Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki:„Praca z uczniami i uczennicami migracyjnymi/cudzoziemskimi w szkole”

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-8-OGN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki:„Praca z uczniami i uczennicami migracyjnymi/cudzoziemskimi w szkole”
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie na studiach niestacjonarnych
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/mod/resource/view.php?id=747575
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Wykład: 15 godz. zajęcia odbywają się on-line


Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowych: 0,6


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Studiowanie literatury: 10 godz.


Łączna liczba godzin niekontaktowych: 10 godz.


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,4


Razem: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Uczestnictwo w wykładzie

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kulturowymi aspektami pracy z uczniem odmiennym kulturowo. Poznanie funkcjonowanie ucznia odmiennego narodowościowo lub kulturowo w polskim systemie oświaty ma w istotny sposób przyczynić się do poszerzenia i podniesienia efektywności działań wychowawczych w przyszłej pracy Absolwentów.

Treści kształcenia na wykładzie obejmują podstawowe zagadnienia omawiające funkcjonowania ucznia odmiennego kulturowo w aspekcie rodzajów migracji, prawnym, organizacji edukacji, opieki szkoły czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej szkoły, roli asystenta kulturowego oraz różnego typu kultury mające wpływ na zachowania wymagające zastosowania tm.in. redukcję nadmiernej reakcji stresowej. Zapoznanie z przykładowymi metodami pracy pozwalającymi na efektywniejsza pracę z osobami odmiennymi kulturowo.

Literatura:

Błeszyńska K. M., (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły, Warszawa: ORE

Januszewska E., Markowska-Manista U., (2017), Dziecko „INNE” kulturowo w Polsce. Zbadań nad edukacją szkolną, Warszawa: WYDAWNICTWO AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów (2011), Warszawa: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy

Skołbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty. Warszawa: ORE

Efekty uczenia się:

1.Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z obszaru międzykulturowych aspektów pracy opiekuńczo-wychowawczej. KW_01; KW_02, B.2.W3, B.2.W4

2.Posiada rozszerzoną wiedzę na temat różnych instytucji zajmujących się opieką wychowaniem osób odmiennych kulturowo. KW_01; KW_04; KW_05; B.2.W1

3.Analizuje i interpretuje nowe procesy i zjawiska opiekuńczo-wychowawcze w aspekcie międzykulturowym. KW_01; KW_02; KW_04; KW_05 B.2.W3 B.2.W4

UMIEJĘTNOŚCI

4.Świadome podejmuje działania w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami odmiennymi kulturowo. K_U03; K_U04; B.2.U6

5.Potrafi pracować z osobami w aspekcie międzykulturowym. K_U03; K_U04; K_U06 B.2.U6 B.2.U4

6.Jest świadomy ról zróżnicowania kulturowego i potrafią interpretować wydarzenia społeczne oraz uznaje i szanuje różne punkty widzenia. K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; B.2.U5

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

7.Odznacza się wysoką wrażliwością wobec kulturowej odmienności, jako czynnika wzbogacającego tożsamość kulturową własną i innych. K_K01; K_K02; B.2.K1

8.Jest gotów do komunikowania się z osobami i instytucjami działającymi na rzecz opieki i wychowania w aspekcie międzykulturowym. K_K01; K_K02; K_K03 B.2.K4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 15 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Okrasa
Prowadzący grup: Marzena Okrasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)