Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSII.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=21380
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe:

Wykład - 30

Ćwiczenia - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,8

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie się do ćwiczeń - 15

Studiowanie literatury - 20

Przygotowanie się do egzaminu i kolokwium - 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 55

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2,2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - kolokwium

W2 - egzamin pisemny, kolokwium

W3 - egzamin pisemny

U1, U2 - kolokwium, egzamin pisemny

K1 - kolokwium, aktywność

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu uzyskania wiedzy na temat zagadnień dotyczących pedeutologii jako subdyscypliny pedagogicznej oraz:specyfiki zawodu nauczyciela i psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania w roli zawodowej,

.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Duraj-Nowakowa K. (2000). Nauczyciel. Kultura-osoba-zawód. Kielce: WSU.

2. Kosyrz, Z.(1997). Osobowość wychowawcy. Warszawa: PTP, Agencja Wydawnicza CB.

3. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

4. Kwieciński,Z., Śliwerski, B. (red.)(2003). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa: PWN.

5. Pankowska, D.(2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne.Kraków: Impuls.

6. Pankowska, D., Sokołowska-Dzioba, T. (2015). Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

7. Przegląd Badań Edukacyjnych nr 18 (1/2014), Toruń.

8. Rubacha, K. (2000). Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości. Toruń:Wydawnictwo UMK.

9. Samujło, M. A. , Sokołowska - Dzioba,T.(2019). Otwartość uczniów w relacjach z rodzicami i nauczycielami.W: Wychowanie w Rodzinie, Family Upbringing. S. Walasek, E. Jurczyk – Romanowska (red.). Wrocław , Tom XX, 1/2019, s. 195 - 206.

10. Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczni-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Literatura dodatkowa

1. Madalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

2. Madalińska Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business.

3. Pankowska D. (2010), Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Efekty uczenia się:

W1.Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki, ma wiedzę na temat miejsca i znaczenia pedeutologii, jej powiązań z subdyscyplinami pedagogicznymi oraz innymi naukami. K_W01, A1.W3

W2. Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę zawodu nauczyciela w perspektywie profesjologicznej oraz przebieg procesu kształtowania się subiektywnej roli nauczyciela i jej wieloaspektowe uwarunkowania. K_W02 , K_W19, A1.W3, A2.W3

W3. Absolwent/ka ma świadomość konieczności i możliwości ewolucji roli zawodowej nauczyciela w kontekście przemian społecznych i wyzwań współczesności.K_W02, K_W19,A1.W1, A1.W3

U1.Absolwent/ka potrafi formułować i analizować problemy odnoszące się do zawodu nauczyciela, odwołując się do wiedzy z zakresu pedagogiki i innych nauk społecznych. K_U01, A1.U2, A1.U4

U2. Absolwent/ka potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedeutologicznych, odwołując się do wiedzy oraz własnych przemyśleń. K_U01, K_U15, A1.U1, A1.U2

K1.Absolwent/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny rozważań na temat nauczycieli jako grupy zawodowej oraz do autorefleksji w zakresie planowanego rozwoju zawodowego. K_K01, K_K05, A1.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Pankowska
Prowadzący grup: Dorota Pankowska, Małgorzata Samujło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0