Zarządzanie talentami w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-RZL.2SIII.SSR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie talentami w organizacji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AtjBlKGgX7t273p4mRjVU3yBjMNePtQRoDGBg-2gvtyk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4dd5c0cc-04ab-45d6-bd67-4bd29eff15f3&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podsatwowa wiedza na temat zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 2 ECTS 1 ECTS 15 godzin kontaktowych 1 ECTS 25 godzin niekonatktowych (samokształcenie) - praca własna - przygotowanie projektu 15 godzin - testy służące doskonalenaiu (samoocena) 10 godzin |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena wiedzy, umiejętności oraz postaw na podstawie pisemnego projektu planu rozwju własnego talentu : „Rozwój osobisty jako kluczowy element zarządzania własnymi talentami. Analiza potencjału, metod i strategii rozwoju osobistego w kontekście wykorzystania własnych talentów z wykorzystaniem modelu Whettena i Camerona.” Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie wypowiedzi ustnych w oparciu o krótkie opisy przypadków w obszarze zarządzania talentami (przypadki: audyt wewnętrzny strategii pozyskiwania talentów w firmie, efektywność programów poleceń pracowników, wykorzystanie mediów społecznościowych i platform rekrutacyjnych w przyciąganiu talentów, identyfikacja talentów w innowacyjnej organizacji, ocena efektywności praktyk selekcji talentów i onboardingu, zarządzanie talentami w firmie). |
Pełny opis: |
1: Wprowadzenie do zarządzania talentami (ZT) Definicje talentu i zarządzania talentami, znaczenie w organizacji. Podejścia do ZT. Zalety i wady ZT/ Różnice pomiędzy zarządzaniem talentami a tradycyjnym zarządzaniem zasobami ludzkimi. Dlaczego zarządzanie talentami jest istotne dla konkurencyjności organizacji? Czy chcę być w grupie „talentów" 2: Identyfikacja talentów w organizacji metody identyfikacji talentów w miejscu pracy. rola ocen pracowniczych i narzędzi diagnostycznych. przykłady kryteriów wyboru talentów w różnych organizacjach. 3: Rekrutacja talentów strategie pozyskiwania talentów: od employer branding sourcing. rola mediów społecznościowych i technologii w rekrutacji talentów. najlepsze praktyki w procesie selekcji i onboardingu. 4: Rozwój i szkolenie talentów programy rozwoju talentów: mentoring, coaching, szkolenia. znaczenie indywidualnych planów rozwoju karier. jak mierzyć efektywność programów rozwojowych? 5: Motywacja i retencja talentów teorie motywacji i ich zastosowanie w zarządzaniu talentami. jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą retencji talentów? strategiczne podejście do zarządzania wynagrodzeniami i benefitami. 6: Zróżnicowanie i włączenie w zarządzaniu talentami rola różnorodności w organizacji jako element strategii zarządzania talentami. Praktyki wspierające włączenie różnych grup społecznych. wpływ różnorodności na innowacyjność i wydajność organizacji. 7: Trendy i przyszłość zarządzania talentami, nowe wyzwania w zarządzaniu talentami w dobie cyfryzacji i zmieniającego się rynku pracy. |
Literatura: |
Miś A. (2020), Zarządzanie talentami w polskich organizacjach. Architektura Systemu, Wolters Kluwer; Red. Nauk. A. Pocztowski, B. Buchelt, M. Karwiński, A. Miś, U. Pauli, J. Purgał-Popiela (2016), Zarządzanie talentami w organizacji, Wolters Kluwer, Mikuła B. (2024), Zarządzanie talentami w organizacjach opartych na wiedzy – istota, modele, problemy. Studia ekonomiczne. Gospodarka • społeczeństwo • środowisko, (Economic studies. Economy • society • environment) nr 1/2024 (13). Haromszeki, Ł. (2023). Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na zarządzanie talentami przywódczymi w polskich firmach międzynarodowych przed pandemią iw jej trakcie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 150(1), 42-58. Kaliannan, M., Darmalinggam, D., Dorasamy, M., & Abraham, M. (2023). Inclusive talent development as a key talent management approach: A systematic literature review. Human Resource Management Review, 33(1), 100926. Guerra, J. M. M., Danvila-del-Valle, I., & Méndez-Suárez, M. (2023). The impact of digital transformation on talent management. Technological Forecasting and Social Change, 188, 122291. Whetten D., Cameron K. (2011) Developing managerial skills, Pearson. |
Efekty uczenia się: |
W1: Student zna wybrane koncepcje, modele i zjawiska oraz podstawową terminologię związaną z rozwojem zasobów ludzkich; najnowsze dokonania i główne trendy rozwojowe istotne dla wybranych obszarów pedagogiki i psychologii, w szczególności w zakresie rozwoju zasobów ludzkich – K_W01. W2: Student zna i rozumie istotę i uwarunkowania zachowań i aktywności człowieka jako podmiotu społeczeństwa i twórcy kultury oraz rolę profesjonalnie i wypełnianej zgodnie z zasadami etyki funkcji wspierającej działania prorozwojowe, w tym coachingowe i szkoleniowe we współczesnych organizacjach w celu budowania/rekonstrukcji potencjału ludzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości rozwoju osobistego i zawodowego jednostki – K_W03. U1: Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania różnych aspektów funkcjonowania ludzi w sytuacji pracy; odpowiednio do potrzeb planować, organizować, wdrażać działania prorozwojowe, w tym coachingowe i szkoleniowe, dokonywać krytycznej oceny ich przydatności i skuteczności przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych i nietypowych problemów na poziomie jednostki oraz organizacji; identyfikować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne, kulturowe, prawne – K_U01. U2: Student potrafi dostrzegać potrzebę uczenia się przez całe życie oraz samodzielnie planować własną ścieżkę rozwoju, podejmować autonomiczne działania zmierzające do samorozwoju, jak również inspirować i ukierunkowywać innych w tym zakresie, prowadząc m.in. działania prorozwojowe i wspierające jednostki wymagające pomocy w zakresie funkcjonowania na rynku pracy, w sferze zawodowo-edukacyjnej i innych obszarach życia społecznego – K_U02. K1: Student ma świadomość konieczności pogłębionej i krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w szczególności z zakresu rozwoju zasobów ludzkich – K_K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rakowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.