Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie talentami w organizacji PS-RZL.2SIII.SSR2
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AtjBlKGgX7t273p4mRjVU3yBjMNePtQRoDGBg-2gvtyk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4dd5c0cc-04ab-45d6-bd67-4bd29eff15f3&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
ECTS przedmiotu przeprowadzonego w formie praktycznej: 2 ECTS
1 ECTS 15 godzin kontaktowych
1 ECTS 25 godzin niekonatktowych (samokształcenie)
- praca własna - przygotowanie projektu 15 godzin
- testy służące doskonalenaiu (samoocena) 10 godzin
Liczba godzin przedmiotu przeprowadzonego w formie praktycznej: 15 godziny kontaktowe (plus 25 godziny niekonatktowe)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności oraz postaw na podstawie pisemnego projektu planu rozwju własnego talentu : „Rozwój osobisty jako kluczowy element zarządzania własnymi talentami. Analiza potencjału, metod i strategii rozwoju osobistego w kontekście wykorzystania własnych talentów z wykorzystaniem modelu Whettena i Camerona.”

Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie wypowiedzi ustnych w oparciu o krótkie opisy przypadków w obszarze zarządzania talentami (przypadki: audyt wewnętrzny strategii pozyskiwania talentów w firmie, efektywność programów poleceń pracowników, wykorzystanie mediów społecznościowych i platform rekrutacyjnych w przyciąganiu talentów, identyfikacja talentów w innowacyjnej organizacji, ocena efektywności praktyk selekcji talentów i onboardingu, zarządzanie talentami w firmie).

Literatura:

Miś A. (2020), Zarządzanie talentami w polskich organizacjach. Architektura Systemu, Wolters Kluwer;

Red. Nauk. A. Pocztowski, B. Buchelt, M. Karwiński, A. Miś, U. Pauli, J. Purgał-Popiela (2016), Zarządzanie talentami w organizacji, Wolters Kluwer,

Mikuła B. (2024), Zarządzanie talentami w organizacjach opartych na wiedzy – istota, modele, problemy. Studia ekonomiczne. Gospodarka • społeczeństwo • środowisko, (Economic studies. Economy • society • environment) nr 1/2024 (13).

Haromszeki, Ł. (2023). Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na zarządzanie talentami przywódczymi w polskich firmach międzynarodowych przed pandemią iw jej trakcie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 150(1), 42-58.

Kaliannan, M., Darmalinggam, D., Dorasamy, M., & Abraham, M. (2023). Inclusive talent development as a key talent management approach: A systematic literature review. Human Resource Management Review, 33(1), 100926.

Guerra, J. M. M., Danvila-del-Valle, I., & Méndez-Suárez, M. (2023). The impact of digital transformation on talent management. Technological Forecasting and Social Change, 188, 122291.

Whetten D., Cameron K. (2011) Developing managerial skills, Pearson.

Efekty uczenia się:

W1: Student zna wybrane koncepcje, modele i zjawiska oraz podstawową terminologię związaną z rozwojem zasobów ludzkich; najnowsze dokonania i główne trendy rozwojowe istotne dla wybranych obszarów pedagogiki i psychologii, w szczególności w zakresie rozwoju zasobów ludzkich – K_W01.

W2: Student zna i rozumie istotę i uwarunkowania zachowań i aktywności człowieka jako podmiotu społeczeństwa i twórcy kultury oraz rolę profesjonalnie i wypełnianej zgodnie z zasadami etyki funkcji wspierającej działania prorozwojowe, w tym coachingowe i szkoleniowe we współczesnych organizacjach w celu budowania/rekonstrukcji potencjału ludzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości rozwoju osobistego i zawodowego jednostki – K_W03.

U1: Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania różnych aspektów funkcjonowania ludzi w sytuacji pracy; odpowiednio do potrzeb planować, organizować, wdrażać działania prorozwojowe, w tym coachingowe i szkoleniowe, dokonywać krytycznej oceny ich przydatności i skuteczności przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych i nietypowych problemów na poziomie jednostki oraz organizacji; identyfikować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne, kulturowe, prawne – K_U01.

U2: Student potrafi dostrzegać potrzebę uczenia się przez całe życie oraz samodzielnie planować własną ścieżkę rozwoju, podejmować autonomiczne działania zmierzające do samorozwoju, jak również inspirować i ukierunkowywać innych w tym zakresie, prowadząc m.in. działania prorozwojowe i wspierające jednostki wymagające pomocy w zakresie funkcjonowania na rynku pracy, w sferze zawodowo-edukacyjnej i innych obszarach życia społecznego – K_U02.

K1: Student ma świadomość konieczności pogłębionej i krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w szczególności z zakresu rozwoju zasobów ludzkich – K_K01.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

projket pisemny w formie elektronicznej

udział w dyskusji na podstawie analizy przypadków

Kryteria: Ocena wiedzy, umiejętosci i postaw związanych z zarządzaniem talentami w organizacji (w szczegolności dotycąych wiedzy, umiejetenosci i kompetecnji spolęcnzych opisanych jako efekty kształcenia

Zakres tematów:

1: Wprowadzenie do zarządzania talentami (ZT)

Definicje talentu i zarządzania talentami, znaczenie w organizacji. Podejścia do ZT. Zalety i wady ZT/

Różnice pomiędzy zarządzaniem talentami a tradycyjnym zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Dlaczego zarządzanie talentami jest istotne dla konkurencyjności organizacji?

Czy chcę być w grupie „talentów"

2: Identyfikacja talentów w organizacji

metody identyfikacji talentów w miejscu pracy.

rola ocen pracowniczych i narzędzi diagnostycznych.

przykłady kryteriów wyboru talentów w różnych organizacjach.

3: Rekrutacja talentów

strategie pozyskiwania talentów: od employer branding sourcing.

rola mediów społecznościowych i technologii w rekrutacji talentów.

najlepsze praktyki w procesie selekcji i onboardingu.

4: Rozwój i szkolenie talentów

programy rozwoju talentów: mentoring, coaching, szkolenia.

znaczenie indywidualnych planów rozwoju karier.

jak mierzyć efektywność programów rozwojowych?

5: Motywacja i retencja talentów

teorie motywacji i ich zastosowanie w zarządzaniu talentami.

jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą retencji talentów?

strategiczne podejście do zarządzania wynagrodzeniami i benefitami.

6: Zróżnicowanie i włączenie w zarządzaniu talentami

rola różnorodności w organizacji jako element strategii zarządzania talentami. Praktyki wspierające włączenie różnych grup społecznych.

wpływ różnorodności na innowacyjność i wydajność organizacji.

7: Trendy i przyszłość zarządzania talentami, nowe wyzwania w zarządzaniu talentami w dobie cyfryzacji i zmieniającego się rynku pracy.

Metody dydaktyczne:

Wykłady interaktywne

Studia przypadków

Filmy nawiązujące do praktyk zarządzania talentami w organizacji

Dyskusje grupowe

Testy samooceny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Rakowska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0