Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna [MFI-NMI.PsO] Semestr zimowy 2022/2023
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia ogólna [MFI-NMI.PsO]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z] (zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marlena Stradomska
Literatura:

Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.

Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.

Mika, S. (1998). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć.

Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii.

2. Kwestie psychologiczne a przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela.

3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela.

4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień.

5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki.

6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki.

7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań.

8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji.

9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń.

10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem

11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym).

12. Wprowadzenie do psychologii osobowości.

13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk.

14. Podstawy psychologii międzykulturowej.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, dyskusja, metoda tekstu przewodniego, ćwiczenia praktyczne, objaśnienie lub wyjaśnienie

Metody i kryteria oceniania:

W1 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

W2 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna)

U1, U2 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

K1, K2 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0