Literatura: |
Bartmiński Jerzy, Jak archiwizować materiały folklorystyczne?, "Twórczość Ludowa" 1999, nr 3-4, s. 38-40.
Bartmiński Jerzy, Maksymiuk-Pacek Beata, Michalec Anna, Archiwum Etnolingwistyczne Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, IX Konferencija Doslidnikiv Narodnoj Muziki Červonorus’kich (Galic’ko-Volodimirs’kich) ta Sumižnich Zemel’ (L’viv 2010), red. Bogdan Lukanjuk, Jurij Ribak, Lviv 2010, s. 85-92.
Digitalizacja piśmiennictwa, red. Dariusz Paradowski, Warszawa 2010.
Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. Andrzej Rottermund, Warszawa 2014.
Jackowski Jacek, Archiwa dźwiękowe w Polsce - zasób i dostępność [http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/artykuly/articles/archiwa-dzwiekowe-w-polsce-zasob-i-dostepnosc-679].
Jackowski Jacek, Digitalizacja Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, "Polskie Biblioteki Cyfrowe" 2010, s. 63-65.
Maksymiuk-Pacek Beata, O lubelskiej kartotece kolędowej, "Rocznik Przemyski" 2018 z. 2, s. 131-139.
Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. Agnieszka Przbyła-Dumin, Chorzów-Lublin-Warszawa 2016.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła - wartości - ochrona, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2013.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: zakresy - identyfikacja - zagrożenia, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2015.
Sobiescy Jadwiga i Marian, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków
1973.
Lutyńska Krystyna, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Wrocław 1984.
|
Efekty uczenia się: |
K_W08 student/ka ma wiedzę o funkcjonowaniu instytucji kultury
K_W11 student/ka ma wiedzę konieczną przy wykonywaniu zawodów związanych z działalnością instytucji kultury
K_U11 student/ka ma umiejętność wykorzystania dokumentacji dotyczącej instytucji kulturalnych
K_U15 student/ka umie analizować informację, wykorzystując w tym celu różnorodne źródła, metody i narzędzia
K_U17 student/ka jest w stanie opracować i prezentować wyniki badań dotyczące dziedziny kulturoznawstwa
K_K05 student/ka ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
|
Zakres tematów: |
1. Czym jest dziedzictwo kulturowe? Czym jest Narodowy Instytut Dziedzictwa?
2. W jaki sposób pozyskujemy materiały terenowe (kwestionariusz jako narzędzie badawcze).
3. Sposoby dokumentowania i ochrony zasobów dziedzictwa kulturowego.
4. Digitalizacja jako metoda zabezpieczenia zbiorów archiwalnych.
5-6. Zajęcia praktyczne polegające na sporządzeniu protokołu, inwentarza, transkrypcji materiałów nagranych w terenie.
7. Omówienie i przedstawienie różnych typów archiwów w Polsce.
8-10. Wybrane instytucje zajmujące się dokumentowaniem dziedzictwa kulturowego w Polsce (np. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Cyfrowe Archiwum Polskiego Atlasu Etnograficznego w Cieszynie, Archiwum Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Cyfrowe Archiwum im. Józefa Burszty w Poznaniu).
11-13. Wybrane instytucje zajmujące się dokumentowaniem dziedzictwa kulturowego na Lubelszczyźnie (np.Archiwum Instytutu Nauk o Kulturze UMCS, Archiwum Etnolingwistyczne UMCS, Muzeum Lubelskie w Lublinie, Muzeum Wsi Lubelskiej, Archiwum Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii KUL, Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej).
14-15. Poznanie zasobów Archiwum Historii Mówionej Teatru NN w Lublinie oraz Instytutu Pamięci Narodowej (odwiedzenie placówek) .
|