Metodologia nauk empirycznych ze statystyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.231 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk empirycznych ze statystyką |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia - 15 Laboratoria - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do konwersatorium i laboratorium - 30 Przygotowanie do egzaminu - 20 Przygotowanie do zaliczenia laboratorium - 20 Przygotowanie projektu i prezentacji - 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01, W02, W03 - egzamin pisemny W01-03, W10, W12, U01 - U03, K01, K02 - projekt badania U03, U06, U08 i U09- zaliczenie zajęć laboratoryjnych |
Pełny opis: |
Przedmiot zaznajamia studentów z filozoficznymi ideami prowadzenia badań w naukach empirycznych, wprowadza podstawowe terminy (filozoficzne, metodologiczne) użyteczne w prowadzeniu takich badań, służy poznawaniu eksperymentalnych i nieeksperymentalnych metod badawczych, analizuje cały proces badawczy w naukach empirycznych i przygotowuje do podejmowania samodzielnych badań z zakresu psychologii. Studenci zostają zapoznani z etapami procesu badawczego w psychologii – od formułowania problemu badawczego do weryfikacji hipotez. W ramach zajęć studenci zdobędą także wiedzę o podstawowych metodach badawczych w psychologii: metodzie korelacyjnej i eksperymentalnej, jak również metodach pokrewnych tj. sondażowej, ex post facto. Kurs umożliwi nabycie umiejętności planowania i prowadzenia badań naukowych w psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem metody eksperymentalnej. Kurs przybliża studentom podstawowe pojęcia i metody statystyczne, skupiając się na praktycznym zastosowaniu oprogramowania SPSS do analizy danych. Studenci uczą się rekodować zmienne, przeprowadzać opisowe i eksploracyjne analizy danych, identyfikować obserwacje skrajne. Kurs obejmuje również testowanie hipotez, stosowanie testów chi-kwadrat, analizę wariancji (ANOVA), oraz metody korelacji i regresji, w tym korelacje Pearsona i Spearmana oraz regresję liniową i wielokrotną z użyciem skalowania optymalnego CATREG. Celem jest wyposażenie studentów w podstawowe umiejętności niezbędne do samodzielnej analizy danych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. 2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005 i nowsze wydania). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. 3. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. ttp://www.apa7.liberilibri.pl/ 4. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli liniowych w psychologii i naukach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. 5. Field, A. (2009) Discovering Statistics Using SPSS (3rd ed.). London: SAGE Publications. Literatura uzupełniająca: 1. Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka. 2. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: K_W01. Status metodologiczny psychologii i kognitywistyki jako nauki: przedmiot, metody, cele i źródła poznania. K_W02. Związek pomiędzy terminami teoretycznymi a obserwacyjnymi (empirycznymi). K_W03. Przebieg procesu badawczego w naukach empirycznych (psychologia i kognitywistyka). K_W10. Związek psychologii z innymi dyscyplinami nauki: filozofii, socjologii, kognitywistyki K_W12. Etyczne uwarunkowania procesu badawczego w naukach empirycznych Student potrafi: K_U01. Dokonać samodzielnej analizy dostępnych źródeł informacji ze szczególnym ukierunkowaniem na specyfikę procesu badania empirycznego K_U02. Przeprowadzić analizę struktury myślenia nastawionego na rozwiązanie problemu. Formułować własne problemy badawcze. Formułować i weryfikować hipotezy naukowe w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz uzyskane wyniki w badaniach empirycznych. K_U03. Potrafi wyszukać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod K_U06. Potrafi formułować hipotezy i je uzasadniać w obszarze nauk humanistycznych K_U08. Umie wyciągać wnioski z wyników uzyskanych przy zastosowaniu odpowiednich metod badawczych K_U09 Wykorzystuje (gotowe lub samodzielnie stworzone) modele komputerowe do odpowiedzi na pytania dotyczące poznania (w tym do analizy danych empirycznych) Student jest gotowy do: K_K01. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie metodycznego postępowania w naukach empirycznych oraz samokształcenia w tym obszarze. K_K02. Przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania i realizacji badań empirycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN LB
LB
LB
LB
LB
LB
WT ŚR CZ PT KW
KW
KW
KW
W
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Gerłowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Gerłowska, Paweł Rydzewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.