Seminarium licencjackie [F-K.137]
Semestr zimowy 2021/2022
Seminarium licencjackie,
grupa nr 6
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [F-K.137] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [21/22Z]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Piotr Konderak |
Strona domowa grupy: | https://kampus.umcs.pl/mod/page/view.php?id=103042 |
Literatura: |
Pinker, S. (2015). The Language Instinct. How the Mind Creates Language. Penguin Books. Abram, D. (1997). The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a more-than-human world. Vintage Books. Varela, F., Thompson, E., Rosch, E. (1993). The Embodied Mind. Cognitive Science and Human Experience. The MIT Press. Gazzaniga, M., Ivry, R., Mangun, G. (2014). Cognitive Neuroscience. The Biology of Mind. (pp. 207-215). W.W.Norton: New York. Bateman J., Schmidt K.-H. (2012). Multimodal Film Analysis. How Films Mean. Routledge: New York. Forceville, Ch., Urios-Aparisi, E. eds. (2009). Multimodal metaphor. Berlin: Mouton de Gruyter. Rousi, R. (2013). From Cute to Content. User Experience from a Cognitive Semiotic Perspective. PhD Thesis. University of Jyväskylä: Jyväskylä. Oviatt, S. et al. (2019). The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces, Volume 2: Signal Processing, Architectures, and Detection of Emotion and Cognition. Association for Computing Machinery and Morgan & Claypool Publishers. Thompson, E. (2015). Waking, dreaming, being : new light on the self and consciousness from neuroscience, meditation, and philosophy. New York: Columbia University Press Ventola, E. Charles, C. & Kaltenbacher, M. (2004). Perspectives on Multimodality. Document Design Companion Series vol 6. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. Bateman, J., Wildfeuer, J. & Hiippala, T. (2017). Multimodality. Foundations, Research and Analysis A Problem-Oriented Introduction. Berlin: De Gruyter Mouton. Hull, J. (2001). On Sight and Insight. A Journey into the World of Blindness. Oxford: Oneworld Publ. Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge. Konderak, P. (2018). Mind, Cognition, Semiosis. Ways to Cognitive Semiotics. Lublin: UMCS Press. Embodiment: Chap. 4 (119ff), Chap. 6. |
Zakres tematów: |
Semiotyką kognitywna - badania nad procesami tworzenia znaczeń Problem multimodalności: multisensoryczność i polisemiotyczność komunikacji Jak zmysły współdziałają ze sobą? Jakie konsekwencje ma utrata jednego ze zmysłów? Jak badać zaangażowanie zmysłów w poznanie (np. eye-tracking, motion capturing)? Jak modelować percepcję multisensoryczną? Sztuczne systemy komunikujące Ewolucja komunikacji i ewolucja języka Multimodalna analiza filmu Multimodalność metafor Komunikaty perswazyjne - rola multimodalności |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja seminaryjna prezentacje studenckie studia przypadków korekta prac pisemnych praca ze studentem w laboratorium multimodlaności |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności seminarzystów w trakcie semestru; kamienie milowe do osiągnięcie przez studenta I sem: określenie tematyki pracy II sem.: sformułowanie tematu i prezentacja wstępnej struktury pracy III sem: przygotowanie pracy dyplomowej |
Uwagi: |
dr hab. Piotr Konderak Seminarium multimodalności w percepcji i komunikacji Percepcja ma charakter multisensoryczny – nasze zmysły tworzą system wzajemnie powiązanych procesów charakteryzowanych na poziomie psychologicznym, neurobiologicznym, fenomenologicznym. Elementem wiążącym jest ludzkie ciało (embodiment) wchodzące w interakcje ze światem (situatedness).– to wybrane problemy do dyskusji. Komunikacja, z kolei, ma charakter polisemiotyczny – wykorzystujemy rozmaite środki wyrazu (język mówiony, pisany, obrazy statyczne, obrazy ruchome, gesty, etc.) w tworzeniu komunikatów. W tym kontekście można rozpatrywać przykładowe problemy: Jak rozmaite środki wyrazu łączą się (w filmach, ilustrowanych książkach, na stronach internetowych)? Jak modelować procesy komunikacji (np. Natural Language Processing)? Jak – wykorzystując polisemiotyczność – wspierać procesy uczenia się lub edukowania? |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.