Zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego I [E-LG-LS-O.31/1920]
Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego I [E-LG-LS-O.31/1920] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Kański | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://kampus.umcs.pl/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Krzysztof Masłowski, Excel 2016 PL Ćwiczenia zaawansowane, 2016, Helion Jakub Kudliński , Malina Cierzniewska-Skweres, Excel zaawansowany. Budżetowanie w Excelu, 2015, Wiedza i praktyka Alexander Michael, Walkenbach John, Kusleika Richard, EXCEL 2019 PL. BIBLIA, 2019, Helion Microsoft Excel 2019 Pivot Table Data Crunching, Michael Alexander, Bill Jelen, Microsoft Press, 2019 Literatura uzupełniająca: Bill Jelen, Michael Alexander, Microsoft Excel 2019. Przetwarzanie danych za pomocą tabel przestawnych, 2019, Microsoft Press Alexander Michael, ANALIZY BUSINESS INTELLIGENCE. ZAAWANSOWANE WYKORZYSTANIE EXCELA, 2019, Helion Michael Alexander, Richard Kusleika, Excel 2016 PL. Programowanie w VBA., 2016, Helion Excel 2019 Bible, MICHAEL ALEXANDER, John Wiley & Sons Inc, 2018 Ewentualnie: http://excelszkolenie.pl |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ZAJĘCIA 1 Sprawy organizacyjne. Zapoznanie z sylabusem. Ustalenie warunków zaliczenia, terminów kolokwiów. Ustalenie poziomu wiedzy uczestników zajęć w zakresie zaawansowanego zastosowania arkuszy kalkulacyjnych. Od podstaw do funkcji zaawansowanych Excel’a, czyli co należy wiedzieć przed zajęciami (jak wprowadzać formuły, odwołania do komórek w różnych arkuszach). Ćwiczenia praktyczne. ZAJĘCIA 2 Funkcje wyszukujące (lookup, vlookup, hlookup). Wybrane funkcje tekstowe. Data i funkcje daty. Inne funkcje: index, match, ZAJĘCIA 3 Ocena inwestycji za pomocą kryteriów zdyskontowanej wartości netto (NPV) Co to jest zdyskontowana wartość netto (NPV)? Jak używać funkcji NPV programu Excel? Jak policzyć NPV w sytuacji, gdy przepływy pieniężne mają miejsce na początku lub w środku roku? Jak policzyć NPV w sytuacji, gdy przepływy pieniężne następują w nieregularnych odstępach czasu? ZAJĘCIA 4 Wewnętrzna stopa zwrotu Jak znaleźć wartość IRR dla danych przepływów pieniężnych? Czy każdy projekt ma zawsze unikatową wartość IRR? Czy istnieją warunki, które gwarantują projektowi unikatową wartość IRR? Jeśli dwa projekty mają unikatowe wartości IRR, to jak należy traktować te wartości? Jak znaleźć wartość IRR nieregularnie rozłożonych w czasie przepływów pieniężnych? Co to jest wartość MIRR i jak ją obliczać? ZAJĘCIA 5 Rewolucja analityczna - jaki ma związek z Excel’em Czym jest analityka? Czym jest analityka predykcyjna? Czym jest analityka decyzyjna? Dlaczego wzrasta znaczenie analityki? Jak ważna jest analityka dla organizacji? Co trzeba wiedzieć, aby wykonywać analizy? Jakie trudności mogą się pojawić, gdy podejmiemy się implementacji analityki? Jakie trendy mogą wpłynąć na przyszły rozwój analityki? Wprowadzenie do optymalizacji przy użyciu narzędzia Solver ZAJĘCIA 6 Użycie dodatku Solver do ustalenia optymalnego asortymentu produkcji Jak dobrać asortyment produkcji miesięcznej, aby uzyskać maksymalny zysk firmy? Czy model dodatku Solver zawsze ma rozwiązanie? Co oznacza, gdy na koniec szukania rozwiązania Solver podaje komunikat „Wartości w polu Komórka celu nie są zbieżne”? ZAJĘCIA 7 Wykorzystywanie dodatku Solver do planowania zatrudnienia Jak skutecznie zaplanować zatrudnienie, aby wykonać zadaną pracę? Wiele organizacji wie, że wymagany nakład pracy zmienia się w zależności od pory dnia (np. restauracje) i potrzebuje metody skutecznego planowania zatrudnienia, aby wywiązać się ze wszystkich zobowiązań. Problem ten można łatwo rozwiązać za pomocą dodatku Solver. ZAJĘCIA 8 Wykorzystywanie dodatku Solver do rozwiązywania problemów transportu i dystrybucji. Jak przedsiębiorstwo może ustalić miejsca, w których powinno produkować poszczególne składniki asortymentu i z których ma transportować je do klientów? ZAJĘCIA 9 Wykorzystywanie dodatku Solver do planowania finansowego. Czy za pomocą dodatku Solver można sprawdzić dokładność funkcji PMT lub ustalić spłatę długu hipotecznego przy zmiennej stopie procentowej? Czy za pomocą dodatku Solver można ustalić, ile pieniędzy należy odkładać na emeryturę? ZAJĘCIA 10 Lokalizacja magazynów za pomocą metody Multistart GRG i metody ewolucyjnej dodatku Solver W którym miejscu danego kraju internetowa firma wysyłkowa powinna zlokalizować swój jedyny magazyn, aby zminimalizować łączną długość tras wszystkich przesyłek? W którym miejscu danego kraju internetowa firma wysyłkowa powinna zlokalizować swoje dwa magazyny, aby zminimalizować łączną długość tras wszystkich przesyłek? ZAJĘCIA 11 Problem komiwojażera Jak użyć programu Excel do rozwiązania problemu szeregowania? Jak użyć programu Excel do rozwiązania problemu komiwojażera? ZAJĘCIA 12 Importowanie danych z pliku tekstowego lub dokumentu. Jak można wykonać import danych z pliku tekstowego do programu Excel, aby móc je analizować? Kontrola poprawności danych ZAJĘCIA 13 Podsumowywanie danych przy użyciu statystyki opisowej. Co mówią o zbiorze danych jego wartość średnia razem z odchyleniem standardowym? Jak można wykorzystać statystykę opisową do porównania zbiorów danych? Czy dla danego punktu danych można znaleźć pozycję jego procentylu w zbiorze danych? Na przykład jak znaleźć 90. procentyl zbioru danych? Jak można znaleźć drugą największą i drugą najmniejszą liczbę w zbiorze danych? Jak można ustalić pozycje liczb w zbiorze danych? Czy po zaznaczeniu zakresu komórek można uzyskać różne dane statystyczne opisujące zawartość komórek tego zakresu? Dlaczego analitycy finansowi używają często średniej geometrycznej do podsumowania średniej stopy zwrotu z akcji? Jak można skorzystać z wykresów pudełkowych do podsumowania i porównywania zbiorów danych? Używanie formatowania warunkowego do wyróżniania wartości izolowanych ZAJĘCIA 14 Opisywanie danych przy użyciu tabel przestawnych i fragmentatorów Jak za pomocą tabeli przestawnej podsumować sprzedaż produktów w kilku sklepach? PivotTable Sortowanie i filtrowanie w tabeli przestawnej. Jak mogę podsumować tabelę przestawną za pomocą wykresu przestawnego? Jak działają fragmentatory? Jak stosować formatowanie warunkowe w tabeli przestawnej? Jak aktualizować obliczenia po dodaniu nowych danych? ZAJĘCIA 15 Power Pivot Jak wczytywać dane do programu Power Pivot? Jak tworzyć tabele przestawne przy użyciu programu Power Pivot? Jak używać fragmentatorów w programie Power Pivot? Co to są funkcje DAX? Power View i mapy 3D ZAJĘCIA EXTRA Gry i zabawy: symulowanie prawdopodobieństw wyników gier hazardowych i wydarzeń sportowych Jakie jest prawdopodobieństwo wygranej w kości? Jak jest prawdopodobieństwo otrzymania trzech takich samych kart w pokerze z rozdaniem pięciu kart? Jakie jest prawdopodobieństwo wygrania przez każdą z czterech drużyn turnieju Final Four? Metoda ewolucyjna kar i nagród |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• prezentacja multimedialna • symulacje praktyczne • dyskusje grupowe • praca na materiałach źródłowych • praca samodzielna - rozwiązywanie problemów gospodarczych/ekonomicznych/logistycznych/zarządczych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium po zrealizowaniu materiału. Studenci otrzymają do rozwiązania dwa problemy gospodarcze. Rozwiązanie będzie realizowane w arkuszu kalkulacyjnym z wykorzystaniem zarówno zaawansowanych funkcji oraz dedykowanego dodatku do modelowania - Solver Oceny i punktacja (podana w procentach): 90 - 100 - bardzo dobry 80 - 89 - dobry plus 70 - 79 - dobry 60 - 69 - dostateczny plus 50 - 59 - dostateczny 0 - 49 - niedostateczny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Ł. Kański (KW4) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.