Znaki i kody komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.140 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Znaki i kody komunikacji |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
kursy do rankingu kognitywistyka I sem. Przedmioty kierunkowe kognitywistyka lic. II-IV sem |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 (30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń) Przygotowanie się studentki/a do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta/ki do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20 Studiowanie przez studentkę/a literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: - egzamin pisemny; poprawkowy egzamin ustny. Konwersatorium: - regularne sprawdzanie stanu przygotowania na zajęcia (ustne lub pisemne), - aktywność w czasie zajęć, - kolokwia pisemne, nieobligatoryjna prezentacja wybranego tematu (zamiast jednego kolokwium). |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentki i studentów kognitywistyki z elementami semiotyki w kontekście problemów i metod nauk poznawczych. Przedmiotem badań semiotyki są znaki. Ponieważ jednak znaki wypełniają naszą rzeczywistość – od świata przyrody po wytwory kultury – wydawać się może, że semiotyka dotyczy każdej dziedziny ludzkiego życia. Również samo rozumienie znaków i ich roli jest przedmiotem różnych teorii. Próba zawężenia zainteresowań semiotyki do tego, czym zajmują się nauki poznawcze, wcale nie upraszcza jej obrazu. Znaki są istotnym elementem procesów poznawczych, w których – jak się zwykle przyjmuje – ważną rolę odgrywają jakieś formy reprezentacji rzeczywistości. Znaki wchodzą w skład kodów umożliwiających komunikację, a ta z kolei wiąże się mocno z posługiwaniem się językiem, choć się do niego nie ogranicza. Język, a także inne narzędzia komunikacji społecznej stały się przedmiotem badań tak zwanej semiotyki kognitywnej. Ogólnie biorąc, celem naszych zajęć będzie zapoznanie się z ważniejszymi teoriami i ujęciami zjawisk semiotycznych. Część wykładowa kursu przybliży podstawową wiedzę z zakresu semiotyki, uzupełnioną elementami szeroko rozumianych badań nad poznaniem. Część praktyczna natomiast pozwoli nabyć i doskonalić umiejętności identyfikowania zjawisk semiotycznych oraz posługiwania się pojęciami z zakresu semiotyki, zarówno samodzielnie, jak i we współpracy badawczej. |
Literatura: |
Podstawowe źródła (prowadzący wskaże wybrane fragmenty, uzupełnione innymi źródłami): - D. Chandler. (2002). Semiotics for Beginners. Routledge. http://www.visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B - U. Żegleń. (2000).Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury. Toruń: Wydawnictwo UMK. - J. Pelc. (1982). Wstęp do semiotyki. Wiedza Powszechna. - K. Trzęsicki. (2016). Semiotyka i logika dla kognitywistów. Białystok: Wydawnictwo UwB. - H. Buczyńska-Garewicz. (1994). Semiotyka Peirce'a. Seria: Biblioteka myśli semiotycznej. PTS. - B. Żyłko. (2010). Semiotyka kultury. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria - U. Eco. (2009). Teoria semiotyki. Kraków: Wydawnictwo UJ. Prowadzący zajęcia zapewnia elektroniczne wersje książek lub ich fragmentów wybranych na potrzeby zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student/ka zna przedmiot badań semiotyki (K_W01, K_W10). W2: Student/ka zna i definiuje podstawową terminologię z zakresu badań nad zjawiskami semiotycznymi (K_W02). W3: Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia syntaktyczne i semantyczne oraz wyjaśnia ich wzajemne relacje (K_W04). W4: Student/ka języka zna i rozumie ujęcia umysłu jako systemu poznawczego posługującego się znakami, jak również rolę języka jako narzędzia i procesu poznawczego, a także jego wpływ na kształtowanie obrazu świata (K_W07). W5: Student/ka zna relacje kognitywistyki z semiotyką (K_W03, K_W10). Umiejętności: U1: Student/ka potrafi samodzielnie analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U09, K_U10). U2: Student/ka potrafi sformułować problem oraz dobrać podstawowe metody i narzędzia badawcze w zakresie badań nad zjawiskami semiotycznymi (K_U02, K_U10). U3: Student/ka potrafi analizować teksty z zakresu wyznaczonego tematyką kursu (K_U03). U4: Student/ka potrafi przeprowadzić analizę (syntaktyczną, semantyczną, pragmatyczną) wypowiedzi (K_U04). U5: Student/ka potrafi komunikować się z użyciem terminologii semiotycznej w powiązaniu z problematyką kognitywistyczną (K_U08, K_U09). Kompetencje społeczne: K1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny posiadanej i dostępnej wiedzy oraz wiarygodności jej źródeł, a także wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04). K2: Student/ka jest wstępnie przygotowany/a do upowszechniania osiągnięć badań nad zjawiskami semiotycznymi w kontekście kognitywistyki (K_K03, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.