Literatura: |
Evolutionary and philosophical perspective
1. Frith, C. D., & Frith, U. (2007). Social Cognition in Humans. Current Biology, 17(16), R724–R732. https://doi.org/10.1016/j.cub.2007.05.068
2. Tomasello, M., Carpenter, M., Call, J., Behne, T., & Moll, H. (2005). Understanding and sharing intentions: The origins of cultural cognition. Behavioral and brain sciences, 28(5), p. 675-691.
3. Carruthers, P. (2008). Language in cognition. W E. Margolis, R. Samuels, & S. P. Stich (Red.), The Oxford handbook of philosophy of cognitive science, s. 382–401
4. Wittgenstein, L. (1953). Philosophical investigations. (G. E. Anscombe, trans.). Oxford: Blackwell, § 243 – § 315, Glock H.J., A Wittgenstein Dictionary, Wiley-Blackwell, Oxford, s. 309 – 315.
Historical perspective
5. Dehaene S. Inside the Letterbox: How Literacy Transforms the Human Brain, Cerebrum, June 2013
6. Olson D. R., Writing, the discovery of language, and the dis covery of mind, [in:] Hetmański M. & Trybulec M., Culture, Communication, Cognition,”Dialogue and Universalism” 2013 (1), p. 9-14, Olson D. R., The Mind on Paper 2016, ch. 5, (The Cognitive Science of Metarepresentation) p. 65-83
7. Mercier, H. (2016). The argumentative theory: Predictions and empirical evidence. Trends in Cognitive Sciences, 20(9), 689–700
Developmental perspective
8. Spaulding, S. (2020). What is mindreading? Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 11(3), e1523
9. Hutto D., Ravenscroft I. (2021), Folk Psychology as a Theory [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), <https://plato.stanford.edu/archives/fall2021/entries/folkpsych-theory/> (sekcje 1, 2, 3)
10. Fenici, M., & Garofoli, D. (2017). The biocultural emergence of mindreading: Integrating cognitive archaeology and human development. Journal of Cultural Cognitive Science, 1(2), 89–117.
11. Gordon, Robert M., and John A. Barker. 1995. "Autism and the ‘theory of mind’ debate.” Philosophical psychopathology: 163-181.
|
Efekty uczenia się: |
W1: Student/ka zna przedmiot badań z zakresu poznania społecznego w kontekście udziału poszczególnych dyscyplin z nimi związanych (K_W01, K_W09, K_W10).
W2: Student/ka zna i definiuje ogólną i specjalistyczną terminologię anglojęzyczną z zakresu badań nad poznaniem społecznym (K_W02).
W3: Student/ka zna metody i narzędzia badań nad poznaniem społecznym (K_W03).
W4: Student/ka ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o koncepcjach i nurtach w kognitywistyce w odniesieniu do zjawisk poznania społecznego (K_W05, K_W06, K_W08, K_W09).
W5: Student/ka zna i rozumie rolę języka i ogólnie komunikacji w odniesieniu do badań nad poznaniem społecznym (K_W07).
Umiejętności:
U1: Student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U10).
U2: Student/ka potrafi sformułować problem i hipotezę naukową oraz dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze w zakresie kognitywistycznych badań nad poznaniem społecznym (K_U02, K_U10).
U3: Student/ka potrafi analizować wybranych komunikatów i tekstów z różnych perspektyw metodologicznych, umiejętnie formułując wnioski (K_U03, K_U06).
U4: Student/ka potrafi dobrać i zaprezentować argumenty w odniesieniu do wybranego stanowiska z zakresu badań nad poznaniem społecznym, łącząc podstawową znajomość współczesnych dyskusji i ustaleń z wynikami własnych dociekań (K_U06, K_U01, K_U10).
U5: Student/ka potrafi prowadzić dyskusję w zakresie kognitywistyki na temat poznania społecznego (K_U08, K_U10).
Kompetencje społeczne:
K1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny posiadanej i dostępnej wiedzy oraz wiarygodności jej źródeł, jak również zdolność kreatywnego jej wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04).
K2: Student/ka jest przygotowany do upowszechniania osiągnięć badań kognitywistycznych (K_K03, K_K05).
|