Sztuka użytkowa, moda i projektowanie [H-SUMP-KUL.KAS-1S.5]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Sztuka użytkowa, moda i projektowanie [H-SUMP-KUL.KAS-1S.5] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mariola Tymochowicz |
Literatura: |
J. Krupiński, Wzornictwo/Design. Studium idei, Kraków 1998. B. Munari, Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, Kraków 2014. H.de Morant, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1983. S.Sproccati (red), Przewodnik po sztuce, Warszawa 2003. Przewodnik po modzie współczesnej. Dlaczego w takim stroju można się pokazać, Wydawnictwo Arkady, 2018. M. Możdżyńska-Nawotka, O modach i strojach, Wrocław 2002. Kozina I., Polski design, Warszawa 2015. D. Sudjic, Język rzeczy, Dizajn i luksus, moda, sztuka. w jaki sposób przedmioty nas uwodzą, Kraków 2013. Wilhide E., Historia designu, Warszawa 2017 Sparkle P., Design. Historia wzornictwa, Warszawa 2012 Blackam C., 100 lat mody, Warszawa 2013 J. Krupiński, Wzornictwo/Design. Studium idei, Kraków 1998. B. Munari, Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, Kraków 2014. Aleksandra Boćkowska, To nie są moje wielbłądy. O modzie PRL, Wołowiec 2015. Irma Kozina, Historia mody. Od krynoliny do mini, Warszawa 2017 Janusz Krupiński, "Wzornictwo/ Design. Studium idei", Kraków 1998 Dorota Williams, Grzegorz Sołtysiak, "Modny PRL", Warszawa 2016 Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, red. A Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005 Wiedzieć/Widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011 Fogg Marnie, Przewodnik po modzie współczesnej. Dlaczego w takim stroju można się pokazać? (okładka miękka Wydawnictwo Arkady, 2018-09-19 Strój – zwierciadło kultury / Costume – mirror of culture, Magdalena Furmanik-Kowalska & Joanna Wasilewska (red.) Słownik Mody, Elżbieta i Andrzej Banach, Warszawa 1962. I. Turnau, Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do XVIII wieku, Wrocław 1984; M. Tymochowicz, Współczesne funkcje stroju ludowego, [w:] (Re)konstruowane stroje ludowe jako znak manifestowania tożsamości lokalnej, red. A. W. Brzezińska, A. Paprot-Księżopolska, M. Tymochowicz, APSL, Wrocław 2020, s. 7-19. M. Tymochowicz, Współczesne transformacje stroju ludowego w Polsce [w:] Na co dzień i od święta. Katalog wystawy stałej, red. E. Dudek-Młynarska, Rzeszów 2018. S. 92-100. M. Tymochowicz, Perebory - próby nowego zastosowania tradycyjnego ornamentu przez twórców i artystów w XX i XXI wieku, „Twórczość Ludowa” 2018, nr 3-4, s. 23-26 [7 punktów, lista B MNiSW: 0860-4126]. W. Załęska (opr.), Ceramika XV-XX wieku, Warszawa 1998 Z. Żygulski, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987 Słownik terminologiczny Sztuk Pięknych, wyd. PWN, Warszawa 1996 i następne |
Zakres tematów: |
1. Style w sztuce użytkowej w XX wieku 2. Współczesne wytwory rzemiosła artystycznego 3. Projektowanie rzeczy 4. Współczesne style w modzie; 5. Polscy projektanci mody i ich kolekcje; 6. Nowoczesne style we wnętrzach; 7. W co się bawić? Polski design dla dzieci (o projektowaniu zabawek i książek dla dzieci) 8. Sztuka już nie użytkowa |
Metody dydaktyczne: |
- wykład konwersatoryjny - dyskusja problemowa - prezentacja multimedialna |
Metody i kryteria oceniania: |
- bieżąca ocena ciągła - aktywne uczestnictwo w dyskusji - test zaliczeniowy |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.