Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Ocena wiedzy, umiejętności oraz postaw na podstawie pisemnego projektu planu rozwju własnego talentu : „Rozwój osobisty jako kluczowy element zarządzania własnymi talentami. Analiza potencjału, metod i strategii rozwoju osobistego w kontekście wykorzystania własnych talentów z wykorzystaniem modelu Whettena i Camerona.”
Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie wypowiedzi ustnych w oparciu o krótkie opisy przypadków w obszarze zarządzania talentami (przypadki: audyt wewnętrzny strategii pozyskiwania talentów w firmie, efektywność programów poleceń pracowników, wykorzystanie mediów społecznościowych i platform rekrutacyjnych w przyciąganiu talentów, identyfikacja talentów w innowacyjnej organizacji, ocena efektywności praktyk selekcji talentów i onboardingu, zarządzanie talentami w firmie).
|
Literatura: |
Miś A. (2020), Zarządzanie talentami w polskich organizacjach. Architektura Systemu, Wolters Kluwer;
Red. Nauk. A. Pocztowski, B. Buchelt, M. Karwiński, A. Miś, U. Pauli, J. Purgał-Popiela (2016), Zarządzanie talentami w organizacji, Wolters Kluwer,
Mikuła B. (2024), Zarządzanie talentami w organizacjach opartych na wiedzy – istota, modele, problemy. Studia ekonomiczne. Gospodarka • społeczeństwo • środowisko, (Economic studies. Economy • society • environment) nr 1/2024 (13).
Haromszeki, Ł. (2023). Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na zarządzanie talentami przywódczymi w polskich firmach międzynarodowych przed pandemią iw jej trakcie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 150(1), 42-58.
Kaliannan, M., Darmalinggam, D., Dorasamy, M., & Abraham, M. (2023). Inclusive talent development as a key talent management approach: A systematic literature review. Human Resource Management Review, 33(1), 100926.
Guerra, J. M. M., Danvila-del-Valle, I., & Méndez-Suárez, M. (2023). The impact of digital transformation on talent management. Technological Forecasting and Social Change, 188, 122291.
Whetten D., Cameron K. (2011) Developing managerial skills, Pearson.
|
Efekty uczenia się: |
W1: Student zna wybrane koncepcje, modele i zjawiska oraz podstawową terminologię związaną z rozwojem zasobów ludzkich; najnowsze dokonania i główne trendy rozwojowe istotne dla wybranych obszarów pedagogiki i psychologii, w szczególności w zakresie rozwoju zasobów ludzkich – K_W01.
W2: Student zna i rozumie istotę i uwarunkowania zachowań i aktywności człowieka jako podmiotu społeczeństwa i twórcy kultury oraz rolę profesjonalnie i wypełnianej zgodnie z zasadami etyki funkcji wspierającej działania prorozwojowe, w tym coachingowe i szkoleniowe we współczesnych organizacjach w celu budowania/rekonstrukcji potencjału ludzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości rozwoju osobistego i zawodowego jednostki – K_W03.
U1: Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania różnych aspektów funkcjonowania ludzi w sytuacji pracy; odpowiednio do potrzeb planować, organizować, wdrażać działania prorozwojowe, w tym coachingowe i szkoleniowe, dokonywać krytycznej oceny ich przydatności i skuteczności przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych i nietypowych problemów na poziomie jednostki oraz organizacji; identyfikować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne, kulturowe, prawne – K_U01.
U2: Student potrafi dostrzegać potrzebę uczenia się przez całe życie oraz samodzielnie planować własną ścieżkę rozwoju, podejmować autonomiczne działania zmierzające do samorozwoju, jak również inspirować i ukierunkowywać innych w tym zakresie, prowadząc m.in. działania prorozwojowe i wspierające jednostki wymagające pomocy w zakresie funkcjonowania na rynku pracy, w sferze zawodowo-edukacyjnej i innych obszarach życia społecznego – K_U02.
K1: Student ma świadomość konieczności pogłębionej i krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w szczególności z zakresu rozwoju zasobów ludzkich – K_K01.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody:
projket pisemny w formie elektronicznej
udział w dyskusji na podstawie analizy przypadków
Kryteria: Ocena wiedzy, umiejętosci i postaw związanych z zarządzaniem talentami w organizacji (w szczegolności dotycąych wiedzy, umiejetenosci i kompetecnji spolęcnzych opisanych jako efekty kształcenia
|
Zakres tematów: |
1: Wprowadzenie do zarządzania talentami (ZT)
Definicje talentu i zarządzania talentami, znaczenie w organizacji. Podejścia do ZT. Zalety i wady ZT/
Różnice pomiędzy zarządzaniem talentami a tradycyjnym zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Dlaczego zarządzanie talentami jest istotne dla konkurencyjności organizacji?
Czy chcę być w grupie „talentów"
2: Identyfikacja talentów w organizacji
metody identyfikacji talentów w miejscu pracy.
rola ocen pracowniczych i narzędzi diagnostycznych.
przykłady kryteriów wyboru talentów w różnych organizacjach.
3: Rekrutacja talentów
strategie pozyskiwania talentów: od employer branding sourcing.
rola mediów społecznościowych i technologii w rekrutacji talentów.
najlepsze praktyki w procesie selekcji i onboardingu.
4: Rozwój i szkolenie talentów
programy rozwoju talentów: mentoring, coaching, szkolenia.
znaczenie indywidualnych planów rozwoju karier.
jak mierzyć efektywność programów rozwojowych?
5: Motywacja i retencja talentów
teorie motywacji i ich zastosowanie w zarządzaniu talentami.
jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą retencji talentów?
strategiczne podejście do zarządzania wynagrodzeniami i benefitami.
6: Zróżnicowanie i włączenie w zarządzaniu talentami
rola różnorodności w organizacji jako element strategii zarządzania talentami. Praktyki wspierające włączenie różnych grup społecznych.
wpływ różnorodności na innowacyjność i wydajność organizacji.
7: Trendy i przyszłość zarządzania talentami, nowe wyzwania w zarządzaniu talentami w dobie cyfryzacji i zmieniającego się rynku pracy.
|