Religia w nowoczesnym społeczeństwie [F-KS.6]
Semestr zimowy 2022/2023
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Religia w nowoczesnym społeczeństwie [F-KS.6] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marek Szymański |
Literatura: |
1. E. Barker, Nowe ruchy religijne, Kraków 2012; 2. F. Bowie, Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008; 3. J. Casanova, Religie w nowoczesnym świecie, Kraków 2005; 4. G. Davie, Socjologia religii, Kraków 2010; 5. K. Dobbelaere, Sekularyzacja: Trzy poziomy analizy, Kraków 2008; 6. J.D. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012; 7. M. Eliade, Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa 1994; 8. G. Flood, Hinduizm. Wprowadzenie, Kraków 2008; 9. R. Gethin, Podstawy buddyzmu, Kraków 2010; 10. D. Keown, Buddyzm, Warszawa 1997; 11. M. Kudelska, Hinduizm, Kraków 2006; 12. E. Lenoir, Y. Tardan-Masquelier (red.), Encyklopedia religii świata, t. 2, Warszawa 2002; 13. T. Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1996; 14. J. Mariański, „Niewidzialna religia” w badaniach socjologicznych, „Studia Płockie 37 (2009), s. 191-209; 15. A. Mrozek-Dumanowska, Religia a globalizacja, Warszawa 2014; 16. M. Ruthven, Islam, Warszawa 1998; 17. R. Stark, W.S. Bainbridge, Teoria religii, Kraków 2007; 18. A. Szyjewski, Szamanizm, Kraków 2005; 19. J. Waardenburg, Religie i religia. Systematyczne wprowadzenie do religioznawstwa, Warszawa 1991; 20. L. Wasiliew, Kulty, religie i tradycje Chin, Warszawa 1977; 21. X. Yao, Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków 2009; 22. E. Zajdler (red.), Zrozumieć Chińczyków. Kulturowe kody społeczności chińskich, Warszawa 2011 |
Zakres tematów: |
PROGRAM ZAJĘĆ 1. Spotkanie organizacyjne 2. Szamanizm Lektura obowiązkowa: F. Bowie, Antropologia religii, str. 188-205 3. Hinduizm Lektura obowiązkowa: M. Kudelska, Hinduizm, str. 21-31, 79-91, 153-167 4. Buddyzm Lektura obowiązkowa: D. Keown, Buddyzm, rozdziały pt. Cztery szlachetne prawdy, Medytacja, Etyka (z tego ostatniego rozdziału tylko pierwsze 3 paragrafy), str. 58-71, 101-119 5. Islam Lektura obowiązkowa: M. Ruthven, Islam, rozdz. 4 (pt. Szari’at i jego następstwa) bez dwóch ostatnich paragrafów i cały rozdz. 5 (pt. Kobieta i rodzina), str. 90-101, 108-133 6. Konfucjanizm Lektura obowiązkowa: L. Wasiliew, Kulty, religie i tradycje Chin, str. 109-146 z rozdz. 2 pt. Wczesny konfucjanizm. Kulty i obrzędy. Bardzo ważne: proszę zapoznać się z zasadami transkrypcji terminów chińskich (Wstęp). 7. Różne aspekty i funkcje religii. Kwestia istoty religii Lektura obowiązkowa: J.D. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, str. 331-343, 352-358 8. Teoria sekularyzacji Lektura obowiązkowa: G. Davie, Socjologia religii, rozdz. 3 pt. Sekularyzacja – proces i teoria (tylko wybrane paragrafy!), str. 78-87, 100-104 9. Teoria racjonalnego wyboru Lektura obowiązkowa: G. Davie, Socjologia religii, rozdz. 4 pt. Teoria racjonalnego wyboru (tylko wybrane paragrafy!), str. 105-122, 128-134 10. Teoria prywatyzacji religii Lektura obowiązkowa: Janusz Mariański, „Niewidzialna religia” w badaniach socjologicznych, „Studia Płockie 37 (2009), s. 191-209 (http://mazowsze.hist.pl/21/Studia_Plockie/492/2009/16496/) 11. Globalizacja i religia Lektura obowiązkowa: A G. Davie, Socjologia religii, rozdz. 10 pt. Globalizacja i badania nad religią, str. 282-310 12. Fundamentalizm religijny Lektura obowiązkowa: A. Mrozek-Dumanowska, Religia a globalizacja, rozdz. 4 pt. Fundamentalizm religijny jako wykwit globalizacji (z pominięciem paragrafu 4.3), str. 125-129, 132-154 13. Nowe ruchy religijne Lektura obowiązkowa: E. Barker, Nowe ruchy religijne, rozdz. 1-4, 6 14. Rola Kościoła w Polsce Lektura obowiązkowa: J. Casanova, Religie w nowoczesnym świecie, str. 162-183 (całe paragrafy z tych stron) 15. Kolokwium i udzielanie zaliczeń |
Metody dydaktyczne: |
1. dyskusja dydaktyczna 2. klasyczna metoda problemowa 3. objaśnienie lub wyjaśnienie 4. konsultacje |
Metody i kryteria oceniania: |
1. końcowe zaliczenie pisemne (test) z całości materiału omawianego na KW (z uwzględnieniem tekstów obowiązkowych oraz informacji przekazanych przez wykładowcę) – zaliczenie wymaga uzyskania 11 punktów na 20 możliwych 2. odpowiednia frekwencja: w przypadku liczby nieobecności większej niż 2, bezwzględnie wymagane będzie usprawiedliwienie nieobecności (wszystkich z wyjątkiem 2) oraz indywidualne zaliczenie wszystkich (!) nieobecności (zaliczenie obejmuje teksty obowiązkowe do każdego tematu i dodatkowe teksty wskazane przez wykładowcę) 3. ocena ciągła - obejmuje bieżące przygotowanie do zajęć (1 raz można zgłosić nieprzygotowanie na początku zajęć; niezgłoszone nieprzygotowanie do zajęć skutkuje koniecznością indywidualnego zaliczenia tekstu wskazanego przez wykładowcę), aktywność, merytoryczny poziom wypowiedzi, rozwój studenta 4. Przedstawienie referatu na zajęciach na podstawie wskazanego tekstu (teksty do referatów będą zamieszczane w aplikacji TEAMS). |
Uwagi: |
Kontakt z wykładowcą: marek.szymanski@mail.umcs.pl Konsultacje: czwartki, godz. 14.30-16.30.0 (pok. 218) Teksty obowiązkowe (fotokopie) i teksty do zreferowania będą sukcesywnie zamieszczane w aplikacji TEAMS. Warunkiem korzystania z tych tekstów jest wcześniejsze dołączenie do odpowiedniej grupy w aplikacji TEAMS (umożliwia to rozesłany link). Tekstów dodatkowych studenci szukają w bibliotekach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.