Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
K04, K05
aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych,
2. W09, U02, U05
wypełnienie zadań organizacyjnych w zajęciach terenowych ,
K_W09, K_U02, K_U05
zaliczeniowe kolokwium ustnego.
|
Uwagi: |
Moduł ma za zadanie zaznajomienie studentów z wybranymi segmentami dziedzictwa kulturowego, rozumianego jako szeroki zbiór materialnych oraz niematerialnych dóbr i wartości, który jest zasobem nieodnawialnym, społecznie pożądanym, stale przekształcanym, dostosowywanym i interpretowanym przez wielu użytkowników jako część oficjalnej i nieoficjalnej „nadbudowy”, a także dobro rynkowe czy produkt turystyczny. Zajęcia pokazują, że dziedzictwo jest rozumiejącą interpretacją przeszłości przy równoczesnym jej odniesieniu do teraźniejszości i przyszłości. Uczą więc wybierania takich tematów i przedstawiania ich w różny sposób odbiorcom jako elementów przynależących do kategorii „my”. Interpretacje uczą opowiadania o dziedzictwie, które jest związane z potencjałem i potrzebami turysty. Pozwalają na zrozumienie i dobre spożytkowanie dziedzictwa.
|
Literatura: |
1. K. Kowalski, O istocie dziedzictwa - rozważania, Kraków 2013.
2. F. Tilden, Interpreting Our Heritage, University of North Carolina Press 1967.
3. Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, red. M.A. Murzyn, J. Purchla, Kraków 2007.
4. Regionalne dziedzictwo kulturowe jako baza kształtowania tożsamości lokalnych, red. S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2010.
5. Między nostalgią a nadzieją. Dziedzictwo kulturowe w ujęciu interdyscyplinarnym, red. A. Nieroba, A. Czerner, M.S. Szczepański, Opole 2009.
6. B. Szmygina, Adaptacja obiektów zabytkowych, http://bc.pollub.pl/Content/631/adaptacja.pdf
7.J. Hajduk, Ł. Piekarska-Duraj, P. Idziak, S. Wacięga, Lokalne Muzeum w globalnym świecie, file:///C:/Users/jb/Desktop/Turystyka/lokalne_muzeum_w_globalnym_swiecie.pdf
inne wybrane materiały WWW
|
Efekty uczenia się: |
Efekty przedmiotowe (dla wszystkich komponentów):
- W01 - student ma podstawową wiedzę o kreowaniu antropogenicznych atrakcji turystycznych
- U02 - student umie interpretować zabytki dziedzictwa w sposób przystępny dla dzieci i młodzieży,
- U03 - student potrafi traktować wiedzę historyczną jako materiał do przedsięwzięć komercyjnych,
- K05 - student ma świadomość konieczności interpretacji mało znanych cech regionu jako ważnych walorów turystycznych obszaru,.
- K06 - student rozumie rolę historii i historyka we właściwej interpretacji dziedzictwa narodowego.
|
Zakres tematów: |
1. Cele i zakres zajęć. Pozycja i wartościowanie dziedzictwa we współczesnym świecie.
2. Dziedzictwo archeologiczne jako wyzwanie interpretacyjne.
3. Poszukiwania interpretacyjne dziedzictwa, katalog pojęć.
4 i 5. Ku nowym funkcjonalnościom- na podstawie dziedzictwa postindustrialnego.
6. Szlak dziedzictwa- cele i strategie tworzenia szlaku kulturowego.
7. Katalog wybranych szlaków kulturowych.
8. Współczesne narracje muzealno-wystawiennicze- metody i strategie.
9. Sacrum w kulturze.
10 Symbol jako klucz do odczytania dziedzictwa- przykład kultury żydowskiej.
11. Interpretacje dziedzictwa w przestrzeni urbanistycznej- przykład Lublina.
12i 13 Ewolucje kulturowe idei- przykłady z historii sztuki.
a) Bizancjum
b) źródła małych form sakralnych
14 Interpretacje dziedzictwa wsi- przykład Muzeum Wsi Lubelskiej
15. Poglądy na religię Słowian jako przykład sporu interpretacyjnego
|