Semiotyka [H-S-KUL-1S.2]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Semiotyka [H-S-KUL-1S.2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [22/23L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 17 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Katarzyna Smyk |
Literatura: |
U. Żegleń, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000. G. Osika, Procesy i akty komunikacyjne. Koncepcje klasyczne i współczesne, Kraków 2011. D.Chendler, Wprowadzenie do semiotyki, Warszawa 2001, s. 17-79, 155-181. R. Sulima, Antropologia codzienności. Kraków 2000. Ludzie w świecie przedmiotów. Przedmioty w świecie ludzi. Antropologia wobec rzeczy, red. A Rybus, M. W. Kornobis, Warszawa 2016. Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. nauk. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007. Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, red. P. J. Fereński, A. Gomoła, K. Moraczewski, Gdańsk 2017. A. Bisko, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków 2014. Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Warszawa 2008. P. Szarota, Od skarpetek Tyrmanda do krawata Leppera. Psychologia stroju dla średnioozawansowanych, Warszawa 2008. Po co nam rzeczywistość. Ekran - mit - rzeczywistość, red. W. J. Burszta, Warszawa 2003. T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017. G .Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu , Warszawa 2010. M. Kulik, Kiedy codzienne przedmioty nabierają wartości muzealnej? Refleksje przy gromadzeniu kolekcji rękodzieła wykonywanego z pręta zbrojeniowego, "Wieś Radomska", t. 9, 2011, s. 75-79. K. Smyk, Intymność – dyskurs intymny – antropologia intymności. Prolegomena, „Literatura Ludowa” 2018, nr 6, s. 59-69. K. Smyk, Obrzęd jako tekst kultury. Przykład Bożego Ciała w Spycimierzu, Lublin 2020. |
Zakres tematów: |
1. Semiotyka - o pojęciu i zakresie w aspekcie kulturoznawstwa 2. Znak - ujęcie semantyczne i pragmatyczne. Pojęcie znaku 3. Funkcje znaków 4. Znak a znaczenie 5. Przeźroczystość znaku 6. Znak konwencjonalny i naturalny 7. Polec semantyczne znaku 8. Diadyczne i triadyczne koncepcje znaku i znaczenie 9-10. Tekst kultury 11-12. Znaczenie - metafora i metonimia (aspekty kulturoznawcze) 13-14. Semantyczna analiza zjawisk współczesnej kultury (przykłady R. Sulimy) 15. Podsumowanie kursu |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach i z kartami pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania zgodne z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WF UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.