) i cyfrowych (tachimetr, skaner), pozyskuje, selekcjonuje, przetwarza i analizuje dane P1A_U03 (Laboratorium) U5: K_U08 Wykorzystuje zaawansowane oprogramowanie komputerowe do opisu zjawisk przestrzennych oraz analizy danych P1A_U05 (Wykład, Laboratorium) U6: KU_19 Potrafi wykorzystać dostępne oprogramowanie dla przetwarzania danych pomiarowych T1A_U07 (Wykład, Laboratorium) U7: KU_21 Realizuje pomiary konkretnych obiektów terenowych pod kierunkiem opiekuna naukowego P1A_U04 (Laboratorium) U8: KU_26 Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pomiarów terenowych T1A_U11 (Laboratorium) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1: K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie P1A_K01 S1A_K01 (Wykład) K2: K_K02 Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy za zakresu nowoczesnych metod pomiarowych, podnoszenia kompetencji personalnych i zawodowych P1A_K07 P1A_K05 (Wykład) K3: K_K04 Dostrzega problemy związane z wykonywaniem swojego przyszłego zawodu P1A_K04 (Wykład, Laboratorium) K4: K_K05 Potrafi pracować w grupie, przyjmuje w niej różne role, sprawnie porozumiewa się ze współwykonawcami zadań podczas pomiarów terenowych P1A_K02 S1A_K02 (Laboratorium) K5: K_K06 Ustala hierarchię i kolejność działań w ramach terenowych prac pomiarowych P1A_K03 S1A_K03 (Laboratorium) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Waldemar Kociuba, Przemysław Mroczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Waldemar Kociuba, Przemysław Mroczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.