Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia historii [H-MH-H-2S.2] Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia historii [H-MH-H-2S.2]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [24/25L] (w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:50
sala 318
Budynek Nowej Humanistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-04-28 13:15 : 14:50 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-05 13:15 : 14:50 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-12 13:15 : 14:50 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-19 13:15 : 14:50 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-26 13:15 : 14:50 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Piotr Witek
Literatura:

M. Foucault, Archeologia wiedzy, Warszawa 2000.

M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000

R. Marszałek, Filmowa pop-historia, Kraków 1984

D. Skotarczak (red.), Media audiowizualne w warsztacie historyka, Poznań 2008

G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988.

J. Pomorski, W poszukiwaniu modelu historii teoretycznej, Lublin 1984.

J. Pomorski, Paradygmat New Economic History, Lublin 1995

J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991.

J. Pomorski (red.), Metodologiczna problemy narracji historycznej, Lublin 1990.

A. Szahaj, Ironia i miłość, Wrocław 1996.

J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996.

J. Topolski, Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983.

J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998.

E. Domańska, Mikrohistorie, Poznań 1999.

E. Domańska (red.), Pamięć, etyka i historia, Poznań 2002.

E. Domańska, Historie niekonwencjonalne, Poznań 2006

W. Wrzosek, Historia – Kultura – Metafora, Wrocław 1995.

T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2001.

P. K., Feyerabend, Przeciw metodzie, Wrocław 1996.

A. Zybertowicz, Przemoc i poznanie, Toruń 1995.

J. Applery, L. Hunt, M. Jacob, Powiedzieć prawdę o historii, Poznań 2000.

J. H. Arnold, Historia, Warszawa 2001.

R. Koselleck, Semantyka historyczna, Poznań 2001.

R. Rorty, Przygodność, Ironia i Solidarność, Warszawa 1996.

N. Goodman, Jak tworzymy świat, Warszawa 1997.

H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000.

J. Kałążny (wybór, wstęp i opr.), Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretyczno-historycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, Poznań 2003

F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Kraków 2004.

Zakres tematów:

Wprowadzenie studentów w problematykę metodologii nauk humanistycznych w tym historii. Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodologicznymi podstawami funkcjonowania i uprawiania nauk humanistycznych w tym historii i pisarstwa historiograficznego. Wyposaże-nie studentów w podstawowe narzędzia/ kategorie teoretyczne, metodologiczne, epistemolo-giczne, ontologiczne, naukoznawcze, antropologiczne, socjologiczne, językoznawcze, aksjolo-giczne, umożliwiające prowadzenie badań historycznych. Nauka praktycznej umiejętności interpretacji i krytyki tekstów naukowych. Uwrażliwienie studentów na fakt, iż historia jest nauką o kulturze, a poznanie naukowe, będąc poznawaniem kultury przez kulturę, jest formą imputacji kulturowej, tj. aplikowaniem kulturze badanej punktu widzenia kultury badającej.

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania: Tworzenie sytuacji problemowych i ich rozwiązywanie. Formułowanie hipotez, stawianie pytań i weryfikacja hipotez. Gry dydaktyczne. Dyskusja. Elementy wykładu.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: Test sprawdzający stopień opanowania materiału na zakończenie semestru lub praca zaliczeniowa pisemna albo w formie prezentacji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0