Literatura: |
Literatura podstawowa:
Czerwiński Marcin, Sztuka w pejzażu kultury, Warszawa 1997.
Dziamski Grzegorz, Estetyka wobec przeobrażeń dwudziestowiecznej praktyki artystycznej, w: tenże, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, (rozdz. III), Poznań 1996, str. 55-80
Gombrich Ernst Hans, O sztuce, Poznań 2016,
Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., W-wa 2002
Piotrowski Piotr, Muzeum krytyczne, Poznań, 2011
Tatarkiewicz Władysław, Sztuka: Dzieje pojęcia, w: tenże, Dzieje sześciu pojęć, W-wa, 1988, str. 21-52
Ujma Magdalena, Sztuki wizualne, W-wa 2011
Princi Eliana., Awangarda dwudziestego wieku, tłum. Marta Boberska, Wyd. Arkady, Warszawa 2012.
Zydorowicz Jacek, Artystyczny wirus: Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989, W-wa 2005.
|
Efekty uczenia się: |
01. Student posiada rudymentarną wiedzę na temat współczesnego systemu artystycznego, wraz z przynależnymi jej instytucjami tworzenia, obecności, obiegu i wymiany sztuki. K_W03 H1A_W10 S1A_W02
02. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą typów i form działalności instytucji kultury; jest świadom przemian, jakim podlegał system kulturalny w Polsce w ostatnich dekadach; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, (z uwzględnieniem kontekstu lokalnego). K_W12 H1A_W10 S1A_W02
03.Student posiada podstawową wiedzę na temat systemu aksjologicznego regulującego postać współczesnej kultury artystycznej; ma przy tym świadomość wagi etycznego kontekstu, w jakim dokonuje się zarówno tworzenie, jak i odbiór form artystycznych. K_W13 H1A_W03 S1A_W07
04. Student, rozwinąwszy swe kompetencje badawcze, potrafi w sposób możliwie samodzielny przeprowadzić interpretację dzieła sztuki (głównie wykonanego w tradycyjnych mediach). Umie również, przynajmniej w podstawowym zakresie, dokonać analizy wybranych zjawisk życia artystycznego. K_U02 H1A_U02 S1A_U02
05. Student potrafi wyszukiwać informacje dotyczące interesujących go/ją zjawisk kultury artystycznej dzięki rozmaitym kanałom medialnym; umie też, korzystając z nich (np. kanały e-learningowe ) opublikować własną wypowiedź w wybranej materii. K_U08 H1A_U07 S1A_U07
06. Student potrafi współpracować w grupie, uczestnicząc w dyskusjach i przygotowując wspólne zadania twórcze. Jest nie tylko aktywnym mówcą, ale też kulturalnym słuchaczem, otwartym na zdanie innych. K_K02 H1A_K02 S1A_K02
07. Student, świadom wagi dziedzictwa kulturalnego regionu, kraju i Europy, pogłębia postawę aktywnego uczestnika - a w dużej mierze też współtwórcy - współczesnego sobie otoczenia kulturalnego. K_K05 H1A_K05
08. Student ma świadomość znaczenia swego uczestnictwa w życiu publicznym. Rozwija postawę obywatelską, w tym poczucie szczególnej odpowiedzialności za kulturę słowa w społecznych debatach o sztuce. K_06 H1A_K06 S1A_K05
09. Student potrafi myśleć kreatywnie, przyjmując rolę aktywnego odbiorcy sztuki. K_07 S1A_K07
|
Zakres tematów: |
Zagadnienia:
1. Prehistoria sztuki
2. Historia i problemy definicyjne sztuki.
- kształtowanie się swoistości tego co artystyczne
- mimetyczne funkcje sztuki
- sztuka jako forma
- doświadczenie estetyczne – impresja
- sztuka jako wyraz - ekspresja
3. Współczesne propozycje definiowania sztuki
- sztuka jako pojęcie otwarte (M. Weitz);
- nominatywna definicja sztuki (M. Mandelbaum);
- „świat sztuki” (A. Danto);
- instytucjonalna teoria sztuki (G. Dickie).
4. Sacrum i profanum w sztuce
- sztuka wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa; ikony i malarstwo rodzajowe (biblia pauperum)
- procesy desakralizacji sztuki europejskiej
5. Skandal w sztuce
6. Sztuka krytyczna
7. Muzeum jako instytucja krytyczna
|