Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura artystyczna F-KS.16
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.umcs.pl
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: dla wszystkich efektów zaliczenie ustne i ciągła ocena aktywności na zajęciach
Literatura:

Literatura podstawowa:

Czerwiński Marcin, Sztuka w pejzażu kultury, Warszawa 1997.

Dziamski Grzegorz, Estetyka wobec przeobrażeń dwudziestowiecznej praktyki artystycznej, w: tenże, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, (rozdz. III), Poznań 1996, str. 55-80

Gombrich Ernst Hans, O sztuce, Poznań 2016,

Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., W-wa 2002

Piotrowski Piotr, Muzeum krytyczne, Poznań, 2011

Tatarkiewicz Władysław, Sztuka: Dzieje pojęcia, w: tenże, Dzieje sześciu pojęć, W-wa, 1988, str. 21-52

Ujma Magdalena, Sztuki wizualne, W-wa 2011

Princi Eliana., Awangarda dwudziestego wieku, tłum. Marta Boberska, Wyd. Arkady, Warszawa 2012.

Zydorowicz Jacek, Artystyczny wirus: Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989, W-wa 2005.

Efekty uczenia się:

01. Student posiada rudymentarną wiedzę na temat współczesnego systemu artystycznego, wraz z przynależnymi jej instytucjami tworzenia, obecności, obiegu i wymiany sztuki. K_W03 H1A_W10 S1A_W02

02. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą typów i form działalności instytucji kultury; jest świadom przemian, jakim podlegał system kulturalny w Polsce w ostatnich dekadach; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, (z uwzględnieniem kontekstu lokalnego). K_W12 H1A_W10 S1A_W02

03.Student posiada podstawową wiedzę na temat systemu aksjologicznego regulującego postać współczesnej kultury artystycznej; ma przy tym świadomość wagi etycznego kontekstu, w jakim dokonuje się zarówno tworzenie, jak i odbiór form artystycznych. K_W13 H1A_W03 S1A_W07

04. Student, rozwinąwszy swe kompetencje badawcze, potrafi w sposób możliwie samodzielny przeprowadzić interpretację dzieła sztuki (głównie wykonanego w tradycyjnych mediach). Umie również, przynajmniej w podstawowym zakresie, dokonać analizy wybranych zjawisk życia artystycznego. K_U02 H1A_U02 S1A_U02

05. Student potrafi wyszukiwać informacje dotyczące interesujących go/ją zjawisk kultury artystycznej dzięki rozmaitym kanałom medialnym; umie też, korzystając z nich (np. kanały e-learningowe ) opublikować własną wypowiedź w wybranej materii. K_U08 H1A_U07 S1A_U07

06. Student potrafi współpracować w grupie, uczestnicząc w dyskusjach i przygotowując wspólne zadania twórcze. Jest nie tylko aktywnym mówcą, ale też kulturalnym słuchaczem, otwartym na zdanie innych. K_K02 H1A_K02 S1A_K02

07. Student, świadom wagi dziedzictwa kulturalnego regionu, kraju i Europy, pogłębia postawę aktywnego uczestnika - a w dużej mierze też współtwórcy - współczesnego sobie otoczenia kulturalnego. K_K05 H1A_K05

08. Student ma świadomość znaczenia swego uczestnictwa w życiu publicznym. Rozwija postawę obywatelską, w tym poczucie szczególnej odpowiedzialności za kulturę słowa w społecznych debatach o sztuce. K_06 H1A_K06 S1A_K05

09. Student potrafi myśleć kreatywnie, przyjmując rolę aktywnego odbiorcy sztuki. K_07 S1A_K07

Metody i kryteria oceniania:

ocena wkładu do dyskusji

Zakres tematów:

Zagadnienia:

1. Prehistoria sztuki

2. Historia i problemy definicyjne sztuki.

- kształtowanie się swoistości tego co artystyczne

- mimetyczne funkcje sztuki

- sztuka jako forma

- doświadczenie estetyczne – impresja

- sztuka jako wyraz - ekspresja

3. Współczesne propozycje definiowania sztuki

- sztuka jako pojęcie otwarte (M. Weitz);

- nominatywna definicja sztuki (M. Mandelbaum);

- „świat sztuki” (A. Danto);

- instytucjonalna teoria sztuki (G. Dickie).

4. Sacrum i profanum w sztuce

- sztuka wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa; ikony i malarstwo rodzajowe (biblia pauperum)

- procesy desakralizacji sztuki europejskiej

5. Skandal w sztuce

6. Sztuka krytyczna

7. Muzeum jako instytucja krytyczna

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, prezentacja materiałów wizualnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Rafał Czekaj 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0