Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIII.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wstępne przygotowanie z psychologii

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Semestr 1

Godziny 15 wy i 30 Ca = 45 godzin


Liczba godzin kontaktowych- on line 2020/21 45 - 1,5 ECTS

Przygotowanie się do zajęć 15 godzin

Studiowanie literatury 5 godzin

Przygotowanie projektu- portfolio 20 godzin

Przygotowanie scenariuszy zabaw i rekwizytów 3 godzin

Przygotowanie prezentacji 2 godziny

Liczba punktów niekontaktowych 45 godzin = 1,5 punktu ECTS

Sumeryczna liczba punktów sem 1 3 punkty ECTS


Semestr 2

Godziny 15 wy i 30 Ca = 45 godzin

Liczba godzin kontaktowych- on line 2020/21 45 - 1,5 ECTS

Przygotowanie się do zajęć i egzaminu 40 godzin

Studiowanie literatury 5 godzin

Przygotowanie projektu- portfolio 20 godzin

Przygotowanie scenariuszy zabaw i rekwizytów 3 godzin

Przygotowanie prezentacji 2 godziny

Liczba punktów niekontaktowych 70 godzin = 2,5 punktu ECTS


Sumeryczna liczba punktów sem 2 4 punkty ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się CA

K_W09 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych

K_W13 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio

K-W15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio

K_U01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych

K-U5 Zadania problemowe

K_U07 Zadania problemowe, portfolio,

K_U08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych

K_ U15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio

K_K10 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja

K_K5 Egzamin, dyskusja

K_K08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja



Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się WY

K_W01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych

K_W03 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych

K_W09 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych

K_W13 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio

K_U01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych

K-U5 Zadania problemowe

K_U07 Zadania problemowe, portfolio,

K_U08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych

K_ U15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio

K_K10 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja

K_K5 Egzamin, dyskusja

K_K08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja



Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami edukacji dziecka w wieku przedszkolnym wchodzącymi w skład namysłu teorii i praktyki z zakresu pedagogiki przedszkolnej.

Student poznana podstawy prawne pracy nauczyciela z dziećmi (podstaw programów) i organizację przedszkoli w Polsce i UE w różnych modelach i alternatywne/ innowacyjne rozwiązania edukacyjne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Andrzejewska, J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lubli: UMCS.

2. Andrzejewska, J. (2014). Nauczyciel przedszkola – kreator bezpiecznej przestrzeni edukacyjnej,(red.) P. Mazur, B. Komorowska. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Aktualne problemy teorii i praktyki pedagogicznej. Chełm: PWSZ.

3. Andrzejewska, J., Wierucka J. (2010).” Razem w przedszkolu”. Program wychowania przedszkolnego. Warszawa: WSiP wydanie II.

4. Bałachowicz, J. i inni (red.), (2017). Zrozumieć uczenie się . Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo APS.

5. Doyla, G. (2007). Klucz do ucznia się. Technologia uczenia się. Warszawa.

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola.

7. Grzeszkiewicz, B. (red.) (2010). Dziecko w kontekstach edukacyjnych. Szczecin: USZ.

8. Guz, S. , Zwierzchowska (red.). (2010). O pomyślny start szkolny dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

9. Guz, S., Andrzejewska J. (red.) (2008). Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci. Lublin: UMCS.

10. Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., Surma B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Ignatianum.

11. Klus – Stańska, D. (red.) (2005). Świat dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

12. Kuszak, K. (2006). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Poznań: wydawnictwo UMA.

13. Waloszek, D., (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Andrzejewska J., Przedszkole rozwija aktywność dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 3 s.4-11

Źródła internetowe

Akty normatywne: Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Literatura dodatkowa

1. Andrzejewska, J. (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Lublin: UMCS.

2. Twardowsk, A. (2005). Strategie nauczania wspierające rozwój psychiczny w okresie dzieciństwa. (w:) Guz S.(red.). Rozwój i edukacja dziecka. szanse i zagrożenia. Lublin: UMCS.

3. Grzeszkiewicz, red. B .(2006). Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin: U Sz.

4. Klim-Klimaszewska, A., (2002). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

5. Muchacka, B., Czaja – Chudyba (2007).Strategie wspierania strukturalizacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Kraków: Impuls.

6. Wybrane aktualnie ukazujące się artykuły z czasopism/publikacji naukowych dla nauczycieli przedszkoli

7. Źródła internetowe.

8. Akty normatywne aktualnie obowiązujące.

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia efekty

K_W09 w pogłębionym stopniu prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim A.2.W4.

K_W13 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego oraz alternatywnych modeli i form edukacji A.2.W5 A2 W3 A.2.U5.

K_W15w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej A.2.U6

K_U01dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej A.2.U4.

K-U5 wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów A.2.U2.A.2.K1

K_U07wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów A.2.U3. A.2.U4.A.2.K3

K_U08dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia A.2.U1.A.2.U2.A.2.U3.

A.2.U5.

K_U15 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej A.2.U6.

K_K10 projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymuowania poprawy jakości pracy tych instytucji A.2.W3. A.2.K2.

K_K05 krytycznego odnoszenia się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki A.2.K1. A.2.K3.

K_K08 przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela; kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka wychowawczego i nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów np. rozwiązywania konfliktów A.2.K3.

Wykłady efekty

K_W01w pogłębionym stopniu terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, a także źródła i miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk A.2.W1.A.2.W2

K_W03w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi A.2.W2.A.2.W4.

K_W09 w pogłębionym stopniu prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim

K_W13 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego oraz alternatywnych modeli i form A.2.W4.

K_U01dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

A.2.U4.

K-U5wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych A.2.U2.A.2.K1.

K_U07wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/A.2.U3. A.2.U4.A.2.K3

K_U08dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i A.2.U1.A.2.U2. A.2.U3. A.2.U5.

K_U15 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej A.2.U6.

K_K10 projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymuowania poprawy jakości pracy tych instytucji A.2.W3. A.2.K2.

K_K05 krytycznego odnoszenia się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki A.2.K1. A.2.K3.

K_K08 przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela; kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka wychowawczego i nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów np. rozwiązywania konfliktów A.2.K3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Andrzejewska
Prowadzący grup: Jolanta Andrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0