Metodologia historii [H-MH-H-2S.2]
Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia historii [H-MH-H-2S.2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Witek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Foucault, Archeologia wiedzy, Warszawa 2000. M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000 R. Marszałek, Filmowa pop-historia, Kraków 1984 D. Skotarczak (red.), Media audiowizualne w warsztacie historyka, Poznań 2008 G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988. J. Pomorski, W poszukiwaniu modelu historii teoretycznej, Lublin 1984. J. Pomorski, Paradygmat New Economic History, Lublin 1995 J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991. J. Pomorski (red.), Metodologiczna problemy narracji historycznej, Lublin 1990. A. Szahaj, Ironia i miłość, Wrocław 1996. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996. J. Topolski, Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983. J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998. E. Domańska, Mikrohistorie, Poznań 1999. E. Domańska (red.), Pamięć, etyka i historia, Poznań 2002. E. Domańska, Historie niekonwencjonalne, Poznań 2006 W. Wrzosek, Historia – Kultura – Metafora, Wrocław 1995. T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2001. P. K., Feyerabend, Przeciw metodzie, Wrocław 1996. A. Zybertowicz, Przemoc i poznanie, Toruń 1995. J. Applery, L. Hunt, M. Jacob, Powiedzieć prawdę o historii, Poznań 2000. J. H. Arnold, Historia, Warszawa 2001. R. Koselleck, Semantyka historyczna, Poznań 2001. R. Rorty, Przygodność, Ironia i Solidarność, Warszawa 1996. N. Goodman, Jak tworzymy świat, Warszawa 1997. H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000. J. Kałążny (wybór, wstęp i opr.), Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretyczno-historycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, Poznań 2003 F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Kraków 2004. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie studentów w problematykę metodologii nauk humanistycznych w tym historii. Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodologicznymi podstawami funkcjonowania i uprawiania nauk humanistycznych w tym historii i pisarstwa historiograficznego. Wyposaże-nie studentów w podstawowe narzędzia/ kategorie teoretyczne, metodologiczne, epistemolo-giczne, ontologiczne, naukoznawcze, antropologiczne, socjologiczne, językoznawcze, aksjolo-giczne, umożliwiające prowadzenie badań historycznych. Nauka praktycznej umiejętności interpretacji i krytyki tekstów naukowych. Uwrażliwienie studentów na fakt, iż historia jest nauką o kulturze, a poznanie naukowe, będąc poznawaniem kultury przez kulturę, jest formą imputacji kulturowej, tj. aplikowaniem kulturze badanej punktu widzenia kultury badającej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody nauczania: Tworzenie sytuacji problemowych i ich rozwiązywanie. Formułowanie hipotez, stawianie pytań i weryfikacja hipotez. Gry dydaktyczne. Dyskusja. Elementy wykładu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Test sprawdzający stopień opanowania materiału na zakończenie semestru lub praca zaliczeniowa pisemna albo w formie prezentacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.