Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Prace zaliczeniowe w trakcie semestru: U05, U06, U07.
Kolokwium końcowe: W02, W03, W04, U05, U06, U07.
Przygotowanie się do zajęć: K08, U05, U06, U07.
Aktywność i praca w zespołach: K09.
Egzamin (obejmujący treści wykładowe i konwersatoryjne): W01, W02, W03, W04, U05, U06, U07, K09.
|
Literatura: |
1. Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, Tekstologia, Warszawa 2009.
2. Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława (red.), 2004, Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, t. 4-5, Tekstologia cz. 1-2, Lublin.
3. Dobrzyńska Teresa, 1993, Tekst. Próba syntezy, Warszawa.
4. Mayenowa Maria Renata (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971.
5. Mayenowa Maria Renata, 1974, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław (i wydania następne), rozdz. V: Struktura tekstu.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W01- student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu edytorstwa i językoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych i o ich powiązaniu z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi z tego obszaru wiedzy, zwłaszcza w aspekcie edytorskim; K_W01
W02 - student zna podstawową metodologię i terminologię tekstologiczną przydatną w pracy edytorskiej; K_W02
W03 - student posiada wiedzę wymaganą przy przygotowywaniu różnogatunkowych tekstów do druku; K_W09
W04 - student zna wymagania konieczne do przygotowania różnogatunkowych tekstów do druku i ich rozpowszechniania; K_W12
Umiejętności:
U05 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu tekstologii edytorskiej; K_U05
U06 - potrafi redagować i przetwarzać różnorodne teksty; K_U03
U07 - dokonać analizy tekstu, ocenić jego wzorzec i spójność; K_U07
Kompetencje:
K08 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego; K_K01
K09 - Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą edytora, publikacyjną, rozstrzyga je zgodnie z zasadami etyki naukowej i zawodowej; K_K03
K10 - Student ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, staranności w przygotowywaniu tekstów do publikacji; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki wydawniczej; K_K06.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu - na podstawie obecności, aktywności i przygotowania do zajęć oraz oceny ze uzyskanej ze sprawdzianu końcowego.
Kryteria oceniania zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej Systemu jakości kształcenia na Wydziale Filologicznym UMCS.
|
Zakres tematów: |
1-8. Działania na tekście werbalnym: konspektowanie, streszczanie, abstrakty; wyciąg selektywny; indeksowanie; plan tekstu (spis treści); rozwijanie i rozszerzanie tekstu; przekształcanie tekstu: parafraza, transformacje; cytowanie; interpretacja i komentarz (językowy i rzeczowy.
Zapis i transkrypcja tekstów ustnych. Opracowanie tekstów ustnych do druku, emisji radiowej lub edycji internetowej. Specyfika postępowania z obiegowym tekstem anonimowym, typu: bajki, pieśni, anegdoty, itp.
9-10. Komponowanie monotematycznych antologii i wyborów, itp. (zakres ingerencji, skróty, tytuły dodatkowe, metryki, komentarze).
10-11. Tekst ustny a pisany.
12-13. Następstwo tematyczne w tekście. Pojęcie tematu i rematu. Uspójnianie semantycznej strony tekstu (utrzymanie linii tematycznej). Pary izotopiczne w tekście. Modele spójnościowe tekstu.
14. Delimitacja tekstu (rama tekstu, tytuł, akapit jako tekst w miniaturze).
15. Podsumowanie (sprawdzian).
|
Metody dydaktyczne: |
Metoda tekstu przewodniego, praca z tekstem.
|