Wstęp do narratologii (BN) [L-WN-TCAK-1S.3]
Semestr zimowy 2023/2024
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do narratologii (BN) [L-WN-TCAK-1S.3] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [23/24Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 17 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Smyk |
Literatura: |
M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012. J. Trzebiński, Narracyjne formy wiedzy potocznej, Poznań 1992. Narracja jako sposób rozumienia świata, pod red. J. Trzebińskiego, Gdańsk 2002. E. Griffin, Walter Fisher: Paradygmat narracyjny, [w:] tegoż, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003, s. 342-354. Narracyjość języka i kultury. Literatura i media, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Lublin 2013, s. 247-254. D. Filar, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata, Lublin 2013. P. Tkaczyk, Narratologia, Warszawa 2021. W. I. Tiupa, Wprowadzenie do narraotologii porównawczej, Kraków 2021. J. M. Mandler, Opowiadania, skrypty i sceny: aspekty teorii schematów, Kraków 2004. W. Propp, Bajka magiczna, Warszawa 1976. Narracja, w: Słownik pojęć filmowych, red. A. Helman, Wrocław 1993, s. 7-56. Literatura uzupełniająca: K. Kaczmarczyk Katarzyna, Narratologia transmedialna, Kraków 2017. K. Tuszyńska, Narracja w powieści graficznej, Warszawa 2015. K. Golinowska, Narracje sztuki w kulturze płynności, Toruń 2014. M. Lobba, Wokół narracyjnego zwrotu, Poznań 2013. Narracja i tożsamość. III. Antropologiczne problemy literatury, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004. |
Zakres tematów: |
1 -2. Zagadnienie wstępne: narratologia jako dziedzina naukowa, znaczenie, definicje, pojęcia (np. narratologia, narracja, narrator, zwrot narracyjny). 3-4. Schematy narracyjne, skrypty kulturowe. 5-6. Bajka w pięciu zdaniach - spójność i niespójność schematów i narracji. 7-8. Schematy wg J. M. Mandler. 9-10. Funkcje postaci w narracjach. Inspiracje morfologią bajki W. W. Proppa 11-12. Narrator. Perspektywa. Fokalizacja. 13-14. Iskra opowieści. 15. Podsumowanie kursu. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: - opowiadanie, opis, pogadanka, - prezentacja multimedialna. Metody aktywizujące: - burza mózgów, - dyskusja, - metoda problemowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania zgodne z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WF UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.