Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Audiowizualne gatunki widowisk historycznych [H-AGWH-H.ZDKKWH-1S.1] Semestr zimowy 2024/2025
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Audiowizualne gatunki widowisk historycznych [H-AGWH-H.ZDKKWH-1S.1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:00 - 16:35
sala 301
Budynek Nowej Humanistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Piotr Witek
Literatura:

M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997

M. Hopfinger, Kultura współczesna – audiowizualność, Warszawa 1985

A. Helman, Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw i poetyk twórczych, Katowice 1977

Kino gatunków wczoraj i dziś, red. Krzysztof Loska, Kraków: Rabid, 1998

P. Witek, Kultura. Film. Historia, Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005.

P. Witek, Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016.

D. Skotarczak, Historia wizualna, Poznań 2012.

Zakres tematów:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

/1/ Wprowadzenie studentów w problematykę przedmiotu Audiowizualne gatunki widowisk historycznych.

/2/ Gatunek medialny – definicje i konceptualizacje.

/3/ Analogowe i cyfrowe aspekty przedstawiania przeszłości w mediach audiowizualnych. Od analogowego filmu historycznego do cyfrowego filmu historycznego.

/4/ Rodzaje i gatunki filmowe. Od filmu klasycznego do filmu eksperymentalnego. Genologiczna a pragmatyczna teoria gatunków filmowych.

/6/ Historyczny film dokumentalny jako narzędzie refleksji naukowej i edukacji w obszarze historii.

/7/ Historyczny film fabularny jako narzędzie refleksji naukowej i edukacji w obszarze nauk historycznych.

/8/ Historyczny teatr telewizji jako narzędzie refleksji naukowej i edukacji w obszarze nauk historycznych.

/9/ Reżyser filmowy jako historyk. W jaki sposób film jest inspiracją dla historii.

/10/ Omówienia i analizy poszczególnych przykładów filmów dokumentalnych i fabularnych, np. Shoah, reż. C. Lanzman; JFK, reż. O. Stone, Zielona granica, reż. A. Holland.

Metody dydaktyczne:

• wykład

• dyskusja dydaktyczna

• objaśnienie lub wyjaśnienie

Metody i kryteria oceniania:

• ocena ciągła (bieżąca obecność)

• zaliczenie na podstawie obecności i pisemnej pracy w postaci analizy wybranego filmu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0