Audiowizualne gatunki widowisk historycznych [H-AGWH-H.ZDKKWH-1S.1]
Semestr zimowy 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Audiowizualne gatunki widowisk historycznych [H-AGWH-H.ZDKKWH-1S.1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Witek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997 M. Hopfinger, Kultura współczesna – audiowizualność, Warszawa 1985 A. Helman, Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw i poetyk twórczych, Katowice 1977 Kino gatunków wczoraj i dziś, red. Krzysztof Loska, Kraków: Rabid, 1998 P. Witek, Kultura. Film. Historia, Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005. P. Witek, Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016. D. Skotarczak, Historia wizualna, Poznań 2012. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: /1/ Wprowadzenie studentów w problematykę przedmiotu Audiowizualne gatunki widowisk historycznych. /2/ Gatunek medialny – definicje i konceptualizacje. /3/ Analogowe i cyfrowe aspekty przedstawiania przeszłości w mediach audiowizualnych. Od analogowego filmu historycznego do cyfrowego filmu historycznego. /4/ Rodzaje i gatunki filmowe. Od filmu klasycznego do filmu eksperymentalnego. Genologiczna a pragmatyczna teoria gatunków filmowych. /6/ Historyczny film dokumentalny jako narzędzie refleksji naukowej i edukacji w obszarze historii. /7/ Historyczny film fabularny jako narzędzie refleksji naukowej i edukacji w obszarze nauk historycznych. /8/ Historyczny teatr telewizji jako narzędzie refleksji naukowej i edukacji w obszarze nauk historycznych. /9/ Reżyser filmowy jako historyk. W jaki sposób film jest inspiracją dla historii. /10/ Omówienia i analizy poszczególnych przykładów filmów dokumentalnych i fabularnych, np. Shoah, reż. C. Lanzman; JFK, reż. O. Stone, Zielona granica, reż. A. Holland. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• wykład • dyskusja dydaktyczna • objaśnienie lub wyjaśnienie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena ciągła (bieżąca obecność) • zaliczenie na podstawie obecności i pisemnej pracy w postaci analizy wybranego filmu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.