Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSII.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=21380 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: Wykład - 30 Ćwiczenia - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,8 Godziny niekontaktowe: Przygotowanie się do ćwiczeń - 15 Studiowanie literatury - 20 Przygotowanie się do egzaminu i kolokwium - 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 55 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2,2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - kolokwium W2 - egzamin pisemny, kolokwium W3 - egzamin pisemny U1, U2 - kolokwium, egzamin pisemny K1 - kolokwium, aktywność |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu uzyskania wiedzy na temat zagadnień dotyczących pedeutologii jako subdyscypliny pedagogicznej oraz:specyfiki zawodu nauczyciela i psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania w roli zawodowej, . |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Duraj-Nowakowa K. (2000). Nauczyciel. Kultura-osoba-zawód. Kielce: WSU. 2. Kosyrz, Z.(1997). Osobowość wychowawcy. Warszawa: PTP, Agencja Wydawnicza CB. 3. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP. 4. Kwieciński,Z., Śliwerski, B. (red.)(2003). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa: PWN. 5. Pankowska, D.(2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne.Kraków: Impuls. 6. Pankowska, D., Sokołowska-Dzioba, T. (2015). Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Lublin: Wydawnictwo UMCS . 7. Przegląd Badań Edukacyjnych nr 18 (1/2014), Toruń. 8. Rubacha, K. (2000). Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości. Toruń:Wydawnictwo UMK. 9. Samujło, M. A. , Sokołowska - Dzioba,T.(2019). Otwartość uczniów w relacjach z rodzicami i nauczycielami.W: Wychowanie w Rodzinie, Family Upbringing. S. Walasek, E. Jurczyk – Romanowska (red.). Wrocław , Tom XX, 1/2019, s. 195 - 206. 10. Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczni-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" Literatura dodatkowa 1. Madalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Madalińska Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business. 3. Pankowska D. (2010), Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Efekty uczenia się: |
W1.Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki, ma wiedzę na temat miejsca i znaczenia pedeutologii, jej powiązań z subdyscyplinami pedagogicznymi oraz innymi naukami. K_W01, A1.W3 W2. Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę zawodu nauczyciela w perspektywie profesjologicznej oraz przebieg procesu kształtowania się subiektywnej roli nauczyciela i jej wieloaspektowe uwarunkowania. K_W02 , K_W19, A1.W3, A2.W3 W3. Absolwent/ka ma świadomość konieczności i możliwości ewolucji roli zawodowej nauczyciela w kontekście przemian społecznych i wyzwań współczesności.K_W02, K_W19,A1.W1, A1.W3 U1.Absolwent/ka potrafi formułować i analizować problemy odnoszące się do zawodu nauczyciela, odwołując się do wiedzy z zakresu pedagogiki i innych nauk społecznych. K_U01, A1.U2, A1.U4 U2. Absolwent/ka potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedeutologicznych, odwołując się do wiedzy oraz własnych przemyśleń. K_U01, K_U15, A1.U1, A1.U2 K1.Absolwent/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny rozważań na temat nauczycieli jako grupy zawodowej oraz do autorefleksji w zakresie planowanego rozwoju zawodowego. K_K01, K_K05, A1.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Pankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Pankowska, Małgorzata Samujło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.