Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk empirycznych ze statystyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-K.231
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk empirycznych ze statystyką
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Ćwiczenia - 15

Laboratoria - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do konwersatorium i laboratorium - 30

Przygotowanie do egzaminu - 20

Przygotowanie do zaliczenia laboratorium - 20

Przygotowanie projektu i prezentacji - 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 5


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, W02, W03 - egzamin pisemny

W01-03, W10, W12, U01 - U03, K01, K02 - projekt badania

U03, U06, U08 i U09- zaliczenie zajęć laboratoryjnych

Pełny opis:

Przedmiot zaznajamia studentów z filozoficznymi ideami prowadzenia badań w naukach empirycznych, wprowadza podstawowe terminy (filozoficzne, metodologiczne) użyteczne w prowadzeniu takich badań, służy poznawaniu eksperymentalnych i nieeksperymentalnych metod badawczych, analizuje cały proces badawczy w naukach empirycznych i przygotowuje do podejmowania samodzielnych badań z zakresu psychologii. Studenci zostają zapoznani z etapami procesu badawczego w psychologii – od formułowania problemu badawczego do weryfikacji hipotez. W ramach zajęć studenci zdobędą także wiedzę o podstawowych metodach badawczych w psychologii: metodzie korelacyjnej i eksperymentalnej, jak również metodach pokrewnych tj. sondażowej, ex post facto. Kurs umożliwi nabycie umiejętności planowania i prowadzenia badań naukowych w psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem metody eksperymentalnej. Kurs przybliża studentom podstawowe pojęcia i metody statystyczne, skupiając się na praktycznym zastosowaniu oprogramowania SPSS do analizy danych. Studenci uczą się rekodować zmienne, przeprowadzać opisowe i eksploracyjne analizy danych, identyfikować obserwacje skrajne. Kurs obejmuje również testowanie hipotez, stosowanie testów chi-kwadrat, analizę wariancji (ANOVA), oraz metody korelacji i regresji, w tym korelacje Pearsona i Spearmana oraz regresję liniową i wielokrotną z użyciem skalowania optymalnego CATREG. Celem jest wyposażenie studentów w podstawowe umiejętności niezbędne do samodzielnej analizy danych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005 i nowsze wydania). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL.

3. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. ttp://www.apa7.liberilibri.pl/

4. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli liniowych w psychologii i naukach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

5. Field, A. (2009) Discovering Statistics Using SPSS (3rd ed.). London: SAGE Publications.

Literatura uzupełniająca:

1. Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.

2. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

K_W01. Status metodologiczny psychologii i kognitywistyki jako nauki: przedmiot, metody, cele i źródła poznania.

K_W02. Związek pomiędzy terminami teoretycznymi a obserwacyjnymi (empirycznymi).

K_W03. Przebieg procesu badawczego w naukach empirycznych (psychologia i kognitywistyka).

K_W10. Związek psychologii z innymi dyscyplinami nauki: filozofii, socjologii, kognitywistyki

K_W12. Etyczne uwarunkowania procesu badawczego w naukach empirycznych

Student potrafi:

K_U01. Dokonać samodzielnej analizy dostępnych źródeł informacji ze szczególnym ukierunkowaniem na specyfikę procesu badania empirycznego

K_U02. Przeprowadzić analizę struktury myślenia nastawionego na rozwiązanie problemu. Formułować własne problemy badawcze. Formułować i weryfikować hipotezy naukowe w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz uzyskane wyniki w badaniach empirycznych.

K_U03. Potrafi wyszukać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod

K_U06. Potrafi formułować hipotezy i je uzasadniać w obszarze nauk humanistycznych

K_U08. Umie wyciągać wnioski z wyników uzyskanych przy zastosowaniu odpowiednich metod badawczych

K_U09 Wykorzystuje (gotowe lub samodzielnie stworzone) modele komputerowe do odpowiedzi na pytania dotyczące poznania (w tym do analizy danych empirycznych)

Student jest gotowy do:

K_K01. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie metodycznego postępowania w naukach empirycznych oraz samokształcenia w tym obszarze.

K_K02. Przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania i realizacji badań empirycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Gerłowska
Prowadzący grup: Justyna Gerłowska, Paweł Rydzewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0