Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka użytkowa, moda i projektowanie [H-SUMP-KUL.KAS-1S.5] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Sztuka użytkowa, moda i projektowanie [H-SUMP-KUL.KAS-1S.5]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mariola Tymochowicz
Literatura:

J. Krupiński, Wzornictwo/Design. Studium idei, Kraków 1998.

B. Munari, Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, Kraków 2014.

H.de Morant, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1983.

S.Sproccati (red), Przewodnik po sztuce, Warszawa 2003.

Przewodnik po modzie współczesnej. Dlaczego w takim stroju można się pokazać, Wydawnictwo Arkady, 2018.

M. Możdżyńska-Nawotka, O modach i strojach, Wrocław 2002.

Kozina I., Polski design, Warszawa 2015.

D. Sudjic, Język rzeczy, Dizajn i luksus, moda, sztuka. w jaki sposób przedmioty nas uwodzą, Kraków 2013.

Wilhide E., Historia designu, Warszawa 2017

Sparkle P., Design. Historia wzornictwa, Warszawa 2012

Blackam C., 100 lat mody, Warszawa 2013

J. Krupiński, Wzornictwo/Design. Studium idei, Kraków 1998.

B. Munari, Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, Kraków 2014.

Aleksandra Boćkowska, To nie są moje wielbłądy. O modzie PRL, Wołowiec 2015.

Irma Kozina, Historia mody. Od krynoliny do mini, Warszawa 2017

Janusz Krupiński, "Wzornictwo/ Design. Studium idei", Kraków 1998

Dorota Williams, Grzegorz Sołtysiak, "Modny PRL", Warszawa 2016

Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, red. A Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005

Wiedzieć/Widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011

Fogg Marnie, Przewodnik po modzie współczesnej. Dlaczego w takim stroju można się pokazać? (okładka miękka Wydawnictwo Arkady, 2018-09-19

Strój – zwierciadło kultury / Costume – mirror of culture, Magdalena Furmanik-Kowalska & Joanna Wasilewska (red.)

Słownik Mody, Elżbieta i Andrzej Banach, Warszawa 1962.

I. Turnau, Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do XVIII wieku, Wrocław 1984;

M. Tymochowicz, Współczesne funkcje stroju ludowego, [w:] (Re)konstruowane stroje ludowe jako znak manifestowania tożsamości lokalnej, red. A. W. Brzezińska, A. Paprot-Księżopolska, M. Tymochowicz, APSL, Wrocław 2020, s. 7-19.

M. Tymochowicz, Współczesne transformacje stroju ludowego w Polsce [w:] Na co dzień i od święta. Katalog wystawy stałej, red. E. Dudek-Młynarska, Rzeszów 2018. S. 92-100.

M. Tymochowicz, Perebory - próby nowego zastosowania tradycyjnego ornamentu przez twórców i artystów w XX i XXI wieku, „Twórczość Ludowa” 2018, nr 3-4, s. 23-26 [7 punktów, lista B MNiSW: 0860-4126].

W. Załęska (opr.), Ceramika XV-XX wieku, Warszawa 1998

Z. Żygulski, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987

Słownik terminologiczny Sztuk Pięknych, wyd. PWN, Warszawa 1996 i następne

Zakres tematów:

1. Style w sztuce użytkowej w XX wieku

2. Współczesne wytwory rzemiosła artystycznego

3. Projektowanie rzeczy

4. Współczesne style w modzie;

5. Polscy projektanci mody i ich kolekcje;

6. Nowoczesne style we wnętrzach;

7. W co się bawić? Polski design dla dzieci (o projektowaniu zabawek i książek dla dzieci)

8. Sztuka już nie użytkowa

Metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja problemowa

- prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

- bieżąca ocena ciągła

- aktywne uczestnictwo w dyskusji

- test zaliczeniowy

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-10d96b95e (2024-09-04)