Literatura: |
Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.
Mika, S. (1998). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.
Zimbardo, P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
01: Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK
02: Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK
03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK
UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:
04. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.; K_U04; P6U_U; P6S_UW
05. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3.; K_U08; P6U_U; P6S_UO
06. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.4.U4.; K_U08; P6U_U; P6S_UO
07. Rozpoznawać bariery i trudności w procesie uczenia się oraz funkcjonowaniu społecznym. B.1.U5;. K_U04; P6U_U; P6S_UW
08. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6.; K_U04; P6U_U; P6S_UW
09. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7.; K_U04; P6U_U; P6S_UW
10. Radzić sobie ze stresem. B.1.U8; K_U08; P6U_U; P6S_UO
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:
12. Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej. B.1.K1.; K_K01; P6U_K; P6S_KK
13. Poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. B.1.K2.; K_K04; P6U_K; P6S_KR
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć.
Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii.
2. Kwestie psychologiczne a przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela.
3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela.
4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień.
5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki.
6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki.
7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań.
8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji.
9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń.
10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem
11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym).
12. Wprowadzenie do psychologii osobowości.
13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk.
14. Podstawy psychologii międzykulturowej.
|