PF2 Digitalizacja dóbr kultury [POL-PM-LS-DDK]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | PF2 Digitalizacja dóbr kultury [POL-PM-LS-DDK] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grażyna Piechota |
Literatura: |
Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, pod red. G. Płoszajskiego, Warszawa 2008. Klimski T., Niepsuj J. (red.), Digitalizacja a rynek mediów w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008. Digitalizacja piśmiennictwa, D. Paradowski [red.], Warszawa 2010. Dobra kultury w Sieci, red. E. Herden, A. Seidel-Grzesińska, K. Stanicka-Brzezicka, Wrocław 2012. DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY W POLSCE (raport) 2014 https://www.nik.gov.pl/plik/id,10408,vp,12737.pdf |
Zakres tematów: |
1. Digitalizacja dóbr kultury: terminologia, strategie i metodyka. 2. Światowe standardy klasyfikacyjne i przykłady zastosowań (np. Dublin Core, Object ID, CDWA. Midas). 3. Słowniki i tezaurusy: metody tworzenia, problemy, przykłady (słowniki The Getty Research Institute); szczegółowe omówienie polskiego Tezaurusa dla dziedzictwa kulturowego. 4. W dżungli danych – rozproszone zasoby wiedzy o dziedzictwie kulturowym (katalogi, social media). 5. Dziedzictwo kulturowe w Sieci: kolekcje i bazy danych z zakresu dziedzictwa kulturowego online, dziedzictwo kulturowe w portalach międzynarodowych, krajowych i lokalnych. 6. Polityka audiowizualna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: projekty (Pamięć Świata), współpraca z instytucjami kultury. 7. Zbiory audiowizualne w Instytucjach Kultury: Ninateka, Filmoteka Narodowa, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Teatralny, Instytut Muzyki i Tańca. 8. Światowe biblioteki i repozytoria cyfrowe (charakterystyka zbiorów na wybranych przykładach, m.in. World Digital Library, Archiwum Internetu, Europeana, Gallica). 9. Kolekcje (zasoby) audiowizualne w polskich bibliotekach cyfrowych. 10. Teoria i praktyka dokumentacji oraz prezentowania sztuki mediów cyfrowych. 11. Wirtualne muzea – nowe terytoria sztuki/kultury. 12. Technologie cyfrowe w promocji dziedzictwa kulturowego. 13. Gamifikacja w digitalizacji – animowane gify ze zbiorów instytucji kultury (projekty Europeana Gif, Gify w Gallice, Polona Gif). 14-15. Gamifikacja w digitalizacji: projekty Polona TYPO, projekt PANkreator, Projekt Interaktywny „Ogród rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha, projekt Dawne pismo (Archiwum Narodowe w Krakowie). |
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe, metody aktywizujące, metody eksponujące, praca wspólna (zespołowa) w środowisku cyfrowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (podstawą oceny są przesyłane ćwiczenia/zadania przez MS Teams). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.