Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PF2 Digitalizacja dóbr kultury POL-PM-LS-DDK
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, pod red. G. Płoszajskiego, Warszawa 2008.

Klimski T., Niepsuj J. (red.), Digitalizacja a rynek mediów w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008.

Digitalizacja piśmiennictwa, D. Paradowski [red.], Warszawa 2010.

Dobra kultury w Sieci, red. E. Herden, A. Seidel-Grzesińska, K. Stanicka-Brzezicka, Wrocław 2012.

DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY W POLSCE (raport) 2014

https://www.nik.gov.pl/plik/id,10408,vp,12737.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę (podstawą oceny są przesyłane ćwiczenia/zadania przez MS Teams).

Zakres tematów:

1. Digitalizacja dóbr kultury: terminologia, strategie i metodyka.

2. Światowe standardy klasyfikacyjne i przykłady zastosowań (np. Dublin Core, Object ID, CDWA. Midas).

3. Słowniki i tezaurusy: metody tworzenia, problemy, przykłady (słowniki The Getty Research Institute); szczegółowe omówienie polskiego Tezaurusa dla dziedzictwa kulturowego.

4. W dżungli danych – rozproszone zasoby wiedzy o dziedzictwie kulturowym (katalogi, social media).

5. Dziedzictwo kulturowe w Sieci: kolekcje i bazy danych z zakresu dziedzictwa kulturowego online, dziedzictwo kulturowe w portalach międzynarodowych, krajowych i lokalnych.

6. Polityka audiowizualna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: projekty (Pamięć Świata), współpraca z instytucjami kultury.

7. Zbiory audiowizualne w Instytucjach Kultury: Ninateka, Filmoteka Narodowa, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Teatralny, Instytut Muzyki i Tańca.

8. Światowe biblioteki i repozytoria cyfrowe (charakterystyka zbiorów na wybranych przykładach, m.in. World Digital Library, Archiwum Internetu, Europeana, Gallica).

9. Kolekcje (zasoby) audiowizualne w polskich bibliotekach cyfrowych.

10. Teoria i praktyka dokumentacji oraz prezentowania sztuki mediów cyfrowych.

11. Wirtualne muzea – nowe terytoria sztuki/kultury.

12. Technologie cyfrowe w promocji dziedzictwa kulturowego.

13. Gamifikacja w digitalizacji – animowane gify ze zbiorów instytucji kultury (projekty Europeana Gif, Gify w Gallice, Polona Gif).

14-15. Gamifikacja w digitalizacji: projekty Polona TYPO, projekt PANkreator, Projekt Interaktywny „Ogród rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha, projekt Dawne pismo (Archiwum Narodowe w Krakowie).

Metody dydaktyczne:

Metody problemowe, metody aktywizujące, metody eksponujące, praca wspólna (zespołowa) w środowisku cyfrowym

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grażyna Piechota 10/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0