Psychologia ogólna [MFI-NMI.PsO]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia ogólna [MFI-NMI.PsO] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marlena Stradomska |
Literatura: |
Błaszczak, A. (2020). Czy inteligencja się liczy? Intelektualne i osobowościowe korelaty osiągnięć szkolnych. Annales UMCS. Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP. Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP. Zimbardo, P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć. Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii. 2. Kwestie psychologiczne a przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela. 3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela. 4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień. 5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki. 6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki. 7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań. 8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji. 9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń. 10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem 11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym). 12. Wprowadzenie do psychologii osobowości. 13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk. 14. Podstawy psychologii międzykulturowej. |
Metody dydaktyczne: |
Pogadanka, dyskusja, metoda tekstu przewodniego, ćwiczenia praktyczne, objaśnienie lub wyjaśnienie |
Metody i kryteria oceniania: |
W1 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe W2, W3 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna) U4 - U10 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe K12, K13 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.